Skrekkvarsel: - Brenner under føttene

Omfattende oppsigelser er bare uker unna, lyder den alarmerende løypemeldinga fra NITOs hovedtillitsvalgte ved teknologi- og industrigiganten Kongsberg Maritime.

<strong>ALVORLIG:</strong> Norske verft står på kanten av en alvorlig krise som vil få store ringvirkninger i lokalsamfunnene, advarer NITOs hovedtillitsvalg Eddy Nynes ved industrigiganten Kongsberg Maritime. Foto: Dag Jenssen / Samfoto
ALVORLIG: Norske verft står på kanten av en alvorlig krise som vil få store ringvirkninger i lokalsamfunnene, advarer NITOs hovedtillitsvalg Eddy Nynes ved industrigiganten Kongsberg Maritime. Foto: Dag Jenssen / Samfoto Vis mer
Publisert

- Jeg snakker på vegne av hele verftsnæringa. Nå er det straks bare de som bygger smått som har noe mer å gå på. Vi står på kanten av en alvorlig krise, sier Eddy Nynes til Børsen.

Han er hovedtillitsvalgt for Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon (NITO) ved Kongsberg Maritime AS, som med over 3 000 ansatte utvikler og leverer høyteknologisk utstyr til skip som bygges ved norske og internasjonale verft.

- Det brenner under føttene på oss. Vi er avhengig av tiltak som raskt kan settes i gang, sier Nynes.

Han utdyper:

- Nå nærmer det seg slutten på pågående oppdrag, og det tynnes kraftig i ordrebøkene framover. En verftskrise vil få store ringvirkninger i lokalsamfunnene, hos leverandører og underleverandører, hoteller, reiseliv, transport med mere. Så dette er langt større enn oss selv, sier Nynes.

Dyster rapport

Bekymringen har solid forankring. En fersk rapport fra Menon anslår at krisetiltakene ikke treffer den maritime bransjen. 13 000 arbeidsplasser står i fare for å bli borte i løpet av 2022, selv uten en forbedret pandemisituasjon, ifølge analysen fra Menon Economics.

<strong>ADVARER:</strong> NITOs hovedtillitsvalgt Eddy Nynes ved Kongsberg Maritime sier krisepakkene ikke treffer godt nok for norske verft.
ADVARER: NITOs hovedtillitsvalgt Eddy Nynes ved Kongsberg Maritime sier krisepakkene ikke treffer godt nok for norske verft. Vis mer

Eddy Nynes understreker alvoret:

- Verftsindustrien er avgjørende viktig for det maritime miljøet, for produksjon og leveranser til hele næringen. Så ser vi at den utvidede permitteringsordningen til 52 uker treffer godt for rederiene, men ikke for verftene. Er det ikke oppdrag fram i tid, hjelper det ikke med midlertidig permittering - selv om den forlenges, sier Nynes.

Mister fortrinn

Bekymringen er i tråd med den advarselen som Kongsberg Gruppens administrerende direktør Geir Håøy reiste i et intervju med Børsen i sommer.

- Min dype bekymring knytter seg først og fremst til maritim sektor og verftene langs kysten vår. Forsvinner verftsindustrien, vil vi slite med å beholde frontposisjonen i teknologiutvikling og det grønne skiftet, advarte en alvorstung KG-toppsjef.

Konsekvensene kan bli varige tap, understreket han.

- Havner kontraktene ut i verden, blir det en helt annen måte å samarbeide på. Da frykter jeg at vi mister konkurransefortrinnet, sa Håøy.

Om planlagte investeringer, ikke minst nye mineryddingsfartøy for Marinen, uttalte Kongsberg-direktøren:

- Dette må få umiddelbar fortgang. Vi kan ikke ta det i et normalt tempo når situasjonen er så ekstraordinær.

Roper på rederne

Eddy Nynes forteller at samtalene mellom klubbene og ledelsen nå handler om permanente oppsigelser og ikke forlengede permitteringer.

- Vi forventer langt mer treffsikre tiltak i statsbudsjettet enn det som er kommet så langt av krisepakker for sektoren. Men i tillegg vil jeg si tydelig fra om at offentlig sektor ikke alene kan redde oss. Nå må rederiene vise samfunnsansvar, og ta inn over seg at de taper på sikt dersom Norges maritime industri forsvinner, sier Nynes til Børsen.

En norsk ordre på seks hybride bulkskip som nylig endte i Sri Lanka, illustrerer utfordringen godt, mener fagforeningslederen.

- Norske verft klarer i utgangspunktet ikke alltid å konkurrere på pris. Men vi mener å kunne dokumentere at prisgapet ikke er så stort som opprinnelig anbud kan tyde på. Forsinkelser, leverandørsvikt og andre utfordringer underveis spiser opp mye av differansen ved bestillinger utenfor Norge. I tillegg har du de langsiktige virkningene, mener Nynes.

Det store regnestykket

- Det høres litt enkelt ut å oppfordre rederiene til å ta større samfunnsansvar? Til sist handler det om bunnlinja i regnskapene?

- Ja, og det er også mitt poeng. I det store regnestykket tjener alle på at flere oppdrag landes i Norge, i form av at vi klarer å holde sysselsettingen oppe, skatteinngangen oppe og ikke minst beholde spisskompetanse som igjen bidrar til å utvikle næringen. I tillegg vil jeg utfordre rederiene på deres etiske retningslinjer når det gjelder lønn, arbeidsforhold og HMS når de sender oppdrag til verft i Asia, sier Nynes.

Ikke virkeligheten

Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund poengterer at bestilling av nye fartøy ikke står høyt på lista for redernæringen.

- Vi deler bekymringen til Nynes når det gjelder alvoret i situasjonen i maritim næring. Vi mener de politiske grepene som er tatt fra regjeringen og Stortinget for å bringe næringen gjennom en svært krevende periode, ikke er tilstrekkelige for å sikre arbeidsplasser og kompetanse langs kysten, sier Solberg til Børsen.

<strong>IKKE SÅNN:</strong> Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund sier at virkeligheten ikke er sånn at det bare er å bestille nye skip. Foto: Vidar Ruud, NTB
IKKE SÅNN: Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund sier at virkeligheten ikke er sånn at det bare er å bestille nye skip. Foto: Vidar Ruud, NTB Vis mer

Oppfordringen om å vise større samfunnsansvar og legge inn flere bestillinger ved norske verft, har han derimot lite til overs for:

- Vi støtter gjerne gode forslag fra NITO for å sikre arbeidsplasser. Men situasjonen i dag er at vi har en betydelig overkapasitet av skip i markedet, og vi går mot en vinter med rekordmange skip i opplag. Forslaget fra Nynes om å sette i gang bygging av flere skip er nok derfor langt fra den virkeligheten norske rederier generelt opererer i, sier Solberg.

Dystert framtidsbilde

Daglig leder Ivar Engan i interesseorganisasjonen Maritimt Forum sier det er all grunn til å slå alarm:

- De store verftene sliter nå. Disse omstilte seg etter oljekrisa, blant annet til å bygge cruiseskip. Nå er det jo ingen som reiser på cruise, så det markedet er dødt. Og det var en ganske kostbar omstillingsprosess. Men så kom coronakrisa og oljeprisfall, som har snudd optimismen til et ganske dystert framtidsbilde, sier Engan til Børsen.

- Verftene er ikke alene om å rope om hjelp?

- Det er mange som ber om tiltak. Vi skal ikke bære havre til døende hester, men verftene har absolutt ei framtid - de må bare over denne krisen. For det ligger oppdrag der fremme, sier Engan.

Det handler både om å berge kompetanse og sikre grønn omstilling, framholder han:

- Verden trenger ren mat, energi og mineraler. Havet har løsningen på mye av vår tids største utfordringer. Og Norge har kompetansen og teknologien. Derfor er maritim næring en framtidsnæring. Dessuten: Forsvaret skal ha nye mineryddere, det er bevilget penger til ett av totalt to nye forskningsfartøy og ikke minst er det en pågående ombygging til mer miljøvennlige fartøy. Vårt poeng er at ved å bidra til forsering av det som uansett ligger i løypa, så klarer vi å berge nøkkelkompetanse som ellers kan gå varig tapt, argumenterer Engan.

- Når oppdrag går til utlandet handler det nesten alltid om pris?

- Norske verft er dyre når kontraktene skrives, men i hele fartøyets livsløp er vi kanskje billigst. Norske verft er verdensledende på kompetanse og teknologi, ikke minst når det gjelder å kutte utslipp. Tiltak for grønn skipsfart og forsering av statlige kjøp vil være riktige krisetiltak, det vil sikre kompetanse og det vil være helt sentralt for å nå målene Norge har forpliktet seg til om kutt i klimagasser, understreker Engan.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer