SV-milliard til skipsverft

Krisepakken til oljenæringen ble en gavepakke til rike aksjonærer, mener SV. Vil bruke 1,4 milliarder kroner i en krisepakke til maritim sektor.

FARE: Rapporter og analyser peker på at tusenvis av arbeidsplasser ved norske verft står i fare for å bli borte. Nå utfordres regjeringen til å stable på beina omfattende krisepakke for maritim sektor. Foto: Dag Jenssen / Samfoto
FARE: Rapporter og analyser peker på at tusenvis av arbeidsplasser ved norske verft står i fare for å bli borte. Nå utfordres regjeringen til å stable på beina omfattende krisepakke for maritim sektor. Foto: Dag Jenssen / Samfoto Vis mer
Publisert

- Det vi advarte mot har skjedd. Krisepakken til olje- og gassnæringen med skatteletter i milliardklassen har ikke reddet maritim næring, sier SV-nestleder og næringspolitisk talsperson Torgeir Knag Fylkesnes.

Han slår fast at maritim sektor er i en kritisk situasjon.

- Krisa er dyp. Først som følge av oljeprisfallet i 2014 og nå som følge av coronakrisa. Verftene bruker store penger på strenge smittevernregimer for å unngå smitte og aktivitetsstopp. Vi vet at hver femte arbeidsplass i maritim sektor står i akutt fare for å bli borte. Det er dramatisk, og regjeringen løfter ikke en finger, hevder Fylkesnes overfor Børsen.

Framtidsrettet

Skattepakken til olje- og gassnæringen kom på plass rett før sommerferien, mot stemmene til SV, Miljøpartiet De Grønne og Rødt.

- Pakken skulle frigjøre midler til nye investeringer som også skulle bidra til å gi nye oppdrag til maritim sektor. Det ser vi ikke har skjedd, fordi oljeselskapene har en mer langsiktig tilnærming til prisene og lønnsomhet, lyder analysen fra SV-lederen nå fem måneder seinere.

I forkant av at SV legger fram sitt alternative forslag til statsbudsjett mandag, løfter Fylkesnes nå på sløret og røper at partiet legger inn 1,4 milliarder kroner i en ekstra krisepakke rettet mot maritim sektor.

- Verftsnæringen er kanskje den mest framtidsrettede i hele Norge. Det er masse spisset kompetanse, og maritim sektor vil være helt avgjørende i det grønne skiftet, framholder SV-toppen.

Grønt og forsvar

Tiltakene SV foreslår er ment å bidra til å holde hjulene i gang og samtidig løfte fram nye grønne satsinger.

PAKKE: SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes går inn for milliardløft til maritime næringer. Foto: Berit Roald, NTB
PAKKE: SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes går inn for milliardløft til maritime næringer. Foto: Berit Roald, NTB Vis mer

Partiets krisepakke for maritim næring ser slik ut:

  • 200 millioner til grønn ombygging av skip.
  • 130 millioner til vrakpantordninger.
  • 100 millioner til støtte ved kjøp av el-sjark.
  • 500 millioner til flytende havvind.
  • 190 millioner for å reversere kutt i nettolønnsordningen.
  • 80 millioner økt tilskudd til godsfrakt på sjø.
  • 180 millioner til økt tilskudd til effektive og miljøvennlige havner, inkludert kapasitetsutvidelse Narvikterminalen.

- I tillegg legger vi inn et krav i de pågående forhandlingene om ny langtidsplan for Forsvaret om en forsering av investeringer for sjøforsvaret. Det vil bety enorm mye, sier Torgeir Knag Fylkesnes.

Frykter jobbras

SV er ikke alene om å foreslå ekstraordinære løft for de maritime næringene. I sine alternative budsjettforslag har både Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet lagt inn betydelige midler til samme sektor.

Umiddelbart etter at regjeringen tidligere i høst la fram sitt forslag til statsbudsjett, slo NITO-direktør Trond Markussen kraftig alarm:

- Vi har vært dypt bekymret for arbeidsplassene i verftsindustrien helt siden coronakrisa inntraff. Forslaget til statsbudsjett har ingen satsing som monner på maritim industri. Jeg frykter at 13 000 arbeidsplasser kan gå tapt på kort sikt, uttalte han til Børsen.

NHOs administrerende direktør Ole Erik Almlid fulgte opp:

- Den maritime klynga er ikke til å misforstå. De sier at det verste ligger foran dem. Det vil overraske meg om vi har sett den siste krisepakken fra regjeringa, lød det fra Almlid.

- Betydelig press

Ivar Engan, daglig leder i bransje- og interesseorganisasjonen Maritimt Forum, sier til Børsen at det tegner seg et bilde der opposisjonen legger et betydelig press på regjeringen.

- SVs forslag til krisepakke for maritim næring er grønn og framtidsretta. Dette er en solid liste og en veldig god satsing for å skaffe aktivitet i en næring som står i en stor krise, sier Engan.

- I sum vil forslagene fra opposisjonen legge et betydelig press på regjeringspartiene i forhandlingene med Frp om statsbudsjettet, lyder Engans analyse.

Budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene og Frp startet mandag denne uka. Budsjettdebatten i Stortinget er berammet til 30. november, og finanskomiteen har frist til 25. november med å avgi sin innstilling om neste års statsbudsjett.

Engan forventer at det også må komme tiltak rettet inn mot maritim sektor:

- De tydelige budskapene fra hele opposisjonen forteller at regjeringa må komme med noe mer offensivt for en næring som er så viktig for landet. Vi har stor respekt for andre næringer som også sliter, men her er det snakk om høykompetente arbeidsplasser. Mister vi dem nå, oppstår et tomrom som vil bli fylt opp andre steder i verden, sier Engan.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer