LURERI: Boliglånsrentene som oppgis i Finansportalen er ikke de gunstigste bankene tilbyr. Dermed lures mange kunder, mener Aps boligpolitiske talsperson Siri Gåsemyr Staalesen. Foto: Lars Eivind Bones
LURERI: Boliglånsrentene som oppgis i Finansportalen er ikke de gunstigste bankene tilbyr. Dermed lures mange kunder, mener Aps boligpolitiske talsperson Siri Gåsemyr Staalesen. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

Refser bankene: - Gateselgere i Syden

Finansportalen skal gi forbrukerne oversikt over hva bankene tilbyr i rente på boliglån. - Et forkastelig system, tordner Ap-politiker.

- Bankene oppfører seg som gateselgere i Syden: «Special price only for you», sier Arbeiderpartiets boligpolitiske talsperson Siri Gåsemyr Staalesen.

Politikeren fikk rentesjokk da hun gjorde et søk i Finansportalen og oppdaget at langt lavere boliglånsrente bare var et par tastetrykk unna.

- De tre største bankene har en offisiell beste rente i portalen på henholdsvis 1,75 prosent, 1,99 prosent og 2,12 prosent. Men samtidig tilbyr alle tre vesentlig lavere pris til forhandlingssterke kunder som ringer og maser, sier Gåsemyr Staalesen til Børsen.

Hun legger til at som medlem av Akademikerne får man for tida en rente på 1,4 prosent i Danske Bank.

- Forkastelig lureri

Dette er å lure vanlige bankkunder, mener Ap-politikeren:

- At det ikke er åpen informasjon på Finansportalen er lureri og bare en måte å øke fortjenesten på for bankene. Det er helt forkastelig at bankene får lov til å holde prisene hemmelige ved å kalle det individuell prising, tordner Gåsemyr Staalesen.

I et skriftlig spørsmål til finansminister Jan Tore Sanner (H) spør hun om statsråden vil gripe inn og kreve at «bankene viser hva kunder faktisk betaler for pengene de låner, og ikke bare en listepris som ligger langt unna det de beste kundene betaler».

- Dette systemet gjør at bankene kan drive splitt og hersk med millioner av enkeltmennesker. Bankene har full oversikt over hva de andre tilbyr, forbrukerne har det ikke. Det er rått parti, og det favoriserer de forhandlingssterke kundene, sier Aps boligpolitiske talsperson til Børsen.

Samfunnsansvar

Gåsemyr Staalesen sier at staten har stilt opp for bankene gjennom flere kriser.

- Nå må Sanner ta samfunnsansvar og sørge for at bankene oppgir riktig pris på penger i Finansportalen. Det er ille at bankene venter med å sette ned renta for vanlige kunder, sier hun.

I det skriftlige spørsmålet til Sanner skriver Ap-politikeren at bankenes kostnad for penger i dag ligger på rundt 1 prosentpoeng.

- Alt over dette tjener bankene penger på, understreker hun.

Individuelle vurderinger

Informasjonsdirektør Tom Staavi i Finansnæringens Hovedorganisasjon Finans Norge sier til Børsen at boliglån ikke er en hyllevare, men et produkt som prises individuelt. Det handler om en vurdering av risiko, understreker han.

- Bankene er pliktig etter finansavtaleloven å kredittvurdere hver enkelt kunde, privat eller næring, individuelt. Bankenes oppgave i samfunnet er å prise risiko riktig. Derfor vil lån kunne prises ulikt fra kunde til kunde, sier Staavi.

I dag er bankene pålagt å gi prisinformasjon til Finansportalen.

- De prisene som framgår der blir derfor nødvendigvis veiledende. Det finnes vel ingen vare eller tjeneste hvor leverandørene er pålagt å oppgi laveste pris slik det her foreslås. Gitt at dette blir et konkret forslag, vil vi bidra til å belyse konsekvensene av det i en ordinær prosess, framholder Staavi.

Lett å søke

Finans Norge oppfordrer bankkundene til å drive aktive søk for å finne beste mulige boliglånsrente.

- Norge er et av verdens mest digitaliserte land der finansnæringen er en av de mest digitaliserte næringene. Det er enkelt for forbrukerne å konkurranseutsette lån og andre finanstjenester fra sin PC hjemme. Vi oppfordrer forbrukerne til å sjekke sine betingelser fra tid til annen, sier han.

Staavi legger til at det for noen kunder er mer enn rentenivået som avgjør valg av bank:

- Det er verdt å minne om at bankene har litt ulike forretningsmodeller. Noen er heldigitale, andre er satser mer på personlig tjenester og en del banker er hjørnestener i sine lokalmiljøer som kundene setter pris på. Valg av bank er ofte en helhetsvurdering for mange kunder, skriver han i en e-post til Børsen.

Skal gi innsikt

Finansportalen drives av Forbrukerrådet, som igjen er underlagt Barne- og familiedepartementet. De politiske styringssignalene fra departementet framkommer i det årlige tildelingsbrevet.

Fra 2020-utgaven heter det blant annet at Finansportalen skal gi forbrukerne «god og oppdatert informasjon om alternative valg», og «innsikt i valgmuligheter» slik at de kan utøve sin forbrukermakt og høste fordeler i markedet.

SYDEN-PRISER: Arbeiderpartiets boligpolitiske talsperson Siri Gåsemyr Staalesen går hardt ut mot bankenes renteopplysninger i Finansportalen. Foto: Bernt Sønvisen
SYDEN-PRISER: Arbeiderpartiets boligpolitiske talsperson Siri Gåsemyr Staalesen går hardt ut mot bankenes renteopplysninger i Finansportalen. Foto: Bernt Sønvisen Vis mer

Det understrekes også at «det er avgjørende at både forbrukerne og myndighetene kan ha tillit til at Finansportalen gir prisinformasjon som holder høy kvalitet».

- Jeg ser ikke hvordan Finansportalen kan inngi tillit når reelle priser ikke blir oppgitt, sier Gåsemyr Staalesen til Børsen.

- For at Finansportalen skal fungere etter hensikten, er bankene nødt til å oppgi hva andre kunder faktisk betaler, ikke bare en Syden-pris som bare fungerer for de kundene som ikke pruter. Ved ikke å oppgi sin beste pris, undergraver bankene hensikten med Finansportalen, mener Ap-politikeren.

- Nyttig utgangspunkt

Børsen har forelagt spørsmålet Gåsemyr Staalesen stiller til Sanner, samt hennes kritikk, for Finans Norge og for de tre største bankene, DNB, Nordea og Danske Bank.

Kommunikasjonsrådgiver Cecilie Skjennald i DNB sier at spørsmål om eventuell politisk inngripen i prisene som oppgis i Finansportalen må rettes til Finans Norge (se ovenfor for deres svar).

- Vi gjør individuelle vurderinger ut fra kundens totaløkonomi, belåningsgrad og sikkerhet. Dette resulterer også i at rentebetingelsene vi tilbyr kan variere fra kunde til kunde, sier hun om den øvrige kritikken.

Nordeas kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen gir følgende svar i en e-post til Børsen:

- Flere faktorer spiller inn i forhold til prissetting som eksempelvis kundens betjeningsevne, sikkerhet og lånestørrelse. En oversikt som Finansportalen kan være et nyttig utgangspunkt for å skaffe seg en oversikt, men vi vurderer hver kunde individuelt. Vi skal være konkurransedyktige på pris, og opplever at vi har god kundetilstrømming.

Danske Bank har så langt ikke besvart våre henvendelser.

Børsen har også spurt finansminister Jan Tore Sanner om hans kommentar til spørsmålet fra Siri Gåsemyr Staalesen.

- Takk for muligheten til å kommentere. Vi må imidlertid svare Stortinget før vi svarer pressen på skriftlige spørsmål, lyder svaret via senior kommunikasjonsrådgiver Bjørnar Angell i Finansdepartementet.