- ALDRI OPPLEVD LIKNENDE: Elektronikkjeden Power varsler en salgsøkning på 400 prosent innen utstyr til hjemmekontor. Norsk ekspert mener det har liten innvirkning i det store bildet. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
- ALDRI OPPLEVD LIKNENDE: Elektronikkjeden Power varsler en salgsøkning på 400 prosent innen utstyr til hjemmekontor. Norsk ekspert mener det har liten innvirkning i det store bildet. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix Vis mer

– Snart utsolgt

Power tømmes for utstyr til hjemmekontor. – Bare et blaff, mener norsk ekspert.

Tusenvis av nordmenn sitter nå i karantene, eller er blitt oppfordret til hjemmekontor for å unngå smitte av coronaviruset.

Det har ført til enorm pågang hos elektronikkjedene, som nå varsler at hyllene tømmes for utstyr til hjemmekontor. Power Norge opplyser at selskapet har hatt en salgsøkning på drøye 400 prosent i nevnte varegruppe de siste dagene.

– PC-skjermer, tastatur, trådløs mus, kabler, ja – alle produkter med tilknytning til kontor har salgsmessig skutt i taket. Vi har aldri opplevd noe liknende, og det understreker hvor ekstrem situasjonen er, sier administrerende direktør i Power, Anders Nilsen, til Børsen.

– Fryser-boom

Nilsen erkjenner at elektrogiganten ikke var forberedt på den voldsomme etterspørselen. I en pressemelding kommer det fram at Power snart er utsolgt for utstyr til hjemmekontor. Likevel understreker norgessjefen at selskapet foreløpig har god varetilgang.

– Grensene er fortsatt åpne, så vi har fortsatt tilgang på varer. Vi har et stort lager i Sverige, som gjør det mulig å fylle butikkene. Samtidig vet vi ikke hvor lenge dette vil vare, noe som er et usikkerhetsmoment.

Det er ikke bare varer med tilknytning til kontor som rives bort. Salgstallene øker også innen tv-spill og gaming, samt matoppbevaring.

– Også her ser vi en kraftig økning. Salget av mindre frysere har skutt i taket. Norske forbrukere har begynt å hamstre voldsomt med mat, så har de kommet hjem og sett at man ikke får plass.

Artikkelen fortsetter under:

– Er det slik at Power rent økonomisk vinner på corona-situasjonen?

– Det vil jeg ikke si. Det har vært en stor vekst på de varegruppene som jeg har beskrevet, mens på salget av andre produkter har vi opplevd en nedgang. Jeg tror på ingen måte at situasjonen vil bidra til en total økning i omsetning framover.

– Stemmer det at dere har satt opp prisene i de mest populære kategoriene nå?

– Når krona er såpass svekket, så vil det utvilsomt påvirke prisene. Dette justerer seg fortløpende. Vi har imidlertid en prisrobot som justerer etter forholdene i markedet. Den defineres blant annet ut fra konkurrentenes priser, sier Nilsen, som understreker at det ikke er tatt noen ekstraordinære grep i forhold til å sette opp prisene på varer.

KRISEPAKKE: Partiene på Stortinget er enige om en økonomisk krisepakke. Video: Per Ervland / Dagbladet TV Vis mer

Risikerer permitteringer

Power har – i likhet med andre norske bedrifter – sendt ut permitteringsvarsel til flere av sine ansatte. Dette dreier seg i første omgang om butikker som rammes av redusert åpningstid – eksempelvis på kjøpesentre.

Norgessjefen utelukker ikke at det vil komme ytterligere permitteringer i nærmeste framtid.

– Vårt mål er å ha butikkene åpne, og ser blant annet på bedre løsninger for avhenting. I butikkene tar vi alle forholdsregler, og opplevde forrige uke et fortsatt brukbart besøksantall. Likevel registrerer vi at mange nå tar i bruk vår tjeneste click & collect.

– Bare tapere

Den norske varehandelseksperten Odd Gisholt mener at Powers økning i salg av nevnte varer, ikke vil være nok til å redde bedriften i det lange løp.

– Dette store salget av utstyr til hjemmekontor, blir bare et blaff, tror jeg. Snart vil alle som har hjemmekontor, sitte på nok utstyr. Samtidig har utgangspunktet vært veldig lavt, så akkurat nå er det ikke vanskelig å skaffe seg høye salgsprosenter, sier Gisholt til Børsen.

Artikkelen fortsetter under:

Han mener videre at det råder stor usikkerhet blant forbrukerne, og at de aller fleste sitter stille i båten.

– Norge er i en slags dvalesituasjon, der forbrukerne benytter seg av det de allerede har, og ligger på været med tanke på å investere i nye ting. Salget går ned over alt. Per nå finnes det ingen vinnere, bare tapere.

– Hvilke konsekvenser kan situasjonen få for elektronikkjedene, dersom dette vedvarer?

– Jeg tror ikke leveranser er det største problemet akkurat nå. Utfordringen er at kundene uteblir. Man står dermed i fare for at omsetningen faller betraktelig, og for enkelte bedrifter med allerede syltynne marginer, kan det bli dramatisk.

– Redusert bemanning

Elkjøp Norge opplyser at de – i likhet med sin konkurrent – opplever økt etterspørsel for hjemmekontorløsninger.

– Økning i salget av PC-skjermer og produkter innen gaming er klare tegn på det, skriver administrerende direktør i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen, i en e-post til Børsen.

Han forklarer at Elkjøp har redusert bemanningen i butikkene sine ved Gardermoen, men at dette kommer som en direkte konsekvens av redusert aktivitet på flyplassen. Kjeden har foreløpig ikke planer om å gjøre det samme i noen av deres andre butikker.

– Vi er inne i en helt ekstraordinær situasjon, det er det ingen tvil om. (...) Med store innkjøp og solide lagre er vi godt forberedt, men vi kan ikke utelukke at vi i perioder kan gå tomme for enkelte produkter som følge av dette. Per nå ser det ut som vi skal ha god tilgang på varer framover, skriver Tønnesen.