ÅPNER: Norwegian gjenåpner 76 ruter for reiser fra 1. juli, både innenlands og til andre land i Europa. Foto: Norwegian Vis mer

- Risiko i alt de gjør

Onsdag ble det kjent at Norwegian gjenåpner 76 ruter innenlands og til land i Europa. Det får de ros for av ekspertene.

- Vi flyr, som vi gjør i dag, med sju fly fram til april 2021.

Det sa Norwegian-sjef Jacob Schram til norsk presse 4. mai i år, da det nettopp hadde blitt klart at Norwegian hadde fått gjennomslag fra kriseplanen som umiddelbart reddet flygiganten fra konkurs.

Onsdag kom kontrabeskjeden fra Norwegian, som ville vært utenkelig for bare noen uker siden. Det norske flyselskapet gjenåpner hele 76 ruter.

Fra 1. juli starter Norwegian opp igjen flyginger til en rekke destinasjoner i Europa, blant annet London, Paris og en rekke norske feriefavoritter i området som av reiselystne nordmenn oftest omtales som «Syden».

- Kan ikke være defensive

Opptrappingen av flytilbudet får tommel opp fra flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

- Norwegian må plukke opp hansken med en gang. SAS har vist at de er på offensiven, andre lavprisselskaper er på offensiven. Da kan ikke Norwegian være på defensiven. Jacob Schram (konserndirektør i Norwegian, journ.anm.) har tatt ansvar for at selskapet er framoverlent for de viktige månedene juli og august, hvor det er veldig mange som reiser, sier Elnæs til Børsen, og legger til.

- Da gjør de det eneste riktige.

Norwegian selv sier at det er viktig for dem å komme i gang igjen for å møte etterspørselen fra kundene «og for å ta opp konkurransen i markedet».

- Det er helt opplagt riktig. Hvis de ikke er tilstedeværende så tar andre markedsandeler. Vel kan man komme inn seinere, og man har et merkenavn, men det er viktig at man ivaretar merkenavnet ved at man tilbyr reiser, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole til Børsen.

Spania tar imot turister

Det store spørsmålet er hvorvidt mange nok vil velge å reise, slik at flyrutene ikke blir et tapsprosjekt for Norwegian.

Det er tross alt ikke mer enn en drøy måned siden Norwegian sto på konkursens rand, men til slutt ble reddet av aksjonærene og på den måten oppfylte regjeringens krav for å utløse 2,7 milliarder i lånegaranti.

UNNGIKK KONKURS: Mandag 4. mai ble en historisk jubeldag dag for Norwegian. Samtidig er tusenvis av ansatte permittert. Reporter: Nicolai Eriksen. Video: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Spania har åpnet for innreisende fra alle Schengen-land fra 21. juni, noe som også betyr at nordmenn kan reise til typiske norske feriedestinasjoner i landet, selv om Utenriksdepartementet fremdeles fraråder nordmenn å reise dit.

Det er riktignok ikke ulovlig for nordmenn å reise til Spania, men om man velger å trosse reiserådene til UD, må man sitte i karantene i 10 dager ved hjemreise.

Forsikringsselskapene har også varslet at alt som kan relateres til coronaviruset, det være seg sykdom eller kansellerte flyreiser, ikke vil dekkes av reiseforsikringen i sommer. Spørsmålet er da om mange nok nordmenn setter seg på flyet til at det blir lønnsomt for flyeselskapet.

- Det er vanskelig å svare på dette nå, for situasjonen er jo snudd helt opp ned. Men normalt sett så må de ha mellom 70 og 80 prosent kabindekning før de begynner å tjene penger. Lavprisselskapene må ha noe mer enn nettverksselskapene, som tar en høyere pris i snitt, sier Elnæs.

Sikret seg likviditet

Under den nevnte pressekonferansen 4. mai, fortsatte Schram med å si:

- Dersom etterspørselen kommer tidligere, vil vi tilpasse oss det. Det setter ekstreme krav til oss, slik at kostnadene ikke tar oss igjen. Det vil også kreve at vi får mer likviditet på plass hvis oppjusteringen skjer tidligere enn planlagt.

