Saft-smell

Er du på utkikk etter denne? Da er du ikke alene.

EDLE DRÅPER: Julebrussaften har blitt revet ut av hyllene denne vinteren. Produsenten klarte imidlertid ikke å forutse den voldsomme etterspørselen - og står nå i en liten knipe. Foto: John Gjerde Mærland
EDLE DRÅPER: Julebrussaften har blitt revet ut av hyllene denne vinteren. Produsenten klarte imidlertid ikke å forutse den voldsomme etterspørselen - og står nå i en liten knipe. Foto: John Gjerde Mærland Vis mer
Publisert

- Responsen har vært helt overveldende. Så vidt vi kjenner til er dette første julebrussaft på markedet, og det er tydelig at det har falt i smak, sier kommunikasjonsdirektør i Orkla, Elisabeth Aandstad Ekheim, til Børsen.

Norske butikkjeder har for lengst fylt opp hyllene med en rekke tradisjonelle juleprodukter. En nykommer i årets sortiment har likevel satt alle andre varer i skyggen: Saft med smak av julebrus.

Produktet, som ble lansert for om lag to måneder siden, har tilsynelatende tatt norske forbrukere med storm. Å slukke tørsten til samtlige interessenter, har derimot vist seg vanskelig.

- Det har vært en fantastisk respons og vi har solgt langt mer enn forventet. Vi produserte et parti og nå er vi dessverre tom, fortsetter Ekheim.

POPULÆRT: Etter at trenden ble omtalt i norske medier, har slaget av produktene eksplodert. Video: Marie Røssland Vis mer

- Får ikke produsert mer

Orkla opplyser at det ble produsert i overkant av 80 000 flasker med julebrussaft som ble levert til Rema og Coop. Hos sistnevnte kjede har saften nærmest blitt revet ut av hyllene.

- Vi fikk de første flaskene ut i butikk i uke 40. Totalt har vi solgt i overkant av 33 000 flasker, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, til Børsen.

JULEKEBAB: Ömer (32) skulle lage en humoristisk reklame for sin kebabsjappe på Notodden som spilte på norske juletradisjoner. Straks meldte etterspørselen etter kebab i krumkake seg. Her er kundenes dom. Video: Cengiz Anli, Sondre Rahm Vis mer

Den siste tida har flere tatt til sosiale medier og delt sin frustrasjon om at produktet ikke er å oppdrive noen sted. Videre trygles det om at saften skal finne veien til deres nærbutikk.

Der har produsenten en dårlig nyhet.

«Denne er et sesongprodukt, som har solgt ekstremt godt, og mye mer enn hva prognosene våre skulle tilsi. Vi får dessverre ikke produsert opp mer av denne i år.», heter det på Fun Lights Facebook-side.

- Spar til jul!

Orkla, konsernet som eier Fun Light, forklarer bakteppet for at man nå har havnet i en saftig knipe.

- Disse ble produsert i sommer etter et bestemt ordrevolum fra kundene våre. Ingen klarte å forutse den fantastiske responsen vi har fått fra forbrukerne. Nå er vi i gang med å produsere neste års Fun Light-smaker. Vi ser jo helt klart at det er et marked for dette, og lover å produsere mer neste år.

Hun oppfordrer samtidig:

- For de som har fått tak i julebrussaft - spar til jul. Det kommer dessverre ikke mer før til neste år.

«På kokain?»

Har du ikke klart å sikre deg en flaske av de edle dråpene hittil, er det ikke nødvendigvis for sent.

- Juleprodukter er alltid populært, og kundene vet at dette er produkter du kun får kjøpt i noen uker før de forsvinner igjen, så mange sikrer seg nok noen flasker ekstra. I går gikk de siste 3000 flaskene vi har igjen på lager ut til butikkene. Etter dette får vi dessverre ikke inn flere, sier Kristiansen i Coop.

I lys av situasjonen har enkelte sett sitt snitt til å dele av julegodene - såfremt du blar opp et godt stykke over markedspris.

På Finn ligger det i skrivende stund ute flere annonser, fra blant andre John Gjerde Mærland. Hans annonse skiller seg imidlertid fra de andre, der prisen er satt til 1000 kroner.

- Det er sinnssykt mange som har skrevet til meg. Flere har skjelt meg ut og spør: «Er du på kokain?», og «Ro ned skjegget». Den første annonsen jeg la ut, ble faktisk rapportert og fjernet.

- Ikke samvittighet

Mærland understreker at han ikke selger flaskene for nevnte sum, men at det er en tydelig strategi bak stuntet.

- Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ta 1000 kroner for en flaske, men på denne måten drar annonsen til seg mer interesse. Dersom man leser innholdsbeskrivelsen, ser du at man skal gi bud.

Mærland forklarer at han - i likhet med andre forbrukere - var nysgjerrig på julebrussaften. For ei tid tilbake klarte han å sikre seg et gitt antall flasker på vegne av flere familiemedlemmer. Det var først etter et solid forarbeid.

- Jeg så flaskene da de først kom i butikken, men tenkte at det var for tidlig å kjøpe julevarer den gang. Neste gang jeg kom tilbake, var alt utsolgt. Familien min hadde veldig lyst å teste saften. Da de begynte å mase hjemme, ringte jeg rundt til butikkene.

- Blir feil

- Etter at jeg hadde snakket med rundt 15 butikker, fikk jeg napp. Noen av flaskene har gått til familien, og andre forsøker jeg nå å selge for moro skyld. En av dem som har tatt kontakt, ville kjøpe fire flasker for under det jeg selv betalte. Det blir jo feil. Men folk er villig til å betale frakt, så interessen er definitivt til stede.

- Er saften like god som hypen tilsier?

- Jeg synes personlig at den bør blandes litt sterkere enn det som er oppgitt på flaska. Du får ikke «pang»-julebrussmak. Du må ha litt mer, ellers blir den tynn.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer