GIGATAP: Mark Zuckerbergs verdi har falt med 70 milliarder kroner etter stor annonsør-boikott på Facebook, skriver Bloomber på lørdag. Foto: AP Photo/Mark Lennihan / NTB Scanpix
GIGATAP: Mark Zuckerbergs verdi har falt med 70 milliarder kroner etter stor annonsør-boikott på Facebook, skriver Bloomber på lørdag. Foto: AP Photo/Mark Lennihan / NTB Scanpix Vis mer

Taper 70 milliarder

Giganttap for Facebook og Mark Zuckerberg etter annonsørboikott.

Ifølge finansnettstedet taper Facebook-sjef Mark Zuckerberg 7,2 milliarder dollar - 70 milliarder kroner - etter at en rekke annonsører har trukket reklame fra det sosiale nettverket.

Selskapets aksjer falt 8,3 prosent bare fredag, den største fallet på tre måneder.

Flere gigantselskaper har boikottet selskapet. Til sammen er 56 milliarder - omkring 550 milliarder kroner - er utradert fra selskapet. Det senker Zuckerbergs verdi til 820 milliarder, ifølge Bloomberg.

Han er dermed den fjerde rikeste på Bloombergs rikingliste, etter Luois Vuitton-sjef Bernard Arnault, Amazon-gründer Jeff Bezos og Bill Gates.

GIR TIL DE FATTIGE: Krypto-rikingen Wong Ching-Kit har en litt annen måte å drive bistand på - og det liker ikke politiet. Video: Coin Young Master, Facebook/Epoch Cryptocurrency/AP Vis mer

Nye retningslinjer

Facebook kom fredag med nye retningslinjer om hatefullt innhold. Fra nå av skal de merke, men ikke fjerne «nyhetsverdige» innlegg med problematisk innhold, opplyser Mark Zuckerberg.

Samtidig legger Facebook ned forbud mot «en bredere kategori med hatefullt innhold» i annonser, sier Zuckerberg. Også president Donald Trumps poster vil bli underlagt de nye reglene.

Flere storannonsør har den siste tida lagt press på Facebook og Twitter som del av en protest mot mengden hatprat på nettstedene. Nå ser det ut til at Facebook gir etter for presset ved å ta nye grep.

Årsaken er en oppfatning om at den sosiale mediekjempen ikke evner å slå ned på hatprat og oppfordringer til vold. Da Unilever sluttet seg til boikotten fredag, raste Facebook-aksjen med 7 prosent.

Vil beskytte flyktninger

Zuckerberg kunngjorde de nye tiltakene i et langt innlegg på sin egen Facebook-side samme kveld.

- Vi utvider våre annonseregler til å forby påstander om at folk fra en bestemt rase, etnisitet, nasjonal opprinnelse, religiøs tilknytning, kaste, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller immigrasjonsstatus, er en trussel mot andres fysiske trygghet, helse eller overlevelse, skriver Facebook-sjefen.

- Vi utvider også våre retningslinjer for å bedre beskytte innvandrere, migranter, flyktninger og asylsøkere fra annonser som antyder at disse gruppene er underlegne eller uttrykker forakt, avvisning eller avsky rettet mot dem, fortsetter Zuckerberg.

Merking og deling

Facebook har fått kritikk fordi de har latt være å fjerne innlegg som ellers bryter med retningslinjene, med henvisning til at de har offentlig interesse.

- Vi kommer snart til å begynne å merke noe av det innholdet vi lar være å ta ned fordi det anses å ha nyhetsverdi, slik at folk kan vite det når det er tilfelle, skriver Zuckerberg.

Facebook vil også la folk dele slikt innhold «for å fordømme det».

- Men vi vil legge til et varsel som forteller folk at innholdet de deler, kan bryte med våre retningslinjer, sier Zuckerberg.

Børskollaps

Den europeiske matgiganten Unilever har blant annet gått ut og sagt at de slutter å annonsere på de sosiale plattformene. Aksjene til både Facebook og Twitter falt rundt sju prosent da kunngjøringen kom fra storannonsøren fredag.

Den amerikanske telegiganten Verizon sa torsdag at de inntil videre slutter å kjøpe annonser på Facebook.

Sportsutstyrsprodusentene Patagonia og North Face er blant øvrige selskaper som har sluttet seg til boikotten.

- Organisert hat

Facebook vagt oppsikt tidligere i juni, da de valgte å fjerne Trump-reklamer. Årsaken var at sosiale medier-giganten mente reklamene bryter med retningslinjene om organisert hat.

- Vi fjernet disse innleggene og reklamene fordi de brøt våre regler om organisert hat, sa Facebook-talsperson Andy Stone til CNN.