Slik blir nye Norwegian

- Blir et betydelig mer redusert selskap enn det Norwegian vi kjenner, mener flyekspert.

Publisert

- Dette er intet mindre enn en historisk dag, sa Norwegian-sjef Jacob Schram innledningsvis under dagens pressekonferanse, før han videre rettet en enorm takk til alle medvirkende aktører.

- Vi har fått en ny «Norwegian Day». Vi er langt bedre rustet finansielt og strategisk nå med tanke på å fortsette etter coronakrisen. Samtidig som vi strekker armene i været og jubler, ligger det hardt arbeid foran oss.

De risikerte konkurs. 16 timer seinere ser Norwegian omsider lyset i horisonten. Gjennom langdryge forhandlinger klarte selskapet å bringe både obligasjonseierne, leasingselskapene og aksjonærer om bord.

Kriseplanen er godkjent. Dermed tilfredsstiller flygiganten statens krav om å få tilgang på lånegarantien på inntil 2,7 milliarder kroner.

- Ekstreme krav

Selv om konsernledelsen nå har kommet seg gjennom en kritisk fase, er det ingen tvil om at Norwegian vil preges av situasjonen i lang tid framover.

Konsernsjef Jacob Scram forteller at «nye» Norwegian ikke vil ha full operasjon før i 2022. Før coronapandemien inntraff, hadde selskapet om lag 11 000 ansatte og en flyflåte på rundt 160 fly. Nå opereres det med sju fly i drift og rundt 200 ansatte på jobb.

Artikkelen fortsetter under:

NORWEGIAN: Tidligere konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, er fornøyd med hvordan han arvtakere har jobbet under coronakrisen. Video: Lars Eivind Bones. Reporter: Nicolai Eriksen Vis mer

Den strategien vil tilsynelatende gjelde i lang tid framover.

- Vi flyr, som vi gjør i dag, med sju fly fram til april 2021. Dersom etterspørselen kommer tidligere, vil vi tilpasse oss det. Det setter ekstreme krav til oss, slik at kostnadene ikke tar oss igjen. Det vil også kreve at vi får mer likviditet på plass hvis oppjusteringen skjer tidligere enn planlagt.

Slik blir flygingene

Enkelte eksperter har ment at selskapet må tilbake til røttene og satse fullt ut på det norske markedet. Det grepet har Jacob Schram ingen planer om å ta, opplyste toppsjefen til Børsen 21. april.

- Vi ønsker ikke bare å være et norsk innenriksselskap. Vi ønsker å være et internasjonalt flyselskap. Så må vi rigge oss slik at det kan gjøres på en lønnsom måte.

Den ambisjonen fastholdt Schram under dagens pressekonferanse.

- Vi har gått gjennom ruter vi mener er lønnsomme å drive videre. Kjernestrategien for nye Norwegian er hele Norden, altså Norge, Sverige, Danmark og Finland.

- Vi har også fremdeles tro på langdistanseflyginger - at Norwegian skal være en utfordrer framover, slik at folk flest får billige billetter over kontinentet. Langdistansetilbudet er nedskalert til 40 prosent i dag. Så vil vi bygge oss videre derfra, fortsatte han.

Fokus på lønnsomhet

Norwegian tegner følgende bilde av hvordan selskapet skal operere framover for å sikre lønnsom drift:

  • Planen innebærer å operere sju fly fram til april neste år. Dette for å kunne opprettholde et minimumstilbud.
  • Dersom situasjonen bedrer seg, vil kapasiteten bli økt.
  • Aggressivt kostnadsfokus.
  • En betydelig endring i størrelsen på flyflåten, med fokus på lønnsomme ruter.
  • Jevn opptrapping fra 2021. Målet er å ha normal drift i 2022.

- Færre i lufta

Coronapandemien har fått brutale konsekvenser for luftfarten. Norwegian har allerede opplevd at fire av deres bemamanningsselskaper er konkurs. Overfor Børsen opplyser finansdirektør Geir Karlsen at det nå handler om å spare penger der det er mulig.

- Det var en tøff beslutning, men nå har vi funnet en løsning der vi har sikret framtida til Norwegian så langt vi kan se det. Nå handler det om å beskytte likviditeten, før vi etter hvert vil trappe opp på flyginger. Vi håper å ta tilbake så mange som mulig av de ansatte, sier Karlsen.

Artikkelen fortsetter under:

Selv om flygiganten vil kjempe for å bringe så mange ansatte som mulig opp i lufta igjen, er Schram tydelig på at det neppe kommer til å skje.

- Blir det oppsigelser?

- Det er klart at når man går fra en produksjon før corona, til en mindre produksjon etter corona, så sier det seg selv at man trenger færre i lufta og administrativt, sier han til Børsen.

Toppsjefen understreker derimot at Norwegian fortsatt skal være innovative, og «tilby billige flybilletter til folk flest».

- Er det trygt for kundene å kjøpe flybilletter i august/september?

- I forhold til rutene som er ute for salg nå, så er det. Men det avhenger av myndighetenes restriksjoner og av hva kundene opplever som trygt.

- Betydelig redusert selskap

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener at Norwegian, under dagens forutsetninger, har nok kapital til å drive virksomheten ut året.

- Og kanskje enda litt lenger. Norwegian kommer likevel til å bli et betydelig mer redusert selskap enn det Norwegian vi kjenner. Selve DNA-et kommer til å bli vedlikeholdt, men vi vil se færre ruter, ytterligere fokus på det norske markedet og Norden, samt betydelig mindre fokus på langdistanse.

- Hva innebærer det?

- Selskapet skal redusere langdistanseflygingene med 40 prosent. Det betyr at mange av de store Dreamliner-maskinene må finne andre eiere. Før coronamotvinden traff med full kraft, skulle Norwegian, ifølge ledelsen, levere overskudd i 2020. De vil nok være mindre aggressive og ekspansjonsfokusert enn det vi tidligere har sett.

- Dyrere flybilletter

Foruten et betydelig redusert rutetilbud, peker Elnæs på andre faktorer som forbrukerne må forholde seg til:

- Jeg tror at tida med de billigste flybillettene er over, men jeg tror ikke på en dobling av flyprisene, slik andre har spådd. Her vil man balansere tilbud og etterspørsel.

Norwegian-sjef Jacob Schram kan ikke avvise at selskapet står overfor oppsigelser i tida framover. Elnæs er tilbakeholden når det kommer til å regne ut hvor mange som nå risikerer å miste jobben.

- Når selskapet skal operere med sju fly de neste elleve månedene, er det klart at man ikke trenger 10 000 ansatte. Situasjonen avhenger også av permitteringsreglene. Fokuset nå ligger på kostnader og lønnsomhet. Man kan ikke hente inn nok ansatte før man har drift til å forsvare det. Her må man ta den tida man trenger.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer