<strong>ADVARER:</strong> Lise Brantzæg advarer foreldre mot å sende barna sine på Cutters, etter at dattera kom hjem som dette. Foto: Privat
ADVARER: Lise Brantzæg advarer foreldre mot å sende barna sine på Cutters, etter at dattera kom hjem som dette. Foto: Privat Vis mer

Skamklipt på Cutters: - Rullegardina gikk ned

Lise Brantzæg advarer foreldre mot å sende barna sine på billig-frisørkjeden.

Publisert

- Hun turte ikke å si noe da hun satt i stolen, man tør jo ikke det når man er 14 år, sier Lise Brantzæg til Børsen.

Mandag var hennes 14 år gamle datter på en Cutters-salong i drammensområdet for å stusse tuppene før skolens nyttårsball. Hun skulle bare ta to centimeter, men skal ha blitt overtalt til å ta fire. Litt etter litt ble håret kortere.

Dattera kom hjem skamklipt og i tårer, forteller Lise. Dattera ønsker ikke å stå fram med navn og bilde.

Konfronterte frisøren

Lise forsøkte å kontakte Cutters via telefon, men det skal ikke ha vært lett. Tirsdag dro hun ned til salongen for å klage på klippen.

<strong>FRISYRE:</strong> Slik så tuppene til Lises datter ut etter besøket hos Cutters. Foto: Privat
FRISYRE: Slik så tuppene til Lises datter ut etter besøket hos Cutters. Foto: Privat Vis mer

Frisøren bekreftet at det var hun som hadde klippet dattera, og Lise viste fram bildet av den nye frisyren. Men frisøren skal ikke ha gått med på å ha klippet henne så kort, og beskyldte i stedet Lise for å ha klippet dattera mer etter at hun kom hjem, hevder hun.

- Da gikk rullegardina ned for meg, sier Lise, og fortsetter:

- Jeg gikk ut for å besinne meg, før jeg ringte til en annen salong og sa at «dette finner jeg meg ikke i». Det skjønte den jeg snakket med godt.

Lise ble tilbudt pengene tilbake eller et gavekort på ny klipp. Tilbudet står, men det er de ikke interesserte i.

- Dattera mi nekter å klippe seg der igjen, så hva skal vi med et gavekort?

Håret ble så kort, ifølge Lise, at de er nødt til å klippe det i flere omganger for å rette opp skjevheten. Dattera spiller håndball, og er helt avhengig av å kunne sette opp håret for at det ikke skal bli fullt av klister.

Beklager

Drammens Tidende, som først omtalte saken, har vist Espen Sævold bilder av klippen. Han er president i NHO-organisasjonen Norske Frisører og Velværebedrifter, og stiller seg kritisk til håndverket etter å ha sett bildene.

- Det første jeg tenkte da jeg så bildene er at dette ikke er godt håndverk. Man ser at det ikke er sånn som det skal være, men jeg vet jo ikke hvorfor det er blitt sånn. Jeg kjenner ikke kommunikasjonen mellom kunden og frisøren før og under klippen, så det er vanskelig å si noe helt sikkert. Men jeg ser også at det ville vært enkelt å ordne, sier han til avisa.

I en e-post til Børsen forteller daglig leder i Cutters, Kristian Hauge Solheim, at han er lei seg for opplevelsen Lise og dattera har hatt på en av deres salonger.

- Kunden har hatt en dårlig opplevelse. Det er vårt ansvar. Det gjelder både resultatet og slik hun opplevde kundebehandlingen. Slik skal det ikke være. Derfor ringte jeg i går til kunden og beklaget, skriver han.

- Er du misfornøyd, tilbyr vi pengene tilbake, gavekort og retting av klippen. Det har også skjedd i dette tilfellet og er en policy vi har hatt siden oppstarten.

Advarer foreldre

Etter at lokalavisa omtalte saken, har flere frisører kontaktet både Lise og dattera, og tilbudt seg å rette opp klippen gratis.

- Det synes jeg er hyggelig. Hun var jo veldig lei seg, og hadde gledet seg til nyttårsballet. Vi får prøve å gjøre det beste ut av det, sier Lise, som samtidig ønsker å komme med en advarsel til alle foreldre.

- Ikke la barna deres klippe seg alene på Cutters, med mindre de har lyst å se ut som et juletre. Det er greit at det er billig, men dattera mi skulle bare stusse litt, og resultater ser du jo selv. Du må vite hva du går til.

Hun stiller også spørsmål ved hvorvidt kjeden ansetter faglærte frisører. Lise forteller at hun har selv sendt mail til ledelsen og spurt om dette, og fått som svar at alle deres frisører er kvalifiserte.

- Det tror jeg ikke noe på.

Kristian Hauge Solheim avviser at det er manglende kompetanse blant kjedens frisører.

- Vi har avvist frisører med fagbrev som har ønsket å jobbe hos oss, men som vi ikke synes har hatt tilstrekkelige ferdigheter. Vi stiller høye krav og ansetter ingen som har et lavt nivå eller lite erfaring med å klippe. I tillegg legger vi til rette for faglig utvikling gjennom vårt eget akademi, skriver han i en e-post.

Har skapt furore

Cutters ble startet i 2015 av Kristian Hans Hauge Solheim og Andreas Kamøy. Kjeden består per dags dato av 93 salonger i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Nederland.

Konseptet er enkelt, og består av en rask klipp til en billig penge. 300 kroner for 15 minutter i frisørstolen, for å være presis. Det har vist seg å være populært. Allerede tre år etter etableringen, endte selskapet med et årsresultat på over 8,3 millioner kroner. Det viser regnskapstallene for 2018.

Det har ikke gått upåaktet hen i frisørbransjen, som har rettet krass kritikk mot den nå ganske så etablerte utfordreren.

- Ren rasering av frisørfaget, var beskjeden direktøren i Norske frisør og velværebedrifter ga overfor DN i 2017. De organiserer de fleste salongene i Norge, men Cutters har selv valgt å stå utenfor.

Fagrasering, mangel på lærlingordninger og brudd på helseforskrifter ved at de ikke tilbyr vask i forbindelse med klipp var stikkord for stormen rundt selskapet på tampen av 2017.

- Det er stor etterspørsel etter konseptet, som gjør at vi fortsatt er i sterk vekst.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer