UTHOLDENHET: Tillitsvalgt i Fellesforbundet, Unibuss, Annstein Garnes mener at folk er klare for å streike så lenge det trengs. Video: Elias Kr. Zahl-Pettersen. Reporter: Jørgen Gilbrant Vis mer

Busstreiken

- Står ganske langt fra hverandre

Etter snart en uke med streik har partene fortsatt ikke snakket sammen. I dag forlot ytterligere 4500 bussjåfører plassen bak rattet - og flere kan det bli.

Publisert

- Det er ingen kontakt mellom partene nå, sier André Nerheim.

Han er kommunikasjonssjef i Fellesforbundet, som sammen med Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet har tatt ut cirka 8300 bussjåfører i streik.

Etter at meklingen med NHO Transport og Spekter ikke førte fram søndag, forlot cirka 3800 sjåfører i Oslo og Viken plassen bak rattet.

Lørdag morgen gikk ytterligere 4500 kolleger ut i streik - fra Finnmark i nord til Agder i sør.

- Vi streiker så lenge det er nødvendig. Vi har økonomien til å gjøre streiken langvarig. Men vi får håpe vi slipper det, at det går opp et lys for noen, sier Nerheim i Fellesforbundet.

<strong>IKKE ENIGHET:</strong> - Vi har tilbudt bussjåførene samme lønnsøkning som andre har fått i dette oppgjøret, som industriarbeidere og kommuneansatte. Men de aksepterte ikke det, sier Jon Stordrange i NHO Transport. Her står busser parkert på Ulven i Oslo. Foto: Terje Pedersen / NTB
IKKE ENIGHET: - Vi har tilbudt bussjåførene samme lønnsøkning som andre har fått i dette oppgjøret, som industriarbeidere og kommuneansatte. Men de aksepterte ikke det, sier Jon Stordrange i NHO Transport. Her står busser parkert på Ulven i Oslo. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Etterlyser nytt tilbud

Også generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet truer med parkerte busser i lang tid framover.

- Vi har penger til å fortsette streiken ganske lenge. Det er ikke noe problem, sier Jensrud til Dagbladet.

Det har ikke vært kontakt mellom partene siden streiken var et faktum søndag. Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet mener ballen ligger hos NHO Transport.

- Jeg tror det er ganske tydelig hva medlemmene våre mener om det tilbudet som er kommet. De må komme med noe helt annet før det er interessant å snakke med dem, sier Jensrud om hva som vil lokke dem tilbake til forhandlingsbordet.

Arbeidstakerorganisasjonene kjemper for en lønnsøkning for bussjåførene, som de mener har blitt hengende etter utviklingen i mange år.

- Vi har en avtale fra 13 år siden, om at man skal komme mer på linje med industriarbeiderlønn, og de siste oppgjørene har det gått i feil retning. Hvis man noensinne skal nå den målsettingen må man øke lønningene og ikke stå på stedet hvil, sier Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.

Savner «realitetsorientert holdning»

NHO Transport mener at ballen ligger hos arbeidstakerorganisasjonene.

- Vi står ganske langt fra hverandre. Vi har ganske forskjellig virkelighetsoppfatning, sier Jon Stordrange.

Han er administrerende direktør i NHO Transport, som representerer næringslivet i forhandlingene.

- Det vi savner er en litt mer realitetsorientert holdning, sier direktøren, som påpeker at alle persontransportbedrifter har hatt en kraftig passasjernedgang etter 12. mars.

- Dermed synker billettinntektene. Vi har ikke økonomi til å gi noen lønnsøkning ut over det andre yrkesgrupper har fått.

<strong>IKKE KONTAKT:</strong> - Vi må prøve å komme til forståelse på et eller annet tidspunkt, men jeg kan ikke anslå når det skjer, sier Jon Stordrange. Foto: NHO Transport
IKKE KONTAKT: - Vi må prøve å komme til forståelse på et eller annet tidspunkt, men jeg kan ikke anslå når det skjer, sier Jon Stordrange. Foto: NHO Transport Vis mer

- Må komme oss videre

Stordrange understreker at de håper å få avsluttet streiken så fort som mulig, av hensyn til passasjerene. Men per i dag har han ikke et nytt tilbud som kan lokke partene tilbake til forhandlingsbordet.

- Vi ønsker å få avsluttet konflikten så snart som mulig. Men ikke for enhver pris. Det har vi ikke rom for.

- Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet sier at de er klare for langvarig streik. Hvordan ser NHO Transport på mange uker uten busser på veiene?

- Det håper vi at vi unngår. Vi må nok komme i samtaler igjen på et eller annet tidspunkt. Jeg kan ikke si om det blir neste uke eller uka etter. Men vi må komme oss videre på et eller annet vis.

- Er dere forberedt på å strekke ut ei hånd?

- Vi avventer en litt større virkelighetsforståelse. De bør signalisere at de har forstått at det faktisk er alvor, og at det er arbeidsplasser som kan gå tapt.

Fakta: Busstreiken

  • Søndag 20. september tok de fire arbeidstakerorganisasjonene Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet rundt 3800 bussjåfører ut i streik etter at meklingen med NHO Transport og Spekter ikke førte fram.
  • Dette stanset nesten all busstrafikk i Oslo og Viken.
  • Lørdag morgen ble ytterligere 4500 bussjåfører tatt ut i streik. Dette gjelder alle organiserte sjåfører i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark, samt store deler av Møre og Romsdal, Nordland og Agder.
  • Oppgjøret dekker rute-, ekspress- og turbuss.
  • Meklingen mellom partene startet fredag 18. september og hadde frist ved midnatt natt til søndag 20. september.

Kilde: NTB / NHO Transport / Yrkestrafikkforbundet / Fremover / Fædrelandsvennen / Møre og Romsdal fylkeskommune

Kritisk til streike-timing

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap), sa søndag at han var bekymret for at busstreiken - gjennom økt trengsel - kunne bidra til økt smitte.

Lørdag kveld skriver VG at smittevernoverlege i Oslo, Frode Hagen, anbefalte munnbind-påbud på kollektivtrafikken i hovedstaden mens busstreiken pågår.

Jon Stordrange i NHO sier til Dagbladet at de synes tidspunktet for streiken er dårlig, og frykter i likhet med Johansen at det vil skape økt trengsel på andre transportmidler.

- Det er ikke dokumentert at det bidrar til økt smitte, men risikoen for det tilsier at man burde ha valgt et annet tidspunkt.

- Dersom dere kom med et tilbud som bussjåførene anså som bedre, kunne dere ha stoppet streiken selv?

- Vi har ikke økonomi til det, så lenge billettinntektene har falt så mye som de har gjort.

Truer med flere streikende

André Nerheim i Fellesforbundet mener det er fullt mulig å legge til rette for en god streik, samtidig som en ivaretar smittevern og viser at bussjåfører gjør en viktig jobb.

- Det kan ikke være slik at du skal bli lønnstaper, bare fordi du har en viktig jobb i coronasituasjonen.

Nerheim legger til at byrådsleder Raymond Johansen har mulighet til å påby munnbind på trikk og bane, dersom han er bekymret for smittespredning i hovedstaden.

- Det bør være mange slike ting man kan gjøre før man begynner å kødde med en lovlig streik.

Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet truer med et tredje streikeuttak.

I så fall vil det bli opp mot 12 000 bussjåfører over hele landet som streiker, skriver NTB.

- Når kan det eventuelt skje?

- Sånne ting spekulerer vi aldri i, svarer Nerheim, som legger til at de er pliktige å informere riksmekler og arbeidsgiver med fire dagers varsel ved et nytt uttak.

Han anslår at 80 prosent av all busstrafikk i landet nå har stoppet opp, og etterlyser et utspill fra motparten.

- Det bør snart gå opp et lite lys i NHOs høyborg.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer