MER TRØBBEL UNDER OPPSEILING: Mens Norwegians konsernsjef Jacob Schram forhandler på spreng med sine kreditorer, er mer trøbbel under oppseiling i USA. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
MER TRØBBEL UNDER OPPSEILING: Mens Norwegians konsernsjef Jacob Schram forhandler på spreng med sine kreditorer, er mer trøbbel under oppseiling i USA. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix Vis mer

Reiser massesøksmål mot Norwegian i USA

En advokat i California reiser massesøksmål for alle dem i USA som ikke har fått refundert Norwegian-billettene sine.

NEW YORK/OSLO (Børsen):

Selv om Norwegian skulle komme seg helskinnet gjennom de neste dramatiske ukene, har oppvasken om flyselskapet bare såvidt begynt.

«Dette er et massesøksmål», står det i stevningen mot Norwegian Air Shuttle ASA som for ei uke siden kom inn til en californisk domstol.

Den ble innsendt «på vegne av den følgende Norwegian-gruppen: Alle personer i USA som kjøpte billetter for å reise med en Norwegian-flight» uten å ha fått refusjon for innstilte flighter, står det i stevningen.

Slike personer er det mange av.

Avlyst grunnet corona

I sitt vinterprogram har Norwegian cirka 20 daglige USA-flygninger, opplyser selskapet. De aller fleste flighter til og fra USA har vært innstilt etter at Trump annonserte innreiseforbud den 11. mars.

Bak stevningen står partner Yeremey O. Krivoshey i advokatfirmaet Bursor & Fischer i byen Walnut Creek.

REISER MASSESØKSMÅL: Partner Yeremey O. Krivoshey i advokatfirmaet Bursor & Fischer. Foto: Bursor & Fischer
REISER MASSESØKSMÅL: Partner Yeremey O. Krivoshey i advokatfirmaet Bursor & Fischer. Foto: Bursor & Fischer Vis mer

Han spesialiserer seg på såkalte massesøksmål, hvor en saksøker står i bresjen for en mengde andre. Ifølge hjemmesida deltok Krivoshey i firmaets vellykkede massesøksmål mot en gjeldsinnkrever som ifjor førte til en dom på 267 millioner dollar.

Håper på sertifisering

Klienten Krivoshey har sendt inn stevningen for skulle ha reist fra Los Angeles til Paris og fra Berlin tilbake til Los Angeles i siste halvdel av mars, men måtte avlyse reisen på grunn av corona-krisen.

I over en måned har klienten, en kvinne fra Rialto, prøvd å få cirka 12000 kroner i billettutgifter tilbake.

Til sist ble hun lei av å vente.

«Saksøkeren har bedt om å få refusjon fra Norwegian, noe som aldri kom», står det i søksmålet.

Nå håper hun og Krivoshey på dommerens sertifisering av massesøksmålet, og tilslutning fra mengder av andre Norwegian-kunder som heller ikke har fått refusjon. Dem er det mange av, å dømme fra en rekke nett-innlegg som refereres i stevningen.

«Later» som

Ifølge stevningen er grunnlaget for et gruppesøksmål på plass, fordi minst 100 er i samme situasjon, og det samlede krav er mer enn fem millioner dollar.

Ifølge stevningen bare «later» Norwegian som de gir refusjon, mens kundene i virkeligheten ikke får pengene til bake. Det avviser Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

«Det vi har svart alle kunder som har kontaktet oss i denne krisesituasjonen er at det er svært stor pågang på kundesenteret og at vi dessverre har mye lenger behandlingstid enn vanlig. Vi har også permittert store deler av arbeidsstokken, hvilket betyr at det er færre ansatte til å håndtere det store volumet med refusjonskrav», skriver han og legger til at det samme gjelder hele flybransjen akkurat nå.

Han skriver at alle krav behandles individuelt og at alle får svar.

«Vi forholder oss også alltid til myndighetenes retningslinjer og alle som har krav på refusjon vil få det. Vi oppfordrer kunder til å kontakte reiseforsikringsselskapet sitt, for dette er typiske saker de dekker», skriver han.

Forhandler desperat

Nå skal en dommer vurdere om det er grunnlag for å gå videre med saken, etter at Norwegian innen 21 dager fra stevningen er mottatt må gi et tilsvar.

- Vi har ingen kommentar, opplyser kontoret til advokat Yeremey Krivoshey. Klienten selv har ikke Dagbladet oppnådd kontakt med.

Mens Krivoshey venter på svar fra Norwegian, nærmer selskapet seg et kritisk punkt i forhandlingene med sine finanskreditorer.

Før den 4. mai må de finne en løsning for gjeld på rundt 60 milliarder kroner. Da skal Norwegians aksjonærer på en ekstraordinær generalforsamling si ja eller nei til den foreslåtte omgjøringen av gjeld til aksjer som konsernsjef Jacob Schram håper vil redde selskapet.

For kreditorene øker det sikkert ikke lysten til å bli Norwegian-aksjonærer hvis en mengde sinte kunder i USA står klare til å slåss for refusjonspengene sine.

Også for dagens aksjonærer er det en bitter pille å si ja til Schrams foreslåtte løsning. Da vil deres andel av Norwegian bli «vannet ut» til nesten ingenting. Likevel er en konkurs neppe et bedre alternativ.

Flere datterselskaper er allerede der: Mandag begjærte døtre i Danmark og Sverige seg konkurs. Det rammer 1571 piloter og 3134 kabinansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spania, Storbritannia og USA.

- Må «prompte» refundere

Fra amerikanske myndigheter kan kundene regne med støtte for å få innfridd sine krav om refusjon. I en «Enforcement order» fra 3. april gjør Transportdepartementet det klart at corona-krisen ikke endrer på flyselskapenes plikt til å refundere billetter til kansellerte flighter.

Ifølge departementet må selskapene «prompte» refundere flighter fra, til og innenfor USA når flighten kanselleres eller avgangen forandres vesentlig og kunden ikke godtar et alternativt tilbud om senere reiser.

Denne forpliktelsen «opphører ikke når flight-avbruddet er utenfor selskapets kontroll (for eksempel et resultat av myndighetsrestriksjoner», skriver departementet.

Må overbevise en dommer

Ifølge advokatfirmaet Shouse California Law Group og organisasjonen Classaction.org kan en hver potensiell saksøker starte et massesøksmål i California. Det først steget er å bli sertifisert som et massesøksmål. Den beslutningen tas av en dommer. Skal et søksmål bli sertifisert, må en dommer konkludere med at det finnes «påviselig sak» og «et veldefinert sett med interesser blant medlemmene i gruppa». Saksøker må også overbevise dommeren om at det vil være svært formålstjenlig å løse saken som et massesøksmål.

Dersom dommeren sertifiserer søksmålet, vil massesøksmålet fortsette. Da vil potensielle medlemmer av av gruppa få tilsendt varsel i posten. Som hovedregel blir personer, som kvalifiserer til det, automatisk en del av massesøksmålet. Men dersom noen ikke ønsker å delta, har de mulighet til å trekke seg ut.

I California ender det store flertallet av massesøksmål med at det blir inngått et forlik.