<strong>STENGT:</strong> Godt over hver tredje nordmann benytter Black Friday til å gjøre et kjøp. Men ikke alle går ut av kjøpefesten som vinnere. Nettbutikken festligeting.no har valgt å stenge for markere avstand til kjøpsfesten. Skjermdump: Festligeting.no
STENGT: Godt over hver tredje nordmann benytter Black Friday til å gjøre et kjøp. Men ikke alle går ut av kjøpefesten som vinnere. Nettbutikken festligeting.no har valgt å stenge for markere avstand til kjøpsfesten. Skjermdump: Festligeting.no Vis mer

Stenger i protest: - Det koker

Milena (37) og Anne (38) stenger nettbutikken sin i protest mot Black Friday. Direktøren i småbedriftenes organisasjon mener årets store handledag er noe fiksfakseri.

Publisert
Sist oppdatert

Det er bare få år siden Black Friday ble «importert» til Norge, og på kort tid har dagen utviklet seg til å bli en kjøp- og salgsfest som få butikker tør å ikke bli med på.

Prisavslag på 50, 60 og 70 prosent lokket i fjor mer enn hver tredje nordmann til å gjøre et kjøp. Ifølge Virke vil vi i løpet av dagen legge igjen 3,8 milliarder kroner i klær, sko, TV-er, vaskemaskiner, elektronikk og alt mulig annet.

Men handlefesten er langt fra noen fest for mange av de mindre aktørene.

<strong>HOLDER STENGT:</strong> Anne Hauge Stensland og Milena Vormedal Bech sier de valgte å stenge nettbutikken for å tydeliggjøre hva Black Friday gjør med mindre bedrifter. Foto: Privat
HOLDER STENGT: Anne Hauge Stensland og Milena Vormedal Bech sier de valgte å stenge nettbutikken for å tydeliggjøre hva Black Friday gjør med mindre bedrifter. Foto: Privat Vis mer

Milena Vormedal Bech (37) og Anne Hauge Stensland (38) startet i 2015 dekorasjonsselskapet Festlige Ting, som blant annet har spesialisert seg på ballongdekorasjon.

Stenger

De tok tidlig beslutningen om at de ikke ville være med på Black Friday, men i år har de dratt det hele et stykke lenger med å stenge nettbutikken festligeting.no for alle sine kunder i protest.

- Tiden vi er inne i nå er høysesong for oss i festbransjen, men denne uka ser vi at det nesten ikke har kommet noen ordre før fredagen, sier Bech til Børsen.

De forteller at de ikke har anledning til, eller ønske om, å selge ut produkter til rabatterte priser.

- Vi tenkte at vi trolig ikke kom til å få en eneste bestilling dersom vi har nettbutikken åpen i dag, og valgte i stedet å stenge butikken for å sette fokus på hva denne dagen gjør, sier Bech videre.

Selv om det kan være skummelt å stenge, samtidig som konkurrentene kjører ut Black Friday-kampanjer, mener de to gründerne det er viktig å ta avstand fra den vanvittige kjøpsfesten denne dagen har blitt.

- Vi tok avgjørelsen ganske tidlig, og har aldri vært med på Black Friday, sier Stensland, før Bech raskt skyter inn:

- Så vi vet heller ikke hva vi går glipp av. Men vi ønsker ikke å støtte opp under merforbruket.

Vil ikke lure kundene

- Har dere regnet på hva dere taper på å ikke være med?

- Det vi taper er jo salget vi kunne hatt dersom vi kastet oss på Black Friday-kjøret. Vi kunne solgt unna gamle rester fra andre sesonger, men vi vil ikke at kundene våre skal bli lurt til å handle hos oss basert på hva de føler de får en salgspris på.

Stensland stemmer i:

- Det er et poeng at vi nok ikke hadde turt å gjøre dette hvis vi ikke hadde vært så store på events som vi faktisk er. Da hadde vi ikke hatt muligheten. Men i og med at vi har muligheten til å kunne stå opp for det, så er det også deilig å gjennomføre det.

Så langt i dag har de fått mange gode tilbakemeldinger.

- Instagram-kontoen vår koker. Folk har kalt det «statement of the year». Det er ikke måte på, sier Stensland.

BLACK FRIDAY: Influencer Ingrid Bergtun mener alle tilbudene som hører med til Black Friday er ødeleggende. Programleder: Ingebjørg Iversen / Dagbladet TV Vis mer

- Helt skrudd

I nettbutikken selger de alt man kan tenke seg av festartikler.

- Vi selger borddekor, ballonger - med og uten helium, julepynt, ting til julebord og alt av festartikler. Men nå forventer folk å få julepynt til halv pris allerede i november. Folk har fått et helt skrudd forhold til dette, sier Stensland.

Men en viktigere del av driften er duoens eventbusiness. Mer spesifikt har de spesialisert seg på nisjen ballongdekorasjon. Dagens Næringsliv omtalte Stansland og Bechs gründeridé i 2018, og viste til at duoen hadde dekorert «fester for Elle, Holzweiler og et knippe privatpersoner, som 'neppe vil ha navnet sitt i avisa'».

De understreker begge at dagens stunt også handler om bærekraft, og at de ikke ønsker at folk skal ende opp med å kjøpe produkter de egentlig ikke har behov for - bare fordi det er billig.

- Bærekraft er viktig for oss. Vi driver mye med eventdekor, og prøver å ha en tydelig stemme som sier at bærekraft er veldig viktig for oss. Ballongene vi dekorerer med er for eksempel nedbrytbare, forteller Bech.

- Fiksfakseri

Olaf Thommessen, direktør i småbedriftenes interesseorganisasjon SMB Norge, er i likhet med de to kvinnene ingen tilhenger av årets største salgsdag.

- Black Friday kan fort bli en «boring future», sier Thommessen til Børsen.

<strong>BEKYMRET:</strong> Olaf Thommessen er direktør i småbedriftenes interesseorganisasjon SMB Norge. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
BEKYMRET: Olaf Thommessen er direktør i småbedriftenes interesseorganisasjon SMB Norge. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

Han frykter at den lokale butikken på hjørnet blør så kraftig i kampen mot de store kjedene at flere av dem etter hvert ikke klarer å henge med i konkurransen.

- Black Friday er, unnskyld uttrykket, noe forbanna tull. For det første er det totalt konkurransevridende. De små aktørene i detaljhandelen klarer ikke å gi de samme tilbudene som de store kjedene, sier Thommessen.

- Fra før har vi Valentine's day og halloween og gud vet hva for å drive opp forbruket. Samtidig snakker vi om viktigheten av å forbruke mindre i et bærekraftsperspektiv. Da blir det veldig kontraproduktivt med denne type fiksfakserier, fortsetter han.

- Taper mangfold

SMB Norge nærmer seg ifølge Thommessen nå 6000 medlemsbedrifter der de fleste har mellom fem og ti ansatte. Bedriftene spenner over flere bransjer, med varehandel som en av de største.

- Men er det ikke hyggelig for forbrukerne å kunne gjøre et godt kjøp?

- Hele jula er full av gode kjøp. Hele januar er full av gode kjøp og masse salg. Jeg tror ærlig talt ikke Norge trenger flere varer på tilbud. I hvert fall ikke når premissene legges av store internasjonale aktører på bekostning av småbutikker, svarer en oppbrakt Thommessen.

- Ikke noe å tjene, sett med dine øyne?

- Det vi taper er mangfold. Black Friday bidrar ikke til noe annet enn at den lille butikken på hjørnet forsvinner. Og det tror jeg forbrukere flest vil savne. Mine medlemsbedrifter, som jeg snakker på vegne av, taper omsetning. Både fordi de ikke kan være med på dette tilbudskjøret, og fordi de i tillegg får en redusert julehandel, sier Thommessen.

- Hele denne dagen er et morbid uttrykk for det overflodssamfunnet som har noen konsekvenser vi ikke tenker over, nemlig at den lille detaljhandelen settes i alvorlig fare, legger han til.

Frykter sentrumsdød

Direktør for faghandel i Virke, Bror William Stende, mener Black Friday er kommet for å bli, men ser også at mange små aktører sliter.

- Butikkdød er et fenomen både i Norge og internasjonalt. Vi ser at slike dager og kampanjesalg forsterker konkurransen, ikke minst fra utenlandske nettbutikker. Sett fra forbrukernes side, er de som følger med vinnere. Men i dette bildet står den mindre butikken i fare. Det kan jo få følger på sikt, sier han til Børsen.

- Hva slags følger?

- Det er litt vanskelig å si. Men en liten by blir jo fattigere uten butikker. En liten by trenger både restauranter og butikker for å være en levende by.

Ønsker lokal fredag

Thommessen understreker at SMB Norge ikke går inn for å forby Black Friday.

- Heldigvis lever vi i et fritt samfunn. Jeg har heller ikke så mye tro på motaksjonen Green Friday (som tar til orde for å avstå fra å handle ut fra miljøhensyn). Det jeg ønsker meg, er lokal fredag, der man handler i den lille nærbutikken. Den bør vare seks dager i uka og gjennom hele året, sier Thommessen.

- Hvor mange av dine 6000 medlemsbedrifter er borte om ti år?

- Det er et større spørsmål, fordi vi organiserer bredt i flere bransjer med ulike utfordringer. Men får vi til lokal fredag er mye gjort.

SVARTEFREDAG: «Alle» snakker om Black Friday, men hva betyr det egentlig? Programleder: Ingebjørg Iversen / Dagbladet Vis mer

Ung netthandel

En undersøkelse som Sifo har utført, viser at 36 prosent av oss gjorde en handel på Black Friday i fjor. Blant de mellom 20 og 30 år var det godt over halvparten som brukte Black Friday til å handle, mens det nesten ikke var noen i aldersgruppa over 67 år.

Undersøkelsen er gjennomført med selve dagen i bakspeilet, og forskerne Arne Dulsrud og Alexander Schjøll påpeker at det kan gi noe upresise svar.

Likevel - en tredjedel svarte at de hadde benyttet Black Friday til å kjøpe julegaver og at det store flertallet hevdet at de ikke hadde kjøpt noe på impuls.

Nesten halvparten, 46 prosent, fortalte at de hadde gjort sin handel i en nettbutikk. Bare 3 prosent oppga at de hadde vært på en outlet.

Forskerne fant minimale tegn til shoppeskam. To av ti svarte at de er skeptiske til dagen fordi det kan føre til overforbruk.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer