Take-off i skadeskutt Norwegian

En mulig skattesmell og regninga for 190 fly er to punkter på lista over til sammen tosifrede milliardkrav som truer Norwegian.

Publisert

Aksjonærene på Norwegians generalforsamling ga mandag et rungende ja til «Nye Norwegian». De kan ikke skylde på manglende advarsler:

I et åttesider vedlegg til redningsplanen, slik den ble lagt fram 27. april, pøses det på med risikofaktorer.

Selv med redningsplanen - som nå er i ferd med å komme på plass - står det at Norwegians evne til å betjene gjelda forblir «høyst usikker».

190 fly

Blant grunnene til det er flyordrer på hele 190 fly, som har bakgrunn i en av historiens største bestillinger. Den skjedde da tidligere konsernsjef Bjørn Kjos i 2012 bestilte 222 fly av Boeing og Airbus.

<strong>- HISTORISK:</strong> – En historisk dag, mente Norwegians konsernsjef Jacob Schram etter generalforsamlingen i går. Her sammen med finansdirektør Geir Karlsen (t.h.). Foto: Hans Arne Vedlog/DagbladetFoto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
- HISTORISK: – En historisk dag, mente Norwegians konsernsjef Jacob Schram etter generalforsamlingen i går. Her sammen med finansdirektør Geir Karlsen (t.h.). Foto: Hans Arne Vedlog/DagbladetFoto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

Listeprisen var da 127 milliarder kroner. Hva sluttregninga blir, er uvisst.

- Vi kommenterer ikke noen prising på fly, sier Norwegians finansdirektør Geir Karlsen til Børsen kort etter generalforsamlingen.

En avtale fra oktober i fjor, gir likevel en pekepinn: Et selskap hvor Norwegian eier 30 prosent vil fram til 2024 kjøpe de første 27 av de 190 flyene - noe som vil lette Norwegians finansielle forpliktelser med 1,5 milliarder dollar.

Altså 16 milliarder kroner.

Trøbbel med Boeing

«Den totale ordren er ikke fullfinansiert», står det om Norwegians gjenstående flyordre i vedlegget fra 27. april.

Dette er neppe en overdrivelse. Med gjeldsrestrukturering, statlige garantier for tre milliarder kroner og ny aksjekapital håper Norwegian i første omgang å ha nok kontanter til å holde selskapet gående ut 2020.

Geir Karlsen kan heller ikke si når resten av flyene vil bli levert - blant annet på grunn av en annen usikkerhet som har rammet Norwegian:

To ulykker med Boeings 737MAX-fly i 2018 og 2019 tvang i fjor Norwegian og andre flyselskaper verden over til å sette sine MAX-fly på bakken. En kompensasjon fra Boeing lar fortsatt vente på seg.

- Vi har en dialog med Boeing fortsatt, forteller Geir Karlsen.

Skattetvist

En annen risikofaktor er en skattesak om 856 millioner kroner mot den norske stat - ironisk nok den samme staten som prøver å redde flyselskapet med lånegarantier for tre milliarder kroner.

Det siste nye i skattesaken er at Norwegian har tatt tvisten til retten.

I tillegg kommer en pågående krangel med kredittkortselskaper som det siste året i økende grad har holdt tilbake penger fra billettkjøp hos Norwegian, grunnet Norwegians pressede finansielle situasjon.

Det har i sin tur gjort den finansielle situasjonen enda verre.

«Ingen forsikring»

Og da er fortsatt ikke de største problemene nevnt, som Norwegian deler med alle andre flyselskaper:

Grunnet viruset Covid-19 står verdens flyflåte på bakken på ubestemt tid. Med små utsikter til inntekter i overskuelig framtid er situasjonen ytterst krevende, selv for de selskapene som har sterkest rygg.

«Ingen forsikring kan gis vedrørende om, når og i hvilken grad reiserestriksjonene kan bli løftet og etterspørselen etter flyreiser vil øke, og dermed om og når selskapet kan returnere til samme skala av operasjoner som før Covid-19», heter det i vedlegget om Norwegians risikofaktorer.

Kutter i tilbudet

Ifølge konsernsjef Jacob Schram vil Norwegian nå nedskalere langdistanseflyginger og fokusere på ruter hvor selskapet vet er lønnsomme.

Det skal blant annet fokuseres på ruter i Norden.

- Kjernen i vår virksomhet er Norden, men vi kommer fortsatt til å fly kontinentalt og interkontinentalt, sier Schram.

Han sier at de nå har en prioritet, det er å tjene penger.

- Vi har klart å forhandle oss fram til en løsning hvor alle kreditorene er med, sier finansdirektør Geir Karlsen til Dagbladet.

Schram sier at selv om de nå har unngått en konkurs i denne omgang, vil de fortsatt trenge mer hjelp.

- Det vil hele bransjen trenge, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer