Spanske ansatte i harnisk

Ifølge fagforeningen USO prøver Norwegian å skyve fra seg ansvaret for 1300 spanske piloter og kabinpersonale.

Publisert
Sist oppdatert

Mens Norwegians konsernsjef Jacob Schram kan glede seg over långivernes og aksjonærenes ja til sin redningsplan, råder fortvilelsen blant spanske piloter og kabinansatte.

De frykter at et datterselskap uten penger i kassa - Norwegian Air Resources i Spania (NAR ES) - vil få ansvaret for å betale dem det de har krav på mens flyene er parkert og de er uten en jobb å gå til.

De ansatte har fått beskjed om å levere tilbake uniformer og ID-kort.

- Det er indignasjon og forvirring i like deler blant de spanske arbeiderne, fordi selskapet sier at vi ikke er oppsagt, mens handlingene deres viser det motsatte, sier Ernesto Iglesias, luftfartsansvarlig i fagforeningen USO, som organiserer kabinansatte.

«En fiksjon»

Ifølge Iglesias har Norwegian 900 kabinansatte og 400 piloter i Spania.

I en pressemelding som USO sendte ut onsdag står det om «indignasjon og forbløffelse» etter at det ble bekjentgjort at CV-er skulle samles inn.

- Det er uforståelig at Norwegian later som de ikke kjenner besetninger som de inntil helt nylig instruerte, programmerte flyginger for, overlot ansvaret for de dyre flyene til, og så videre, står det i pressemeldingen.

USO mistenker at Norwegian nå prøver å bygge opp «en fiksjon» om at de spanske besetningene er «arbeidere i eksterne byråer».

«De facto oppsigelse»

- Vi krever at Norwegian Air Shuttle anerkjenner arbeiderne i NAR ES i Spania som sine ansatte. Hvis det blir en kollektiv oppsigelse, er det en plikt etter loven til å betale 20 dager når man har jobbet et år i bedriften, sier Iglesias til Børsen.

<strong>- INDIGNASJON:</strong> - Det er indignasjon og forvirring i like deler blant de spanske arbeiderne, fordi selskapet sier at vi ikke er oppsagt, mens handlingene deres viser det motsatte, sier Ernesto Iglesias, luftfartsansvarlig i fagforeningen USO. Foto: Jacques Hvistendahl
- INDIGNASJON: - Det er indignasjon og forvirring i like deler blant de spanske arbeiderne, fordi selskapet sier at vi ikke er oppsagt, mens handlingene deres viser det motsatte, sier Ernesto Iglesias, luftfartsansvarlig i fagforeningen USO. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer

Han frykter at Norwegian ikke vil ta ansvaret for det spanske datterselskapets forpliktelser - og at de ansatte dermed ikke vil få pengene sine.

Ifølge pressemeldingen fra USO tyder Norwegians opptreden på «en de facto oppsigelse som har som hensikt å etterlate seg en gjeld som den spanske staten og dens bidragsytere skal ta seg av, mens morselskapet får støtte på 300 millioner euro fra den norske stat».

Forbereder rettslige skritt

I pressemeldingen står det at USO nå vil be om mekling, i forberedelsen av rettslige skritt for det USO mener er ulovlig formidling av arbeidskraft fra NAR ES til Norwegian.

«I denne meklingen vil USO kreve at Norwegian (NAS) tar ansvar for de 1300 spanske arbeiderne, samme hva situasjonen eller tiltakene måtte være som iverksettes når det gjelder restruktureringen», skriver USO.

Forhistorien til dagens situasjon går tilbake til 2015, da den spanske Arbeidsinspeksjonen avgjorde at innleien av kabinpersonale fra bemanningsselskapet Adecco var ulovlig.

Deretter overtok Norwegians spanske datterselskap NAR ES rollen med å leie ut kabinpersonale til Norwegian.

Norwegian kommenterer

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen kommenterer saken på denne måten:

«På grunn av den ekstraordinære situasjonen som har rammet luftfarten spesielt hardt, ble Norwegians datterselskaper i Sverige og Danmark begjært konkurs. Samtidig var Norwegian dessverre tvunget til å avvikle avtalene med OSM Aviation i en rekke land der alle fly er parkert, inkludert Spania. Dette ble kommunisert til alle berørte kolleger og offentligheten allerede 20. april. Ansatte i det spanske selskapet Norwegian Air Resources er underlagt spansk lovgivning og permitteringsregler. Både kabinforeningen USO og pilotforeningen SEPLA har inngått kollektivavtaler med det spanske datterselskapet, så denne dialogen må derfor foregå mellom de rettmessige partene. Vi forstår at våre kolleger er frustrerte over denne situasjonen.»

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer