<strong>KUTTER:</strong> Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted sier annonseutviklingen var stabil fram til koronakrisen slo inn over norsk økonomi i midten av mars. Da falt den, mens avisene opplevde økt trafikk og fikk flere abonnenter. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
KUTTER: Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted sier annonseutviklingen var stabil fram til koronakrisen slo inn over norsk økonomi i midten av mars. Da falt den, mens avisene opplevde økt trafikk og fikk flere abonnenter. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Schibsted varsler gigantkutt

Schibsted varsler et kostnadskutt på 500 millioner kroner etter å ha blitt rammet av kraftig fall i annonseinntektene.

Publisert

Det går fram av kvartalsrapporten som ble lagt fram onsdag.

- Nyhetsmediene har opplevd rekorder i trafikken de siste månedene, men har hatt et betydelig fall i annonseinntektene, som er delvis kompensert av en god vekst i digitale abonnementer, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i en pressemelding.

Konsernets omsetning, utenom bidraget fra rubrikkselskapet Adevinta, har falt med to prosent. Justert for at krona har blitt kraftig svekket siden midten av februar, har omsetningen falt med fire prosent.

- Tilfredsstillende

Inntil midten av mars, da koronatiltakene ble satt i verk, var annonseutviklingen forholdsvis stabil i Norge sammenlignet med i fjor, opplyser Skogen Lund. Men i Sverige opplevde man fortsatt effektene av innstrammingen for spillselskaper, som kom i fjor.

- Sett i forhold til de enorme følgene Covid-19-pandemien har hatt på hverdagslivet, den globale økonomiske aktiviteten og vår drift, har første kvartal 2020 vært tilfredsstillende mener hun.

Schibsted eier aviser som VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. I Sverige er blant annet Aftonbladet og Svenska Dagbladet en del av konsernet.

- Sterkt rammet

Onsdag ble det også kjent at den norske delen av Polaris Media fikk inntektene svekket med 26 millioner kroner i årets første kvartal som følge av koronapandemien.

- Pandemien har rammet både annonseinntektene og trykkeinntektene sterkt, sier konsernsjef Per Axel Koch i en børsmelding om kvartalsresultatet.

- Samtidig har den viktige samfunnsrollen til våre mange mediehus blitt understreket i en tid som denne. Informasjonsbehovet er stort, og våre redaksjoner gjør en formidabel innsats. Det har også resultert i en kraftig økning i antall sidevisninger både i Norge og Sverige, og i første kvartal passerte vi for første gang 200 000 digitale abonnenter, fortsetter konsernsjefen.

Polaris-konsernet omfatter de heleide eller deleide avisene Adresseavisen, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke, Fædrelandsvennen og en rekke andre norske aviser, samt Stampen Media i Sverige.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer