Slår alarm: - Ikke akseptabelt

Frps finanspolitiske talsperson krever flygrep og legger press på regjeringen.

KLAGESTORM: SAS og Norwegian jobber i kraftig motbakke som følge av coronapandemien. Nå får flyselskapene også refs for måten de har håndtert refusjonsfristen for kansellerte billetter. Foto: Johan Nilsson / TT / NTB Scanpix
KLAGESTORM: SAS og Norwegian jobber i kraftig motbakke som følge av coronapandemien. Nå får flyselskapene også refs for måten de har håndtert refusjonsfristen for kansellerte billetter. Foto: Johan Nilsson / TT / NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Det blåser kraftig rundt hovedkontorene til SAS og Norwegian. Forbrukerrådet og Virke reiseliv er blant aktørene som nå hamrer løs mot flyselskapene for ikke å ha overholdt den lovpålagte refusjonsfristen.

På toppen av det hele står tusenvis av illsinte og frustrerte passasjerer. Frps finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi krever nå full oppvask.

- Det er godt over 100 000 mennesker som venter på refusjoner fra SAS. Om det ikke er tilsvarende antall i Norwegian, er det også mange her som venter på det samme. Flyselskapene må ta sine forpliktelser overfor kundene på alvor, tordner Limi.

- Må bøtelegges

Han legger nå press på forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF), og mener statsråden må ta grep for å sikre at SAS, Norwegian og eventuelle andre aktører i flybransjen overholder regelverket.

- Ropstad må ta tak i dette umiddelbart. Han har mulighet til å kalle flyselskapene inn på teppet, og sikre at man refunderer billetter for kansellerte fly innen sju dager, slik de er pålagt. Hvis ikke aktørene forholder seg til regelverket, mener jeg at de må bøtelegges.

PÅ OVERTID: Frps Hans Andreas Limi mener flyselskapene må kalles inn på teppet.
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
PÅ OVERTID: Frps Hans Andreas Limi mener flyselskapene må kalles inn på teppet. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

Limi understreker at han har forståelse for at flybransjen er i en særdeles krevende situasjon. Samtidig mener han at behandlingstida er helt uakseptabel.

- Kravet i henhold til loven er sju dager. Nå har det gått flere måneder. Dette er selskaper som har fått bistand fra den norske stat til å komme gjennom krisa. Da er de nødt til å ta sine forpliktelser overfor kundene på alvor.

- Hva ville vært rimelig behandlingstid i denne situasjonen?

- Jeg har forståelse for at man i dette tilfellet trenger litt mer tid, men da er det viktig å skape trygghet blant kundene og være relativt eksakt på hvor lang tid det faktisk vil ta å behandle kravene. At kundene ikke har fått noen konkrete tilbakemeldinger, er ikke akseptabelt, sier Lima og fortsetter:

- For enkelte familier dreier dette seg om så store beløper at det sannsynligvis har bidratt til å ødelegge muligheten for en alternativ sommerferie.

- Er frustrerende

Børsen har presentert uttalelsene i denne saken for Barne- og familiedepartementet. De henviser videre til Samferdselsdepartementet «som har ansvaret for reglene om tilbakebetaling ved kansellering av flybilletter.»

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Ingvild Ofte Arntsen (KrF) skriver følgende i en e-post til Børsen:

- Det er frustrerende for folk å vente i flere uker på tilbakebetaling av penger for kansellerte flygninger. Det forstår jeg. Vi har tatt opp dette med flyselskapene i møte mellom dem og statsråden for noen uker siden. Der ble det kommunisert at det ikke er gjort noen unntak fra forbrukerrettighetene, og både kunder og flyselskaper er tjent med at dette ordnes opp i raskt.

- Vi forventer at flyselskapene gjør det de kan for å gi folk tilbake de pengene de har krav på. Luftfartstilsynet, som fører tilsyn med flyselskapene, har også tatt tak i denne problemstilling og har tett oppfølging av selskapene på dette området.

Voldsomt antall

Overfor Børsen opplyser SAS at over én million kunder har fått refusjon siden pandemien rammet. Fortsatt er det imidlertid flere hundre tusen som venter på pengene sine.

- Alle som har rett på refusjon kommer til å få pengene sine, men det kommer dessverre til å ta lang tid - uten at jeg kan gi noe tidsestimat på når vi er à jour, skriver pressesjef for SAS i Norge, John Eckhoff, i en e-post.

OMDØMMESVIKT: Ole Krohn, næringslivkommentator i dansk TV 2, tror folk vil tenke seg godt om før de bestiller fly med SAS i fremtiden. Reporter/video: Øystein Andersen / Madeleine Liering / Dagbladet. Vis mer

Han understreker videre at selskapet jobber på spreng for å møte passasjerenes krav.

- Vi beklager virkelig denne situasjonen overfor våre kunder, men dette er ikke noe vi har påført oss selv eller er alene om. Hele verdens luftfart står nå midt i den mest alvorlige krisen noensinne. Ingen organisasjon kunne vært rigget for å håndtere det enorme antallet krav som følge av at flåten ble stående på bakken i ukevis og at vi måtte kansellere titusenvis av flighter.

- Forstår frustrasjonen

Antallet passasjerer som har søkt om refusjon hos Norwegian, er ikke offentlig kjent. Selskapet opplyser derimot at de foreløpig har refundert over fem milliarder kroner til mer enn to millioner kunder.

- Vi forstår veldig godt at det er frustrerende å vente på å få pengene tilbake for kansellerte flygninger. Vi jobber på spreng med å refundere alle kunder som har fått sin flygning kansellert på grunn av COVID-19, skriver informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Børsen.

- Svært mange flygninger har blitt kansellert og derfor gjenstår det fortsatt en god del, men vi kan garantere at alle som har krav på refusjon vil få refusjon, men det tar dessverre litt tid, fortsetter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer