BLACK FRIDAY: Kjøpefesten er i gang, og hundrevis av salgsklare mennesker hadde møtt opp grytidlig på Vestby. Video: Elias Kr. Zahl-Pettersen / Dagbladet Vis mer

Skremmes av Black Friday:
- Aktiv dødshjelp

Få år etter at årets største handelsdag ble importert til Norge, har det blitt så godt som umulig for butikkene å holde seg unna. Ekspert mener dagen aldri skulle ha blitt innført.

Publisert
Sist oppdatert

- Black Friday skulle aldri ha blitt innført, sier varehandelsanalytiker Eirik Melle i Danske Bank til Børsen.

Etter en kort pause legger han til:

- Det skulle i hvert fall holdt seg til å være en dag hvor butikkene kunne bli kvitt ukurante varer.

For det var slik det startet.

Selv om de fleste nordmenn i dag kjenner til Black Friday, er det lett å glemme at konseptet fortsatt er så godt som nytt her til lands.

- Ikke noen vinner

Man skal ikke lenger tilbake enn til 2014 for å finne avisoppslag om at det amerikanske konseptet «nå har kommet til Norge».

- Da Black Friday kom brukte butikkene det til å selge ut gammelt rask, gjennom å skape stor ståhei, sier Melle.

<strong>AKTIV DØDSHJELP:</strong> Varehandelsanalytiker Eirik Melle mener norske butikker bedriver en form for aktiv dødshjelp. Foto: Danske Bank
AKTIV DØDSHJELP: Varehandelsanalytiker Eirik Melle mener norske butikker bedriver en form for aktiv dødshjelp. Foto: Danske Bank Vis mer

I 2019 kan man imidlertid finne veldig gode tilbud på varer som under normale omstendigheter ville blitt solgt til full pris fram til julehandelen er over.

- De store butikkene har muskler nok til å gjennomføre det, men økonomisk sett er det ikke noen vinner å selge ut kurante varer til en rabattert pris. For de minste er det et ytterligere press i negativ retning, fra det som allerede er tøffe kår, sier Melle.

Han mener Black Friday, som i løpet av få år har utviklet seg til kampanjer som «Black Week» og «Black Month», er det største og beste eksempelet på hvordan tilbudsperioder og kampanjer som blir dratt ut i tid og som rammer de «svake» butikkene.

- De har det tøft fra før, og så kommer dette.

Forventning om evig salg

Han mener at såkalte «ekstreme» tilbudsdager, som denne fredagen i november, kan være med på å skape forventninger blant kundene - som på sikt er med på å slå beina under næringen.

- Vi blir tilbudt et overskudd av varer, som klær, sport, elektronikk og interiør, fra noen av dem som allerede er mest presset. Disse tilbudene gjør at folk i mindre grad vil være villig til å betale fullpris, sier Melle.

En undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Danske Bank tyder på at 94 prosent av nordmenn kjenner til tilbudsdagen Black Friday.

I undersøkelsen, som er gjennomført blant et representativt utvalg av den norske befolkningen, svarer 51 prosent at de handlet på Black Friday i 2018. Hele 72 prosent av dem innrømmet at de har brukt mer penger enn de burde denne dagen.

<strong>TILBUDSFEST?:</strong> Black Friday og Black Week preger denne uka. De store leverandørene av sportsklær, møbler og elektro fyller postkasser og aviser.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
TILBUDSFEST?: Black Friday og Black Week preger denne uka. De store leverandørene av sportsklær, møbler og elektro fyller postkasser og aviser. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

Skal butikkene klare å stå utenfor salgsfesten er de nødt til å satse på nisjeprodukter, mener Melle.

- Men de som kjører Black Friday-tilbud over en lav sko er med på å skape en forventning blant kundene om at man aldri behøver å betale fullpris.

- Kan ikke butikkene bare velge å ikke bli med?

- Det finnes veldig mange som helst skulle vært denne dagen foruten, men som føler seg presset til å være med.

Noen få prøver å gå mot strømmen, og stenger dører eller kjører kampanjer som forklarer hvorfor du ikke får Black Friday-tilbud i deres butikk.

- De henger det gjerne på bærekraft. Det er i stor grad forbeholdt nisjebutikkene. Mange tør ikke og enda flere har ikke luksusen til å kunne risikere det, sier han.

VARSEL: Er det et spesielt produkt du ønsker deg, som muligens kommer på tilbud? Da er dette et godt tips! Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Truer julehandelen

Det er ingen hemmelighet at julehandelen i desember er en potensielt avgjørende salgsperiode for detaljhandelen. Nå kommer Black Friday-måneden november snikende opp og truer posisjonen.

I fjor hentet landets kjøpesentre inn 10,2 prosent av november-omsetningen sin på Black Friday.

NHO anslår at 48 prosent av totalt forbruk på varehandel i årets to siste måneder vil foregå i november.

«For netthandel har trenden vært enda sterkere. Over 6 av 10 kroner forventes nå brukt i november mot 5 av 10 kroner i 2016, sannsynligvis mye takket Black Fridays økende betydning for netthandelen», skrev NHO i forbindelse med sin analyse av årets julehandel.

- Julehandelen ser ut til å bli relativt svak med en vekst som flater ut, sa Anne-Cecilie Kaltenborn, leder av NHO Service og Handel, den gang.

STATISTIKK: En ny spørreundersøkelse viser sannheten bak Black Friday-festen. Tallene kan overraske deg! Video: Nicolai Delebekk Vis mer

- Burde de ikke ha lært?

Melling i Danske Bank mener i likhet med NHO at Black Friday må ta på seg mye av skylden.

- Vi vet at julehandelen er en viktig salgsperiode for detaljhandelen, med stor omsetning og verdiskapning. Før solgte man det meste til fullpris fram mot jul, før det kom et salg i romjula. Men så kom Black Friday, som ruller opp rett før julehandelen trer inn.

Kan man si at butikkene aktivt skyter seg selv i begge føtter ved å bli med på salgsfesten?

- I det siste har vi sett at en del butikker også satser på Singles Day, som er 11. november. Burde man ikke ha lært av black friday og unngått å opprette enda flere salgshappenings, som er med på å spenne bein på næringa? spør Melling retorisk.

BLACK FRIDAY: Gode tilbud får folk til å bli gal etter varer. Men mennesker som venter på matforsyninger fra hjelpeorganisasjoner står på linje for å vente på tur. Video: Reuters / Storyful / Twitter / Norwegian Outlet / Lise Rafaelsen, Dagbladet Vis mer

- Aktiv dødshjelp

Samtidig har han forståelse for at små og store butikker har endt opp i en situasjon hvor det er så godt som umulig å stå utenfor dagens viktigste salgsdag.

- Hvis man ikke er med, så går man glipp av viktig omsetning. Hvis man i tillegg ikke lenger har tro på at man får igjen for det i julehandelen i desember, så tør man ikke å ikke å stå utenfor black friday. Det blir en catch 22. Ingen tør å gå glipp av det, fordi man tenker at naboen gjør det. Men det fungerer som aktiv dødshjelp.

Han mener den bisarre situasjonen understreker den ekstremt sterke konkurransen i bransjen.

Men for forbrukerne så kan det være nyttig å følge med for å se om man kan gjøre et kupp.

- Vi har blitt vant til at Black Friday kommer og har blitt kjent med konseptet. Jeg tror at mange, meg selv inkludert, bruker dagen til å se om det dukker opp gunstige tilbud på julegaver.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer