BEKYMRET: Parlamentsmedlemmet Rafael Mayoral har delt denne videoen på Twitter. Video: @MayoralRafa / Twitter. Vis mer

Spansk toppolitiker ut mot Norwegian

Parlamentsgruppen fra regjeringspartiet Unidas Podemos støtter spanske piloter og kabinansatte i striden med Norwegian.

Representanter for Unidas Podemos (UP) i det spanske parlamentet møtte denne uka pilotfagforeningen SEPLA og kabinfagforeningen USO, som representerer 1300 Norwegian-ansatte i Spania.

- De fortalte oss om en veldig bekymringsfull situasjon, sier UPs parlamentsmedlem Rafael Mayoral i en video han publiserte på twitter idag fredag.

Fagforeningene frykter at Norwegian ikke vil dekke sosiale utgifter, hvis det blir oppsigelser i et spansk datterselskap som leier ut personale til flyselskapet.

Og oppsigelser er det god grunn til å frykte, i et Norwegian-konsern som for to uker siden ble reddet fra en truende konkurs.

GIR SIN STØTTE: Parlamentsmedlem Rafael Mayoral (t.h.) i partialliansen Unidas Podemos uttrykker støtte til fagforeningene for kabinansatte og piloter som har tatt rettslige skritt mot Norwegian. Her er han sammen med Spanias forbrukerminister Alberto Garzon (t.v.) og visepresident Pablo Iglesias under en demonstrasjon i 2018. Foto: NTB Scanpix/Benjamin CREMEL/AFP
GIR SIN STØTTE: Parlamentsmedlem Rafael Mayoral (t.h.) i partialliansen Unidas Podemos uttrykker støtte til fagforeningene for kabinansatte og piloter som har tatt rettslige skritt mot Norwegian. Her er han sammen med Spanias forbrukerminister Alberto Garzon (t.v.) og visepresident Pablo Iglesias under en demonstrasjon i 2018. Foto: NTB Scanpix/Benjamin CREMEL/AFP Vis mer

- Meningsløst

Nylig tok USO og SEPLA rettslige skritt for at spanske piloter og kabinansatte skal regnes som ansatte i morselskapet Norwegian Air Shuttle.

De mener at de ansatte både jobber for og styres av morselskapet - og ikke det spanske datterselskapet som leier dem ut. Frykten er at datterselskapet ikke har penger til å betale for sosiale rettigheter, og at regninga etterlates ubetalt.

Etter møtet denne uka, får de støtte hos parlamentsmedlem Rafael Mayoral.

- De forklarte at fra selskapets side vil de ikke anerkjenne dem som ansatte i selskapet, men hos en underleverandør – noe som er meningsløst, sier Mayoral i videoen.

Truer med beslagte fly

Slik Børsen nylig skrev, mener USO og SEPLA at Norwegians gjeld til de ansatte og til den spanske stat kan komme opp i 500 millioner kroner hvis fagforeningene vinner i retten.

I et brev til to norske statsråder advarte de blant annet om beslaglagte fly.

Nå løftes striden opp på høyt politisk nivå også i Spania: Mayorals parti Unidas Podemos regjerer landet sammen med sosialistpartiet PSOE.

I videoen understreker Rafael Mayoral at Norge og Spania er land i Europa, «hvor sosiale rettigheter er en fundamental rettighet for å kunne konstruere en velferdsstat».

Han forteller at han og hans partikolleger nå vil kontakte det spanske Transportdepartementet for å forhøre seg om situasjonen.

Adecco-utleie funnet ulovlig

Situasjonen tilspisset seg i Spania i slutten av april, etter forhandlinger med Norwegian om permitteringsordninger under corona-krisen, som ikke førte fram.

- Det ser ut som om de prøver å vaske hendene fra ethvert ansvar de har her i Spania, sa lederen for SEPLAs Norwegian-avdeling, Terence Duivenvoorden, nylig til Børsen.

Rafael Mayoral mener at alle involverte parter har interesse av å finne en løsning, og oppfordrer i videoen partene til å vende tilbake til forhandlingsbordet.

Forhistorien til dagens situasjon går tilbake til 2015, da den spanske Arbeidsinspeksjonen avgjorde at innleien av kabinpersonale fra bemanningsselskapet Adecco var ulovlig.

Deretter overtok Norwegians spanske datterselskap NAR ES rollen med å leie ut kabinpersonale til Norwegian.

- Forstår frustrasjonen

«Vi har ingen kommentarer utover det vi allerede har sagt om denne tematikken», skriver Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen da Dagbladet spør om morselskapet Norwegian Air Shuttle vil betale sosiale kostnader hvis det blir oppsigelser i det spanske datterselskapet.

Han har tidligere kommentert uenigheten med de spanske fagforeningene på denne måten:

«Ansatte i det spanske selskapet Norwegian Air Resources er underlagt spansk lovgivning og permitteringsregler. Både kabinforeningen USO og pilotforeningen SEPLA har inngått kollektivavtaler med det spanske datterselskapet, så denne dialogen må derfor foregå mellom de rettmessige partene. Vi forstår at våre kolleger er frustrerte over denne situasjonen.»

Gjenganger

Striden om hvilke selskaper piloter og kabinpersonale skal være ansatt i, har i årevis vært en gjenganger i land med Norwegian-baser.

I Norge fikk Norwegian i 2018 medhold i Høyesterett for at morselskapet ikke har arbeidsgiveransvaret for piloter og kabinpersonale i datterselskaper. De ansattes fagforbund Parat mener at dette gjør dem sårbare, for eksempel ved nedbemanning.

I USA trakk de kabinansatte derimot det lengste strået, da National Mediation Board avgjorde at de er ansatt i morselskapet - i tillegg til ansettelsen i bemanningsselskapet OSM Aviation.