VIL LEGGE NED: Spotify bekrefter at de har planer om å legge ned sitt kontor i Norge. Foto: Christian Hartmann / Reuters / NTB Scanpix
VIL LEGGE NED: Spotify bekrefter at de har planer om å legge ned sitt kontor i Norge. Foto: Christian Hartmann / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Spotify legger ned i Norge

- Vi kan bekrefte at vi har til hensikt å legge ned kontoret i Norge, opplyser Spotify overfor Børsen.

Spotify har vokst enormt siden oppstarten for 11 år siden, og er i dag verdens største musikkstrømmetjensete. I Norge har de imidlertid planer om å legge ned sitt kontor.

- Vi kan bekrefte at vi har til hensikt å legge ned kontoret i Norge, som en del av en naturlig konsolideringsprosess i et veldig modent marked, sier Frida Berg, nordisk kommunikasjonssjef i Spotify, til Børsen.

Dette rammer i første omgang selskapets ansatte i Norge. Selskapet vil selv ikke si noe om nedleggelsen vil få noen praktisk betydning for strømmegigantens norske kunder.

- Virksomheten fortsetter imidlertid med samme intensitet som før, legger Berg til.

Børsen har stilt Spotify spørsmål om hvorfor de har besluttet å stenge, hvor mange ansatte som blir rammet, hvilken betydning nedleggelsen vil ha for selskapets kontakt med norske artister og musikkindustrien i landet, samt om nedleggelsen vil ha noen betydning for norske Spotify-brukere.

- Ingen ytterligere kommentar, dessverre, skriver Berg i en epost.

Stupte

Siden oppstarten av selskapet i Norge i 2010 økte omsetningen markant i løpet av få år. Det første året var omsetningen nær 30 millioner kroner. Fem år seinere, i 2015, hadde den økt til hele 819 millioner kroner. 2016 var det første året med nedgang for selskapet i Norge, og siden har omsetningen stupt.

DN skrev i 2016 at over 795 millioner av utgiftskronene ifølge regnskapet gikk til varekjøp fra konsernselskaper, mens 3,2 millioner kroner går til lønning av selskapets fire årsverk.

I 2018 hadde selskapet sju ansatte i Norge, en omsetning på i overkant av seks millioner kroner og et resultat før skatt på 200 000 kroner. Per dags dato står de kun oppført med to ansatte her til lands.

- Håper de har planer

Marius Øvrebø-Engemoen, daglig leder i artistorganisasjonen GramArt, skryter av Spotify-redaktør Malin Kulseth, som har vært et viktig kontaktpunkt inn mot bransjen i Norge.

- Hun har vært flink, er en person som kjenner norsk musikkbransje godt, og har vært et godt kontaktpunkt, sier han til Børsen.

Nå er han spent på hvordan Spotify vil opprettholde kontakten med norske artister og platebransjen.

- Det vil være negativt for norsk musikk om man mister et direkte kontaktpunkt inn mot spotify, sier han og legger til:.

- Vi håper de har noen planer for hvordan de skal erstatte kontoret i Norge. Jeg regner med at Spotify ikke har planer om å ikke ha noen form for representant som kjenner det norske markedet god. Det er viktig for norske artister og plateselskaper at man fortsatt har et slikt kontaktpunkt, sier Øvrebø-Engemoen.

Det har ikke lykkes Børsen å få en uttalelse fra Kulseth.