Thon tar Black Friday-grep

Dropper «løp og kjøp»-tilbud.

TAR GREP: Olav Thon Gruppen, her representert ved sjefen selv Olav Thon, tar grep i forkant av Black Friday. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
TAR GREP: Olav Thon Gruppen, her representert ved sjefen selv Olav Thon, tar grep i forkant av Black Friday. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert

De siste åra har Black Friday og Black Week blitt store kjøpefester i Norge. Flere steder har tilbudene vært så gode at det har vært store folkeansamlinger og tilløp til tumulter.

Det var relativt uproblematisk inntil i fjor, men med coronapandemien som inntil videre fører til kraftige restriksjoner både i Norge og verden for øvrig, stiller saken seg annerledes.

Toner ned Black Friday

Sandvika Storsenter har allerede varslet at de avlyser Black Friday, og overfor Børsen bekrefter visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen, som eier Sandvika Storsenter, at de tar grep ved alle sine kjøpesentre.

- Det vi har gjort er at vi i mindre grad skal ha «løp og kjøp»-kampanjer. Vi vil også tilrettelegge for å utvide åpningstidene, sånn at vi kan strekke handelen over en lengre tidsperiode, sier Hallerud.

Thon-gruppen forvalter bortimot 100 kjøpesentre, så det vil bli noen lokale forskjeller.

- Black Friday vil bli tonet ned, så vi ikke lager situasjoner der du får veldig mye folk. Tidligere har man hatt sånne tilbud at hvis du for eksempel kommer mellom klokka 11 og 12 så er det halv pris på et gitt produkt. Sånn vil det ikke bli i år, fastslår Hallerud.

Jobber med juleplan

Visekonsernsjefen opplyser også at de i disse dager jobber med en plan for julehandelen.

- Vi vil legge til rette for at vi skal spre handelen over større deler av døgnet, opplyser Hallerud.

Tirsdag skrev Børsen om utelivsbransjen som strever voldsomt med å få endene til å møtes. De var bekymret for at de siste coronainnstrammingene også førte til at folk ble mer redd for å oppsøke offentlige steder på fritida.

Den bekymringen deler Hallerud.

- Det er ikke noen tvil om at det kan ha en viss effekt. Derfor vil vi tilrettelegge for at det skal føles trygt, sier han.

I kjølvannet av de nye restriksjonene som kom mandag har Thon-gruppen økt fokuset på smittevern «ytterligere noen hakk». De produserer nå opp en praktisk pakke for kjøpesentrene, der det er særlig fokus på å holde en meters avstand.

- Vi jobber med helt konkrete løsninger for hvordan vi skal håndtere dette med munnbind, sier Hallerud.

- Hvordan opplever du at smittevernarbeidet ved kjøpesentrene har gått til nå?

- Vi opplever at det har gått veldig bra. Kjøpesentre er ikke en kilde til smitte, og det er forholdsvis enkelt å holde en meters avstand. Det er mye arealer å bevege seg på. Man er jo ikke så tett som for eksempel på offentlig kommunikasjon.

TILTAK: Raymon Johansen presenterte nye tiltak for å hindre smitte i Oslo. Vis mer

Klesbutikker sliter

Når det gjelder selve handelen så er det noen av butikkene på kjøpesentrene som sliter veldig, som serveringsstedene og klær- og skobutikkene.

Ifølge tall fra SSBs detaljomsetningsindeks for september har klessalget gått ned 9,4 prosent, og skosalget har gått ned 19,5 prosent.

Det er tall som bekymrer.

- Det er veldig tungt for serveringsstedene, og vi frykter særlig for dem. Nå er vi i en situasjon hvor vi føler det er litt uvisst hva slags konsekvenser disse nye tiltakene vil få. Vi er engstelig for at noen færre vil legge turen ut for å handle, sier Hallerud i Thon-gruppen.

På den positive siden kan det nevnes at det er en voldsom oppgang i handelen knyttet til møbler, bredt vareutvalg, bygg, dagligvare og elektro. Der er oppgangen på formidable 17,9 prosent.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer