SAVNER AVGIFTSKUTT: - Det som mangler er et kutt i arbeidsgiveravgiften, kutt i CO2-avgiften - som er en særnorsk skatt på toppen av det vi betaler i EU-avgifter - og det siste er en eller annen form for finansiell støtte til flyselskaper som trenger dette ut fra et likeverdig prinsipp, sier SAS' finansdirektør Torbjørn Wist. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
SAVNER AVGIFTSKUTT: - Det som mangler er et kutt i arbeidsgiveravgiften, kutt i CO2-avgiften - som er en særnorsk skatt på toppen av det vi betaler i EU-avgifter - og det siste er en eller annen form for finansiell støtte til flyselskaper som trenger dette ut fra et likeverdig prinsipp, sier SAS' finansdirektør Torbjørn Wist. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

SAS' finansdirektør: - Dette er småpenger

- En start, men på ingen måte godt nok, sier SAS' finansdirektør Torbjørn Wist om regjeringens krisetiltak.

SAS' finansdirektør Torbjørn Wist er fornøyd med at regjeringen har forstått at luftfarten er inne i en veldig kritisk periode.

Han er derimot ikke veldig fornøyd med tiltakene regjeringen la fram fredag.

- Det er en start, men på ingen måte godt nok i den store sammenhengen, sier Wist til Dagbladet.

Grunnen til det er at avgiftene til Avinor og flypassasjeravgiften i hovedsak avhenger av volumet.

- Småpenger

Nå da volumet på passasjertrafikken har krympet kraftig, betyr det derfor tilsvarende lite å slippe å betale disse avgiftene.

- Sånn sett vil ikke dette hjelpe eller i stor grad motvirke det inntektsbortfallet vi har, forklarer Wist.

- Dette er småpenger, om vi sammenlikner med den store nedgangen i inntektene, sier han.

At dager med lønnsplikt for arbeidsgivere ved permittering reduseres til to dager, ser Wist positivt på.

- Det som mangler er et kutt i arbeidsgiveravgiften, kutt i CO₂-avgiften - som er en særnorsk skatt på toppen av det vi betaler i EU-avgifter - og det siste er en eller annen form for finansiell støtte til flyselskaper som trenger dette ut fra et likeverdig prinsipp, sier Torbjørn Wist.

- Ser på flere tiltak

Som eksempel på en slik støtte sier han at staten kan stille opp som garantist for banker som i dag kvier seg for å låne penger til flyselskapene.

Wist svarer slik på om SAS har behov for dette:

- Vi har jobbet i lang tid for å ha en god kontantposisjon, så det gjør at vi er mye mindre presset på det punktet, sier han.

- Vil dere få mer seinere, enn det regjeringen har kommet med i dag?

- Vi har ikke fått andre signaler enn det som kom på pressekonferansen, at de ser på en lang rekke tiltak, sier Torbjørn Wist til Dagbladet.