KAN GÅ KONKURS: Norwegian må ha snarlig hjelp for å unngå konkurs. Foto: Reuters /NTB Scanpix
KAN GÅ KONKURS: Norwegian må ha snarlig hjelp for å unngå konkurs. Foto: Reuters /NTB Scanpix Vis mer

Skjebnedag for kriserammede Norwegian

- Kniven på strupen

Norwegian-sjefen ber mandag aksjonærene om å gå med på ledelsens redningsplan. Hvis de sier nei, risikerer flyselskapet å gå konkurs.

– De har kniven på strupen. Hvis det blir stemt nei til ledelsens forslag på generalforsamlingen, er det ikke mange alternativer igjen, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI til NTB.

Redningspakke

Konsernsjef Jacob Schram vil ha kreditorene med på å gjøre om en stor del av Norwegians gjeld til egenkapital for å unngå konkurs.

– Hvis Norwegian får konvertert gjeld til egenkapital i den skala de snakker om, har selskapet en mye bedre sjanse til å klare seg. Jeg synes det nordiske markedet trenger Norwegian for å holde SAS i sjakk og håper de får det til, sier Andersen.

Hvis Schram får støtte fra aksjonærene på mandagens ekstraordinære generalforsamling, er målet hans å få tilgang på den statlige redningspakken på 2,7 milliarder kroner innen midten av mai. Med tilgang på kriselån mener Schram det er mulig å holde selskapet flytende ut året.

Ser tre alternativer

Ledelsen har brukt den siste uka på å hente støtte for redningsplanen hos obligasjonseiere og de 24 leasingselskapene som leier ut fly til Norwegian.

Andersen trekker opp tre alternativer for veien videre hvis aksjonærene skulle si nei til ledelsens redningsplan. Det første – at staten skal komme inn å redde Norwegian – har han liten tro på.

– En annen mulighet er at noen andre store investorer vil gå inn med kapital. Men jeg vet ikke hvem det skulle være, sier Andersen.

– Den tredje muligheten er at Norwegian havner i skifteretten, men gjenoppstår som mindre flere selskaper. Dette handler jo om flinke folk og et i utgangspunktet veldrevet selskap, konstaterer han.

– Må besinne seg

E24 har tidligere skrevet om en gruppe småaksjonærer i Norwegian som jobber for å få stemt ned ledelsens redningsplan. Samtidig støtter andre småaksjonærer forslaget.

Andersen minner om at Norwegian står i en situasjon hvor kreditorene i praksis vil overta selskapene.

– Jeg tror det er viktig at småaksjonærene besinner seg, sier han og minner om følgende poeng:

– Når du kjøper en aksje i et selskap, kjøper du retten til det som blir igjen når alle andre har fått betalt.

Realiteten er at det ikke er mer penger igjen i selskapet, og Andersen understreker at Norwegian-aksjonærene nå ikke lenger forhandlet med eierne, men med kreditorene. Blant dem er blant annet flere leasingselskaper, som risikerer å få en stor eierandel i Norwegian.

«Aller siste utvei»

BI-forsker Andersen mener småaksjonærene som protesterer, gambler på at staten skal komme inn med en redningsplanke.

– Men jeg tviler sterkt på at staten kommer inn og redder Norwegian, sier han.

Også flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det sitter veldig langt inne for staten å gå inn med direkte kapital eller eierskap.

– Det er den aller siste utveien, sier han til NTB.

Hvis Norwegian går konkurs, kan Norge igjen komme i en situasjon hvor SAS får en tilnærmet monopolsituasjon i det norske markedet. Det samme skjedde da SAS kjøpte konkurrenten Braathens i 2004.

Hele flybransjen er hardt rammet av reiserestriksjonene som er innført både innad i Norge og internasjonalt for å hindre spredning av coronaviruset. Norwegian var allerede før coronakrisen i en vanskelig situasjon med høy gjeld.