Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Slår alarm etter redningspakke: - Ikke nok

Fortsatt bekymring etter at aksjonærene stemte ja til kriseplanen.

Minutter etter at det ble klart at Norwegians aksjonærer stemmer ja til selskapets kriseplan og at selskapet er reddet i første omgang, slår Parat-leder Unn Kristin Olsen alarm om tilstanden for norsk luftfart.

- Det er veldig bra at Norwegian har fått til å sikre støtte fra både aksjonærer og lånetagere. Likevel er vi fortsatt bekymra.

Olsen er glad for at Norwegian nå får tilgang på krisepakka på 2,7 milliarder kroner, men krever samtidig mer hjelp fra norske myndigheter. Budskapet fra Olsen er klinkende klart: Det er ikke nok.

- Ikke mer lån

- I dag var det et spørsmål om å være eller ikke være. Skulle Norwegian bestå eller gå konkurs? Hjelpen de nå får sørger for at selskapet fortsatt kan være i drift, men vi mener det er behov for mer hjelp, sier hun og legger til:

- Det er fortsatt mange som er permittert i Norwegian, og det er mange som har mistet jobben sin i Sverige og Danmark. For å sikre drift på lengre sikt og for å redde norske arbeidsplasser, så mener vi at norske myndigheter må komme på banen. Norwegian trenger ikke mer lån eller gjeld nå, de trenger likviditet, sier Olsen til Børsen.

Hun understreker at de langvarige følgene av coronakrisa for norsk luftfart fortsatt ikke er kjent.

- Coronakrisa er ikke over selv om Norwegian ble reddet i dag. Det vi vet helt sikkert er at alle flyselskapene i Norge sliter i dag, og at det må tilføres likviditet til alle sammen. Det gjelder både Norwegian, SAS og Widerøe.

Møtte Hareide

I et møte med samferdselsminister Knut Arild Hareide onsdag, formidlet Parat det de opplever som et presserende behov for mer hjelp til den kriserammede luftfartsbransjen.

- Vi opplevde møtet som veldig positivt. Samferdselsministeren var meget lydhør, sier Olsen.

Hun forventer derfor også at regjeringen kommer med ytterligere hjelp.

- Ja. Vi er veldig glad for krisepakka som kom tidlig. Likevel er det mange arbeidsplasser som fortsatt står i fare. Mange ansatte er permittert i alle selskaper. Oppsigelser er også både varslet og gjennomført. For å beholde norske arbeidsplasser i luftfarten, så mener vi myndighetene må komme på banen, gjentar hun.

Må rydde mer

Alf Hansen, leder for Norwegian Pilot Union (NPU), sier i en pressemelding at løsningen som kom i dag gir dem håp.

- Samtidig tenker vi på våre kolleger i Sverige, Danmark og i andre land som har mistet jobben i bemanningsselskapene som nylig ble slått konkurs. Vårt håp er at ledelsen i Norwegian fortsetter ryddejobben, lager en enklere organisasjonsstruktur, skaper god dialog med oss ansatte og finner løsninger som gjør at mange av de som nå er permittert og har mistet jobben kan komme tilbake til et sterkt og solid selskap, sier han.

Han får støtte fra leder i Norwegians kabinforening, René-Charles Gustavsen, som mener det fortsatt er behov for mer krisehjelp.

- Dagens løsning lover bra og jeg håper alle ansatte over litt tid kan være tilbake på jobb, også våre kolleger i Danmark og Sverige. Jeg er glad for krisepakken fra staten, bidraget fra kreditorene og enigheten som er oppnådd blant aksjonærene. Samtidig har Parat-lederen rett i at Norwegian, sammen med øvrig norsk luftfart, trenger ytterligere tilførsel av kapital fra myndighetene. Vi må også få tilført likviditet uten ytterligere økt gjeldsbyrde, sier Gustavsen i en pressemelding.