<strong>BRUTALT RAMMET:</strong> Alan Hansen og kona Jana var godt i gang med å lansere flere nye salonger da bransjen de har satset på brått ble brutalt rammet av coronakrisa. Nå frykter han for framtiden. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
BRUTALT RAMMET: Alan Hansen og kona Jana var godt i gang med å lansere flere nye salonger da bransjen de har satset på brått ble brutalt rammet av coronakrisa. Nå frykter han for framtiden. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet Vis mer

- Skal vi bare forsvinne?

Alan Hansen hadde satset alt på å oppfylle drømmen, men tidspunktet kunne ikke ha vært verre. Nå frykter han for framtida.

Publisert

Den 5. mars åpnet Alan Hansen og kona Jana det som foreløpig er parets tredje frisørsalong, en såkalt barbershop hvor menn kan få trimmet både hår og skjegg. Nøyaktig ei uke seinere kom den brutale beskjeden om at salongen måtte stenge med umiddelbar virkning.

- Da vi åpnet var det allerede snakk om coronaviruset, men bare ei uke seinere måtte alle frisørsalonger i landet stenges.

Ekteparet, som opprinnelig er fra Syria, startet en skjønnhetssalong i Ski i 2014. I løpet av de siste seks åra har de utvidet driften til flere frisørsalonger, og planen var å fortsette veksten til en større kjede.

Nå frykter han at selskapet i verste fall kan gå konkurs før eventyret har rukket å komme ordentlig i gang.

<strong>MÅTTE STENGE PÅ DAGEN:</strong> Frisørbransjen fikk i praksis yrkesforbud da regjeringen innførte sine svært strenge tiltak den 12. mars. Nå har regjeringen varslet krisehjelp for denne og andre bransjer som ble hardt rammet av tiltakene. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
MÅTTE STENGE PÅ DAGEN: Frisørbransjen fikk i praksis yrkesforbud da regjeringen innførte sine svært strenge tiltak den 12. mars. Nå har regjeringen varslet krisehjelp for denne og andre bransjer som ble hardt rammet av tiltakene. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet Vis mer

- Møter veggen

Hansen sier han allerede hadde signert leieavtale med Sandvika Storsenter om å åpne en ny salong der i begynnelsen av mai.

- Men med den økonomiske situasjonen nå så begynner vi å møte veggen. Vi vet rett og slett ikke hvordan dette kommer til å gå, sier Hansen tydelig opprørt til Børsen.

Firmaet har allerede permittert tolv ansatte. Mange av dem har flyktet fra krig i hjemlandet, på jakt etter et nytt liv i Norge.

- Alle de ansatte i barbershop-avdelingen er fra Syria. De kom til Norge i 2015, og for de fleste så er dette den første jobben de har i Norge, så opplever de dette. Det er klart at det har vært enda vanskeligere for dem. De lurer på hva som kommer til å skje, forteller Hansen.

Selv kom han til Norge i 2000. Han har studert økonomi og forretningsjuss, og er autorisert tolk og oversetter. Nå har han sett seg nødt til å henvende seg til Nav for å be om hjelp.

- Ingen klare signaler

Det som for ekteparet var en storsatsing på salongene «J & K Barber Shop» startet da de sikret seg lokaler på Ski Storsenter i oktober i fjor. Denne måneden fulgte de altså opp med en ny salong på Kolbotn Torg.

- Vi har ikke fått noen klare signaler fra myndighetene på hva slags hjelp de vil komme med til nyetablerte selskaper. Det har vært store investeringer og vi har leverandørgjeld, men nå har inntektene stoppet opp fullstendig. Regnskapsmessig så ser tallene røde ut, og det er vanskelig for oss å få lån. Banken sier de vil avvente, og vi er avhengig av å se hvilke hjelpetiltak myndighetene stiller opp med, sier Hansen og spør retorisk:

- Skal vi bare forsvinne? Er det meningen?

<strong>FAMILIEBEDRIFT:</strong> Alan Hansen startet frisørkjeden sammen med kona Jana. - Dette påvirker hele familien, sier han til Børsen. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
FAMILIEBEDRIFT: Alan Hansen startet frisørkjeden sammen med kona Jana. - Dette påvirker hele familien, sier han til Børsen. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet Vis mer

- Det er noen store aktører i denne bransjen som vil klare å holde ut, men 90 prosent er små bedrifter og enkeltpersonforetak som får det forferdelig tøft. Mange av dem er familiebedrifter, slik som vår, og dette påvirker hele familien, sier han med en dyster stemme.

Lover «kontantstøtte»

Som konsekvens av den pågående krisa gikk arbeidsgiverorganisasjonen Virke ut i Dagbladet onsdag og krevde en kontantstøtte for norske bedrifter i coronakrise.

Seinere samme dag bekreftet næringsminister Iselin Nybø (V) overfor Dagbladet at regjeringens tredje krisepakke vil inneholde en form for kontantstøtte.

- Vi jobber nå med en kompensasjonsordning. Vi snakker med NHO og Virke om innretningen. Den må treffe de bedriftene den skal, den må være dimensjonert riktig og vi må sikre at pengene kommer raskt, sa Nybø til Dagbladet onsdag ettermiddag.