Onsdag ble det også kjent at Norwegian er blitt enig med långivere om å veksle inn 417 millioner kroner i betalt gjeld til aksjer. Avtalen er kommet i stand etter forhandlinger basert på gjeldssaneringsplanen fra 5. mai.

NORWEGIAN: Tidligere konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, er fornøyd med hvordan han arvtakere har jobbet under coronakrisen. Video: Lars Eivind Bones. Reporter: Nicolai Eriksen Vis mer

- Skal være lønnsomt

Børsen har vært i kontakt med Norwegian for å forsøke å få svar på hvor mange reisende de må ha før det blir lønnsomt.

- Det skal være lønnsomt, og rutene vi tilbyr nå i sommer er ruter hvor vi allerede har solgt en stor andel billetter og basert på etterspørsel den siste tiden, så vet vi at mange ønsker å reise til nettopp disse destinasjonene, skriver informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en e-post til Børsen.

- Hvor slags kabindekning må Norwegian ha for at dette ikke skal være et tapsprosjekt?

- De rutene som nå gjenåpnes skal være lønnsomme.

- Føler dere at dere tar en stor risiko økonomisk ved å gjenåpne rutene?

- Dette skal være lønnsomt, og rutene vi tilbyr nå i sommer er ruter hvor vi allerede har solgt en stor andel billetter og basert på etterspørselen den siste tiden, så ser vi at mange ønsker å reise nettopp til disse destinasjonene.

- Risiko i alt de gjør

Luftfartsekspertene er uansett samstemte om at det hadde vært en vel så stor risiko for Norwegian å ikke gjøre noe som helst, som å starte opp igjen trafikken på flere av sine mest populære ruter.

- Det er en risiko i alt de gjør nå. De vet ikke hva slags salg de får til, men det blir som å ta lodd i lotteriet: Om du ikke tar lodd så vinner du i alle fall ikke, sier Steen.

- Det er en risiko ved å sitte stille også. Da vet du at du ikke tjener penger, bare taper.

Elnæs i WinAir påpeker at Norwegian fort kunne tapt markedsandeler på å ikke komme i gang med trafikken igjen.

- Spesielt i Danmark har lavprisselskapene raskt kommet inn på ruter som ikke lenger opereres av Norwegian primært. De ønsker ikke å komme i en situasjon der de mister sin posisjon i Norge, sier Elnæs.

Han forklarer at erfaringene fra de rutene som så langt er gjenstartet rundt omkring viser at det først og fremst er de som har familie, slekt og venner de stedene flyrutene går til, og de som har hus og leiligheter og skal være en stund på stedet, som reiser.

- Så får vi se hvor mange andre det blir, sier Elnæs.

Satser på trygge ruter

Og både Norwegian, og andre selskaper, går nå ganske rolig fram.

- Selskapene er forsiktige med hvordan de nå øker kapasiteten. De går på de trygge rutene, hvor de vet det er stor etterspørsel, sier Elnæs.

Internt i Norwegian er onsdagen i alle fall en gledens dag.

- Dagens nyhet ble svært godt mottatt hos oss, ikke minst blant de vel 600 piloter og kabinpersonale som kommer tilbake fra permisjon 1. juli, skriver Sandaker-Nielsen til Børsen.

ÅPNER: - Vi åpner Norge. Vi gjør det sammen, kontrollert og over tid, sier statsmininster Erna Solberg. Vis mer

Flyselskapet har innført en rekke tiltak for å minimere smitterisikoen om bord på flyene deres:

  • Reisende som er seks år eller eldre må bruke munnbind.
  • Passasjerer blir bedt om å holde avstand under om bord- og avstigning.
  • Passasjerer blir spredt rundt i kabinen og midtsete er de siste som blir tatt i bruk.
  • Det er ingen servering om bord.
  • Flyene blir desinfisert grundig i henhold til strenge retningslinjer.