PRESSET: Facebook og toppsjef Mark Zuckerberg er hardt presset av annonsører for å fjerne hatefullt og rasistisk innhold. Foto: REUTERS/Leah Millis
PRESSET: Facebook og toppsjef Mark Zuckerberg er hardt presset av annonsører for å fjerne hatefullt og rasistisk innhold. Foto: REUTERS/Leah Millis Vis mer

Slaktes etter rasismemøte

Facebook-sjef Mark Zuckerberg får det glatte lag etter et møte om boikotten mot selskapet.

NEW YORK (Dagbladet): Borgerrettighetsgrupper og aktivister var alt annet enn fornøyd etter møtet med Zuckerberg og andre ledere i Facebook tirsdag. Selskapet er under massivt press for å fjerne hatefullt innhold fra rasistiske grupperinger med #StopHateForProfit-kampanjen.

Over 900 selskaper, deriblant gigantannonsører som Coca-Cola, Adidas og Volkswagon, deltar. De boikotter Facebook for å få dem til å fjerne dette innholdet. Tirsdagens møte skulle forsøke å løse situasjonen. Det gjorde den ikke.

- En skuffelse

- Møtet vi nettopp forlot, var en skuffelse. Facebook møtte opp og forventet å få en A for oppmøte, sier Rashad Robinson, leder for organisasjonen Color of Change.

Aktivistgruppa Free Press sier at Facebook fortsatt ikke tar boikotten seriøst.

- I stedet for å forplikte seg til en tidslinje for å fjerne hat og feilinformasjon på Facebook, ga selskapets ledere den samme gamle talen og forsøkte å berolige oss uten å innfri noen av våre krav. Facebooks tilnærming til dagens møte var ikke noe mer enn en PR-øvelse, sier sjef for Free Press, Jessica Gonzales, ifølge CNN.

Facebooks talsperson, Andy Stone, sier selskapet har laget nye retningslinjer som forbyr forsøk på stemmeundertrykking og fjernet mer enn 200 høyerekstreme organisasjoner fra plattformen.

- Hatefullt språk

- Dette møtet var en mulighet for oss til å høre kampanjens organisatorer og gjenta vår forpliktelse til å bekjempe hat på vår plattform. De ønsker at Facebook skal være fritt for hatefullt språk. Det gjør vi også, sier Stone i en uttalelse.

Boikotten, som også omfatter andre kjente merkenavn som North Face, Pfizer og Levi Strauss, oppsto etter at Facebook nektet å foreta seg noe mot kontroversielle meldinger USAs president, Donald Trump, skrev på Facebook om demonstrantene etter George Floyd-drapssaken.

Møtet tirsdag ble gjennomført over Zoom og varte i litt over én time.

Ti krav

Boikottkampanjen har ti krav til forandringer de ønsker hos Facebook.

Blant annet krever de at Facebook ansetter en person i den øverste ledelsen som har «dyp» erfaring fra borgerrettighetsarbeid til å vurdere produkter og retningslinjer for diskriminering og hat. De vil også at Facebook skal gjennomføre jevnlige, uavhengige revisjoner og fjerne private og offentlige grupper som sprer hat eller voldelige konspirasjoner. De vil også at Facebook skal forby politiske reklamer som inneholder opplagte løgner.

Tidligere har Facebook forsvart seg mot dette ved å si at de ikke ønsker å sensurere politisk debatt.