I krisepakke nummer to fant regjeringen fram 100 milliarder i lånegarantier til norsk næringsliv.

I tillegg har myndighetene gitt utsettelser på en rekke betalinger fra bedriftene til staten. Men flere aktører mener dette ikke er nok for å redde de mange små- og mellomstore bedriftene.

- Selv om regjeringen har lagt fram flere krisepakker, vet jeg at mange fortsatt kjenner på uro og frykt for hvordan framtida blir. Som kanskje er redd for at de faller mellom to stoler, og ikke er blitt fanget opp av krisepakkene som allerede er lansert. Dere som nå frykter at gründerselskapet, enkeltmannsforetaket eller familiebedriften ikke skal klare å betale neste måneds regninger, skal vite at mer hjelp er på vei, forsikret Nybø i går.

ER KLARE: De ansatte på Sykehuset i Vestfold har brukt fritiden sin på å spille inn denne filmen - «for å spre glede og optimisme i en uvanlig tid.» Reporter: Emilie Rydning. Video: Sykehuset i Vestfold Vis mer

- Hardt rammet

Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, er fornøyd med signalene som kom fra næringsministeren i går.

- Signalene er helt i tråd med det vi har ment måtte komme i en ny krisepakke, men det gjenstår å se. Det er ingen tvil om at tjenestesektoren er veldig hardt rammet av coronakrisa og den påfølgende nedstengningen av samfunnet. Det skjer i sanntid. Ikke fra neste lønnsoppgjør eller runde, men momentant, sier Kaltenborn til Børsen.

<strong>MÅ KOMME RASKT:</strong> Det sier Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel om regjeringens krisehjelp. Her avbildet under NHOs årsmiddag i Oslo Spektrum i fjor.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
MÅ KOMME RASKT: Det sier Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel om regjeringens krisehjelp. Her avbildet under NHOs årsmiddag i Oslo Spektrum i fjor. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Hun viser til at 40 prosent av deres medlemmer melder om likviditetsproblemer, og at omtrent like mange frykter konkurs.

For frisørene er tallene enda verre.

I en spørreundersøkelse blant medlemmer av NHO Service og Handel gjennomført mellom 18. og 19. mars, svarer 94,4 prosent av de spurte innen Norske Frisør- og Velværebedrifter (NFVB) at de har permittert mellom 76 og 100 prosent av sine ansatte.

  • 56 prosent av frisørbedriftene mangler penger til å betale de regningene som forfaller om kort tid.
  • 49 prosent av frisørbedriftene frykter konkurs som følge av coronakrisen.
  • Av dem som frykter konkurs, har 68 prosent av frisørbedriftene tapt 80-100 prosent av omsetningen.

- Massiv konkursbølge

I NHO er de nå opptatt av at tiltakene regjeringen legger fram på fredag skal være treffsikre, sier Kaltenborn til Børsen. Samtidig understreker hun at det er kritisk for mange bedrifter at hjelpen kommer så fort som overhodet mulig.

- Jeg vil heller har en ufullkommen ordning på fredag, enn en perfekt ordning om én måned. Vi har også bedt om at ordningen må være såpass lett å igangsette at det kan starte med en gang. Hvis ikke så blir skaden så mye større enn den behøver å være.

Tidligere denne uka varslet hun at det er snakk om dager og uker før Norge kan oppleve «en massiv konkursbølge», før hun ba om at hjelpen måtte komme umiddelbart.

Nå tar hun til orde for at kriseordningen til en viss grad kan være tillitsbasert.

- Vi har en veldig stor grad av tillit til hverandre i Norge. Hvis vi noen gang skal bruke den tilliten til noe, så har vi en mulighet nå, sier hun og legger til:

- Vi må få på plass en enkel løsning nå, så får vi rydde opp i kroner og øre etterpå. Det må komme på plass fort, og bedriftene må få tilgang på disse pengene straks, sier hun.

<strong>UBRUKT:</strong> Utstyret på J &amp; K Barbershop på Ski Storsenter har blitt stående ubrukt siden 12. mars. Ingen vet hvor lang tid det tar før kundene igjen kan slippe inn i salongen. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
UBRUKT: Utstyret på J & K Barbershop på Ski Storsenter har blitt stående ubrukt siden 12. mars. Ingen vet hvor lang tid det tar før kundene igjen kan slippe inn i salongen. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet Vis mer

- Har tatt lang tid

Hjemme i Ski er ikke Alan Hansen umiddelbart beroliget av nyheten om at regjeringen skal presentere en tredje krisepakke på fredag.

- Det har vært snakk om dette lenge nå. Du skulle sett alle regningene jeg har liggende på vent her. Vi er fortsatt ikke sikre på hvor mye vi kan få, eller hvem som kommer til å få hjelp i det hele tatt. Det har også tatt litt lang tid.

Nå er han opptatt av at tilgangen på hjelp kommer fort, ikke bare løfter om krisehjelp eller presentasjon av en ny krisepakke.

- Vi er veldig spent på se hva de presenterer på fredag, men det er også veldig viktig at hjelpen kommer raskt, sier han til Børsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer