KRISEMØTE: Ingen av alternativene som så langt er lansert for å berge det kriserammede svensk-danske logistikkselskapet Postnord later til å friste eierne noe særlig. Illustrasjonsfoto: Francis J Dean / REX / NTB Scanpix
KRISEMØTE: Ingen av alternativene som så langt er lansert for å berge det kriserammede svensk-danske logistikkselskapet Postnord later til å friste eierne noe særlig. Illustrasjonsfoto: Francis J Dean / REX / NTB Scanpix Vis mer

Skjebnemøte om Postnord

Postnords framtid ligger i potten når selskapet i dag møter på teppet i den svenske Riksdagen.

Ingen av alternativene som så langt er lansert for å berge det kriserammede svensk-danske logistikkselskapet later til å friste eierne noe særlig.

Likevel er det åpenbart at noe må skje. En rapport som den svenske regjeringen lenge forsøkte å holde hemmelig, la ikke fingrene imellom.

Børsen fortalte tidligere denne måneden at staten må skyte inn ny kapital dersom Postnord skal unngå konkurs. Årsaken er krympede inntekter som følge av kraftig nedgang i postsendinger.

Alt ifølge Dagens Nyheter, som først rapporterte om den alarmerende rapporten.

Krisemøte

Ledelsen og ansvarlig statsråd hevder imidlertid hardnakket at konkurstrusselen er overdrevet.

Ifølge det svenske nyhetsbyrået TT foreligger det nå flere andre forslag til løsninger når Postnord-ledelsen i dag møter den svenske næringsministeren Ibrahim Baylan, digitaliseringsminister Anders Ygeman og næringskomiteen og transportkomiteen fra Riksdagen.

Problemet er at ingen av forslagene faller i særlig god jord.

Ingen jubelforslag

Dette er noen av alternativene:

Splitte Postnord til et svensk og et dansk selskap, slik det var før sammenslåingen i 2009.

Øke statlige bevillinger, noe politikerne i transportkomiteen i danskenes Folketinget så langt har vendt tommelen ned for, ifølge Dagens Nyheter.

Redusere antall dager med postombæring - for eksempel til tre dager i uka.

Det siste alternativet har den svenske digitaliseringsministeren allerede blankt avvist.

Det bringer Postnord i en skvis i Sverige, ifølge administrerende direktør Annemarie Gardshol. I et intervju med TV4 som er gjengitt av Expressen forteller hun at selskapet i så fall må øke bruken av fly, noe som både vil presse kostnadene opp og påvirke miljøutslippene.

Milliardtap

Så sent som i 2017 fikk Postnord et tilskudd fra den svenske og danske staten på totalt 2,2 milliarder kroner.

De siste tre årene skal selskapet som sysselsetter 30 000 medarbeidere i fem land ha tapt nær tre milliarder kroner.

Postnord er også inne i det norske markedet - men her til lands er det pakker og ikke brev som bringes rundt.

Postnord Norges kommunikasjonsdirektør Ola A. Hagen har tidligere uttalt i en epost til DN at PostNord i Norge primært dirver med logistikk og netthandel, derfor ikke er berørt av utfordringene i Sverige og Danmark.

Postnord Norge hadde ifølge Bizweb et driftsresultatat på 32 millioner kroner etter en omsetning på 4 milliarder kroner i 2018.