Stanser all Facebook-annonsering

Stanser all Facebook-annonsering

Bergans boikotter Facebook og Instagram i påvente av endring hos selskapet.

Publisert
Sist oppdatert

Flere storannonsører har den siste tida lagt press på Facebook som en del av en protest mot mengden hatprat på nettstedene.

Blant de over 400 selskapene som foreløpig har besluttet å stanse all annonsering på Facebook, er store selskaper som Coca-Cola og Starbucks, samt danske Lego.

Nå har norske Bergans besluttet å gjøre det samme. Det opplyser selskapet om i en pressemelding.

Stopper all annonsering

- I Bergans har vi et verdigrunnlag som er dypt forankret i organisasjonen. Hatefulle ytringer, diskriminerende kommentarer og rasistiske holdninger strider imot alt vi tror på. Med bakgrunn i dette stopper vi nå all annonsering på Facebook og Instagram i alle markeder, sier CEO i Bergans, Jan Tore Jensen i pressemeldingen.

I samme melding skriver selskapet at de støtter Stop Hate for Profit-kampanjen i påvente av at Facebook og Instagram viser vilje til endring og tar ansvar for å hindre spredning av desinformasjon og hatefulle ytringer.

Facebook har fått kritikk fordi de har latt være å fjerne innlegg som ellers bryter med retningslinjene, med henvisning til at de har offentlig interesse.

Til Børsen opplyser Brand Communication Manager i Bergans Norway, Anders Sten Nessem, at de ikke har noen tidshorisont på boikotten. Dette fordi de ønsker å se hvordan dette utvikler seg.

- Vi ønsker å se hvordan det går, for vi håper jo at selskapet gjør noen endringer. Vi følger situasjonen nøye, men ønsker ikke å låse dette til en gitt tidsperiode.

VANSKELIG LINJE: Sjef i Facebook, Mark Zuckerberg, er tydelig hva han mener om sosiale mediers rolle rundt faktasjekk. Video: CNBC via AP Vis mer

Ikke godt nok

Bergans beslutning kommer etter at Facebook har kommet med nye retningslinjer om hatefullt innhold. Til Børsen forklarer Sten Nessem at de ikke var fornøyd med disse endingene, men at de venter på langt større grep.

Han understreker at selskapet står for en av deres viktigste annonsekanaler, men at verdigrunnlaget likevel står sterkere for Bergans.

- Dette handler om verdigrunnlaget vårt, og da må vi si fra, sier Sten Nessem.

På spørsmål om dette er et PR-stunt fra selskapets side, avviser Sten Nessem det kontant.

- PR har ikke vært diskutert en eneste gang i denne forbindelse, så det er på ingen måte inne i bildet i denne sammenhengen. Det vet også alle som kjenner oss godt.

Ifølge Kampanje.no har nå også organisasjoner som Norges Røde Kors og Strømmestiftelsen besluttet å kutte annonsering på Facebook.

I forrige uke opplyste Mark Zuckerberg selv at selskapet fra nå av skal merke, men ikke fjerne «nyhetsverdige» innlegg med problematisk innhold. Samtidig legger de ned forbud mot en «bredere kategori med hatefullt innhold i annonser».

Beslutningen kom etter at flere storaksjonærer allerede hadde lagt press på selskapet. Da Unilever sluttet seg til boikotten forrige fredag, raste Facebook-aksjen med 7 prosent.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer