KONSERNSJEF: Jacob Schram i Norwegian. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet
KONSERNSJEF: Jacob Schram i Norwegian. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet Vis mer

Slettet kommentar

Ba medarbeidere finne seg et annet flyselskap å jobbe for, hvis de ikke er fornøyde med Norwegians innsats.

Fredag publiserte Norwegian-konsernsjef Jacob Schram et brev til selskapets medarbeidere, der han beskrev det som «hjerteskjærende» at mange kolleger har mistet jobbene eller blitt permittert.

Schram har også publisert brevet på det sosiale nettverket Linkedin.

Der har toppsjefen høstet flere kritiske kommentarer, blant annet fra en medarbeider som ifølge Linkedin var flyvert hos Norwegian en seksmånedersperiode i fjor.

Medarbeideren er i dag ansatt hos konkurrenten Wizz Air.

- Respektløs

- Etter å ha jobbet for Norwegian på deres London Gatwick-base, kan jeg si at oppførselen som selskapet utviser er virkelig respektløs overfor alle medarbeidere i Storbritannia, som fortsatt ikke vet hva som vil skje med dem, skriver den eks-ansatte i en kommentar til Schrams brev.

I et skjermdump som Dagbladet har fått tilgang til, gir Norwegian-sjefen følgende svar:

- Min hovedprioritet er å kjempe for selskapets overlevelse, slik at du og alle andre Red Nose Warriors kan komme tilbake i lufta igjen. Hvis du ikke er fornøyd med det vi gjør, foreslår jeg at du finner deg et annet flyselskap å jobbe for!

Foto: Skjermdump / Linkedin
Foto: Skjermdump / Linkedin Vis mer

Schrams kommentar er nå slettet.

- Kunne oppfattes støtende

Dagbladet har stilt Norwegian-sjefen følgende spørsmål:

- Mener Norwegian og Jacob Schram at det er på sin plass å be medarbeidere som ikke er fornøyd med ledelsens håndtering og som har mistet eller står i fare for å miste jobben om å «finne et annet flyselskap å jobbe for» hvis de ikke er fornøyd?

Schram gir følgende kommentar via epost:

- Jeg har slettet en formulering som jeg ser kunne oppfattes støtende, det var aldri meningen. Mitt klare budskap som jeg har kommunisert til alle i Norwegian er at det er hjerteskjærende at så mange flotte kolleger mister jobbene sine eller har blitt permittert.

Videre gjentar Schram deler av budskapet fra brevet fredag:

- Det er brutalt, men vi er nødt til å se virkeligheten i øynene. Det er ingen trygg havn for noen av oss. Vi overlever ikke uten inntekter og har derfor ikke noe annet valg enn å kutte kostnader. Dette betyr at vi ikke kan beholde folk som ikke jobber. Jeg ser fram til å møte representanter for fagforeningene på mandag.

Svarer på kritikken

Schrams kommentar har vekket reaksjoner. En britisk medarbeider som ifølge Linkedin-profilen sin er flyvert for Norwegian, skriver følgende:

- Jacob Schram, foreslår du å finne et annet flyselskap nå? Hvor er den Red Nose Warrior-ånden som du nesten har fått meg til å tro på? En kriger kjemper vanligvis, og overgir seg ikke så lett.

Ifølge et skjermdump Dagbladet har fått tilgang til, svarer Schram følgende:

- Jeg har ikke overgitt meg, og vil ikke gjøre det heller. Jeg vil kjempe som en Red Nose Warrior for Norwegian til slutten. Jeg sier at dersom DU ikke er fornøyd med kampen vår, må DU finne et annet flyselskap.

Også denne kommentaren later til å være slettet.