<strong>HARDT RAMMET:</strong> Coronakrisa rammer flytrafikken brutalt. SAS må nær halvere staben, varser selskapet tirsdag morgen. Foto: NTB scanpix
HARDT RAMMET: Coronakrisa rammer flytrafikken brutalt. SAS må nær halvere staben, varser selskapet tirsdag morgen. Foto: NTB scanpix Vis mer

Skal kutte 5000 ansatte

Nær halvparten må gå. Omkring 1300 norske ansatte kan miste jobben. LO mener kravene til krisepakka kan være for strenge.

Publisert
Sist oppdatert

- En svart dag, sier leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang.

Fallet i flytrafikken har gått hardt ut over SAS økonomi. Selskapet varsler tirsdag en halvering av staben.

- At SAS nå skal kutte opptil femti prosent av arbeidsstyrken er mer enn jeg trodde. Dette er et bilde på hvor alvorlig situasjonen er, sier luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs til Børsen.

Fly på bakken

Tross krisepakker fra regjeringa varsler nå flyselskapet at de må nedbemanne 5000 piloter og kabinpersonell som følge av den alvorlige situasjonen selskapet står i.

- Det kommer til å ta flere år før etterspørselen er tilbake på nivået før virusutbruddet, skriver selskapet selv i en børsmelding.

Omkring 1300 av dem som skal kuttes er norske ansatte.

Pressesjef John Eckhoff i SAS opplyser til Børsen at flyselskapet i dag har rundt 11 000 årsverk.

For strenge krav

Nestleder Peggy Hessen Fløsvik i LO sier at SAS-oppsigelsene viser hvor dyp krisa er i luftfarten.

- Staten har stilt opp med lånegarantier for luftfarten, men det er åpenbart ikke nok. Spørsmålet er om kravene som er stilt i garantiordningene er for strenge for selskapene på det nåværende tidspunktet. Nå må regjeringen se om det kan gjøres mer for luftfarten, sier Hessen Følsvik.

SKUFFENDE: TV-fotograf Truls Ørmen Elingsen fikk seg litt av et sjokk, da han var på jobbrelatert reise med SAS. Reporter: Christian Wehus. Video: Truls Ørmen Elingsen Vis mer

Hun viser videre til at LO har krevd at permitteringsordningen utvides til 52 uker.

- En slik forlengelse kunne ha avhjulpet noe i denne situasjonen. Regjeringen må sikre at vi har flyselskaper i Norge også når krisen er over, sier Hessen Fløsvik.

- Eksistenstruet

- Dette viser dybden av krisen for luftfarten. Ferske tall viser at omsetningsbortfallet for verdens flyselskaper er over 3000 milliarder kroner i 2020. Det er astronomiske tall. I dag står over 90 prosent av verdens fly på bakken. Vi ser at dette ikke kommer til å gå bort med det første, slik man først håpet, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til Børsen.

<strong>ALARM:</strong> Krisepakken for luftfarten i Skandinavia er på langt nær nok, sier leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
ALARM: Krisepakken for luftfarten i Skandinavia er på langt nær nok, sier leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

- Med oppsigelsene som varsles i SAS, hvor halvparten ikke lenger permitteres, men sies opp, så sier det alt om alvoret og dybden i krisa, understreker han.

Carlsen viser til de store krisepakkene som er kommet på plass i Frankrike, Tyskland og Nederland - hver på rundt 100 milliarder kroner.

- Jeg vil understreke at hele transportinfrastrukturen som de globale flyselskapene leverer er eksistenstruet. Det har også kommet tiltak her i Skandinavia i form av likviditetsstøtte, men dette er på ingen måte nok, framholder han.

Usikkerhet

SAS opplyser at en medarbeider i selskapet i gjennomsnitt har en oppsigelsestid på seks måneder.

- Usikkerhet om framtidig etterspørsel og tiden det tar å tilpasse organisasjonen, tilsier at selskapet må handle proaktivt, heter det i børsmeldingen.

Nedbemanningene kommer til å fordele seg på rundt 1900 heltidsstillinger i Sverige, 1300 i Norge og 1700 i Danmark.

Pressesjef John Eckhoff i SAS Norge sier til Børsen at prosessen starter umiddelbart og vil foregå i samarbeid med de ansattes organisasjoner.

- Det må jo skje ganske raskt, så vi ser for oss at prosessen skal foregå de neste par månedene. Det kommersielle markedet er jo så godt som ikke-eksisterende, og det vil ta lang tid før vi kommer oss tilbake til normalen, understreker han.

- Under prosessen vil SAS føre en aktiv dialog med fagforeningene for å forsøke å finne løsninger for å senke det faktiske antall oppsigelser, heter det i meldingen.

- Svært dramatisk

Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier at nyheten fra SAS forteller alt om hvor dramatisk situasjonen er.

- En halvering av staben kan få store konsekvenser for flytilbudet i Norge, særlig om Norwegian skulle slås konkurs i starten av mai. Det vil få alvorlige konsekvenser for både reisende, Avinor og andre, sier han til Børsen.

- Disse massive oppsigelsene er svært dramatisk, sier forbundsleder Nina Nordheim Pedersen i Kabinansattes Forbund.

- Jeg har store forventninger til at regjering og Storting nå vil gjøre det som er nødvendig for å sikre nasjonal infrastruktur og arbeidsplasser i luften, istemmer Carlsen.

En svart dag

Jan Levi Skogvang som er leder for SAS-pilotene i Parat sier at han ante hva som ville komme, men ikke at han så omfanget.

- Denne pakka har et veldig voldsomt og massivt omfang. Dette er en trist dag. En svart dag, sier han.

Solvang retter en innstendig bønn om utvidede krisepakker.

- Vi er en kapitalkrevende bransje som gjør at vi går på store tap framover som følge av de omfattende reiserestriksjonene. Vi ser jo hvordan andre stater tilbyr omfattende støtteordninger til sine flyselskap, og håper på noe mer omfattende her i Norge enn tilbud om lånegarantier, sier han.

Leder Martinus Røkkum i SAS Norge kabinforening sier til Børsen at han håper det ender med færrest mulig oppsigelser:

- Nå er det viktig at permitteringsordningene utvides til 52 uker. Dette er en trist dag for luftfarten, sier Røkkum.

Brutale tall

Som følge av pandemien og reisebegrensningene, har SAS måttet redusere kapasiteten drastisk. I mars reiste 995 000 passasjerer med flyselskapet. Det er en nedgang på 59,6 prosent fra samme måned i fjor.

Pandemien har også bidratt til et stort fall i passasjertallet. I mars reiste 995 000 passasjerer med SAS. Det er en nedgang på 59,6 prosent fra samme måned i fjor.

Samtidig var flyene under halvfulle, med en fyllingsgrad på 48,6 prosent.

Den regulære passasjertrafikken, som måles i passasjerkilometer, gikk også ned, med 61,9 prosent, sammenliknet med mars i fjor.

- Utrolig leit

- Coronaviruset har tvunget SAS til å forholde seg til en helt ny virkelighet som kommer til å gi ringvirkninger ikke bare de nærmeste månedene, men også åra, sier administrerende direktør Rickard Gustafson i SAS.

Han framholder at selskapets ambisjon fortsatt er å være det ledende i Skandinavia de kommende åra.

- Det er utrolig trist leit og leit at vi tvinges til tilpasse oss til en lavere etterspørsel, sier Gustafson videre.

Så seint som ved begynnelsen av måneden sa SAS-direktøren følgende:

- For en drøy måned siden begynte vi for alvor å bli påvirket av coronakrisen, og vi befinner oss nå i en situasjon som vi aldri tidligere har opplevd, sa administrerende direktør Rickard Gustafson i SAS i en pressemelding 7, april.

Fakta om SAS

  • Flyselskapet SAS ble grunnlagt i 1946 etter en sammenslåing av de nasjonale luftfartsselskapene i Norge, Danmark og Sverige.
  • Før pandemien hadde SAS mer enn 800 daglige avganger. Selskapet fløy over 30 millioner passasjerer i året til over 125 destinasjoner i Europa, USA og Asia.
  • Coronakrisen har ført til et stort fall i trafikken, noe som har rammet selskapets økonomi hardt.
  • I mars fløy SAS rundt 1 million passasjerer, noe som var cirka 60 prosent færre enn i samme måned året før.
  • Sverige og Danmark eier 29 prosent av aksjene i SAS, den norske stat har tidligere vært aksjonær.
  • Ved utgangen av januar hadde selskapet 11 000 årsverk.
  • Tirsdag varsler SAS at inntil 5000 av de ansatte vil bli sagt opp på grunn av krisen coronaepidemien har forårsaket. (Kilde: SAS, NTB/Ritzau)

I april var nesten samtlige SAS-fly innstilt, unntatt noen få innenrikslinjer i Norge og Sverige.

SAS-aksjen falt rundt 4 prosent da handelen åpnet på børsene i Oslo, København og Stockholm tirsdag.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer