«Sexistisk» reklame ble til milliardtap

Selskapet Peloton brukte 130 millioner på en reklame. Det tapte de 14 milliarder på.

TAPT MYE: Denne julereklamen sørget for at den amerikanske treningutstyrprodusenten tapte 14 milliarder. Video: Peleton Vis mer
Publisert

Det amerikanske selskapet Peloton er i hardt vær. Den kjente produsenten av treningsutstyr hadde en ambisjon om at flere skulle få nettopp deres ergonomiske sykkel til jul, og bestemte seg derfor for å lage en tv-reklame.

Se hvorfor i videoen øverst i saken.

Snutten er bare 30 sekunder lang, og handler om en kvinne som får en slik treningssykkel til jul. Hun bestemmer seg for å lage en videodagbok, for å dokumentere treningen sin. At dette er «gaven som gir tilbake», som selskapet hevder, var de sikre på.

De brukte derfor rundt 130 millioner kroner på å kjøpe reklameplass på tv. Det var, mildt sagt, en lite lur investering. The Guardian kan nå melde om at selskapet har tapt hele 14 milliarder kroner i børsverdi etter at reklamen begynte å rulle over skjermene.

Meme-bonanza

NRK har også omtalt reklamen, som av enkelte døpes både sexistisk og dystopisk. Den ble først vist i midten av november, men den siste uka har en storm av kritikere, særlig på Twitter, hudflettet snutten. Den har også inspirert en rekke parodier, som vitser med den kvinnediskriminerende undertonen reklamen har.

Det påpekes at skuespilleren i reklamen allerede er tynn, og at filmen impliserer at mannen hennes synes hun må bli enda tynnere. Mot slutten sier hun følgende om treningsregimet hun har fulgt med sykkelen det siste året:

<strong>REAGERER:</strong> Flere mener at skuespilleren i reklamen allerede er i toppform, og derfor ikke har behov for den svindyre sykkelen. Derfor mener enkelte også at uttalelsen hennes om hvor mye sykkelen har endret henne på et år, ikke henger på greip. Foto: Peloton
REAGERER: Flere mener at skuespilleren i reklamen allerede er i toppform, og derfor ikke har behov for den svindyre sykkelen. Derfor mener enkelte også at uttalelsen hennes om hvor mye sykkelen har endret henne på et år, ikke henger på greip. Foto: Peloton Vis mer

- For et år siden hadde jeg aldri trodd hvor mye dette ville endre meg.

Ergonomisyklene koster rundt 20 000 kroner, og har en lojal følgerskare - blant annet bestående av David Beckham og Hugh Jackman. Det hadde derimot lite å si for selskapets markedsverdi, som har rast betraktelig som følge av den forhatte reklamen.

Hundrevis har lagt ut memes og humoristiske stikk på Twitter, der reklamen slaktes og gjøres narr av. Den har også blitt en snakkis. En bruker skriver:

«Den eneste måten å nyte Peloton-reklamen på er ved å late som det er det første minuttet av en episode med 'Black Mirror'».

En annen følger på:

«Om ektemannen min ikke kjøper en Peloton til meg, skal jeg sykle min normale sykkel rett til skilsmisseretten».

Milliardtap

Hundrevis av liknende meldinger sirkulerer, og det er åpenbart at det har truffet selskapet hardt. Hele 14 milliarder kroner er blitt barbert av selskapets verdi. De falt med 15 prosent på tirsdag, og falt med ytterligere seks prosent på onsdag.

Selv mener selskapet at folk har misforstått reklamen.

- Vi får hele tida høre av våre medlemmer om hvordan livene deres har blitt påvirket meningsfullt og positivt etter at de har kjøpt eller fått en av våre sykler i gave. Ofte er det overraskende for dem selv, skriver de i en uttalelse til CNBC, og fortsetter:

- Vår julereklame var laget for å hylle den reisen mot fitness og velvære. Selv om vi er skuffet over at enkelte har feiltolket reklamen, blir vi både oppmuntret av, og er takknemlige for, støtten vi har fått fra dem som forstår hva vi prøver å kommunisere, heter det i uttalelsen.

Aksjefallet er likevel, tross alt, reelt. Et analyseselskap har derimot uttalt at de ikke tror dette vil vedvare, og at selskapets aksje trolig vil øke i verdi igjen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer