Reiste 50 milliarder: Slutter

Norwegians sjef for flyfinansiering skal ha skaffet fem milliarder dollar til finansiering av 100 fly. Nå har han sluttet.

Merittlista til Norwegians tidligere sjef for flyfinansiering, Thomas Ferdinand Wellén, er intet mindre enn imponerende.

Den er full av kreative finansoperasjoner - noen av dem nyskapende - i det hyper-avanserte markedet for flyfinansiering.

«Totalt har jeg reist over fem milliarder dollar i flyfinansiering for nesten 100 nye flyleveranser (Boeing 787, 737 Max, B737 NG, og Airbus 320 Neo) fra ulike finansieringskilder inkludert Ex-Im, UKEF, EETCs, private plasseringer, JOLCO, kommersielle lån, finansielle leaser og SLB-er», skriver han på sin LinkedIn-profil.

Fem milliarder dollar tilsvarer nesten 50 milliarder kroner.

Finanseventyret over

Minus-sida i regnskapet er at Norwegians gjeldsjungel til slutt ble så innfløkt at den nye konsernsjefen Jacob Schram bare med nød og neppe kom seg ut av den.

Nå er finanseventyret over.

FEM MRD DOLLAR: «Totalt har jeg reist over fem milliarder dollar i flyfinansiering for nesten 100 nye flyleveranser», skriver Thomas F. Wellén på sin LinkedIn-profil.
FEM MRD DOLLAR: «Totalt har jeg reist over fem milliarder dollar i flyfinansiering for nesten 100 nye flyleveranser», skriver Thomas F. Wellén på sin LinkedIn-profil. Vis mer

Den 4. mai sa generalforsamlingen ja til nærmest å utradere sine aksjeverdier for å redde selskapet - mot at selskapets kreditorer omgjorde gjeld for 12,7 milliarder kroner til aksjekapital.

Da var Thomas Ferdinand Wellén, ifølge hans egen LinkedIn-profil sjef for flyfinansiering siden mai 2014, ute av selskapet.

«Etter 10 år i Norwegian fikk jeg en jobbmulighet jeg takket ja til. Jeg sa derfor opp i Norwegian etter eget ønske i desember 2019 og begynte i ny jobb 01.04.2020», skriver han i en e-post til til Dagbladets finansnettsted Børsen.

«Lukket kapittel»

Wellén er nå administrerende direktør i Dragonfly Helicopters.

«Jeg kan ikke av konfidensialitetshensyn gi kommentarer til finansieringsløsninger jeg har vært med på å jobbe med. For meg er ansettelsen i Norwegian et tilbakelagt og lukket kapittel. Jeg ønsker nå å fokusere på nye og spennende utfordringer i Dragonfly», skriver han.

«Det er helt vanlig i arbeidslivet å bytte jobb», skriver Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en e-post.

Han viser til Wellén i spørsmål som gjelder ham og vil ikke kommentere personalmessige forhold.

Vant finansieringspris

Meldinger til firmaregisteret i Irland, hvor Norwegians fly-eierskap er organisert, viser at Wellén den 31. mars i år gikk ut av styrene til en rekke irske Norwegian-selskaper.

Tre uker før det ble Norge stengt ned grunnet corona-viruset. Norwegian var inne i en spiral av astronomisk gjeld, parkerte fly og bortfalte inntekter.

Ett av de irske selskapene Wellén gikk ut av var Arctic Aviation Assets, som eier eller leier Norwegian-fly via finansstrukturer i land som Singapore og Cayman Islands.

Det var dette selskapet som ble benyttet da Norwegian i 2017 fikk prisen «European Overall Deal of the Year» av bransjemagasinet Airline Economics, for finansieringen av Boeing 787-9 Dreamliner-fly.

- Vanvitig bra

Verktøyet i denne finansieringen var en «JOLCO» - en «Japanese Operating Lease med kjøpsopsjon» - kombinert med ECA garantier.

- Et vanvittig bra investeringsverktøy, sa Wellén den gangen til Finansavisen.

- Finansieringen er gjort fra Norwegians datterselskap Arctic Aviation Assets, og er en bekreftelse på at selskapet stadig lykkes med arbeidet om å bygge opp en solid finansieringsplattform, sa han også til Finansavisen.

Tre år senere er det delte meninger om det siste.

Finansdirektør Geir Karlsen har det siste året jobbet hardt for å nedskalere Norwegians rentebærende gjeld, som ved årsskiftet var på astronomiske 60 milliarder kroner, hvorav flyfinansiering utgjorde 22 milliarder og leasing 34 milliarder.

Krympet flyflåten

Egentlig skulle Norwegian i år ha en flåte på cirka 200 fly, ifølge et intervju i E24 med tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos i 2012.

Det året avtalte Norwegian framtidige kjøp av 222 fly fra Boeing og Airbus - en avtale selskapet de siste årene har slitt med virkningene av.

Ved utgangen av første kvartal i år var selskapet nede i 147 fly, fra 165 ved årsskiftet.