Wizz Air til Norge

Tidligere Wizz Air-ansatt advarer Norge

Mircea Constantin forteller at han fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air.

JOBBET FOR WIZZ AIR: Rumenske Mircea Constantin stiftet og ledet en fagforening i Wizz Air. Det ble ikke godt mottatt, forteller han til Børsen. Foto: Sergiu Mihaescu / FilmScotch

JOBBET FOR WIZZ AIR: Rumenske Mircea Constantin stiftet og ledet en fagforening i Wizz Air. Det ble ikke godt mottatt, forteller han til Børsen. Foto: Sergiu Mihaescu / FilmScotch

Vis mer
Publisert

Torsdag fløy Wizz Air sine første innenriksruter i Norge.

Men allerede før de lettet fra bakken, hadde det ungarske lavprisflyselskapet blitt møtt med turbulens.

Konserndirektør József Váradi har nemlig avvist at selskapet vil inngå tariffavtaler med fagforeninger om de skal ha ansatte i Norge.

Da planene om ruter i Norge ble lansert, slo Váradi fast at Wizz Air «er et flyselskap uten fagforeninger».

Blant kritikerne er statsminister Erna Solberg (H), som har sagt at hun ikke vil fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg.

WIZZ AIR-SJEFEN: József Váradi er en uttalt motstander av fagforeninger. Foto: Bernadett Szabo / Reuters / AP
WIZZ AIR-SJEFEN: József Váradi er en uttalt motstander av fagforeninger. Foto: Bernadett Szabo / Reuters / AP Vis mer

Vil advare nordmenn

En som har prøvd å flekse fagforening-muskler overfor Wizz Air, er rumenske Mircea Constantin.

Etter å ha jobbet for selskapet siden 2008 startet han i 2014 en fagforening for Wizz Air-ansatte ved flybasen i Bucuresti. Det ble starten på en lang kamp mot flyselskapet, forteller Constantin, som er tidligere kabinansatt.

Når Wizz Air nå etablerer seg i Norge, ønsker rumeneren å dele sin historie. Han vil advare nordmenn om den usynlige kostnaden ved billige flybilletter.

Saken ble først omtalt av Dagens Næringsliv og Fri Fagbevegelse.

- Vi ønsket å snakke med en felles, sterk stemme, sier Constantin om hvorfor han og kollegene ville danne fagforening.

- Jeg tror vi alle ønsket bedre kommunikasjonskanaler med Wizz Air, siden de vanlige diskusjonene og møtene ikke var effektive.

  • Børsen har gjentatte ganger siden onsdag gitt Wizz Air muligheten til å kommentere saken. De har ikke besvart våre henvendelser.

De ansatte var spesielt misfornøyde med ikke å ha like vilkår som kolleger i konkurrerende selskaper, da Wizz Air var organisert slik at rumensk lovgivning for luftfartsansatte ikke gjaldt dem, forteller Constantin.

Dersom de som enkeltansatte prøvde å ta noe opp med Wizz Air, fikk de beskjed om at andre sto i kø for å ta over jobben deres, legger han til.

Møtte reaksjoner

Initiativet ble kjapt slått ned på, forteller han:

6. oktober 2014 informerte de Wizz Air om at de hadde dannet fagforening. Nesten alle ansatte ved flybasen i Bucuresti, mer enn 150 piloter og kabinansatte, var medlemmer.

To dager seinere ble Constantin og nestleder i foreningen kalt inn til møte i Budapest, der selskapet har hovedsete, for å forklare seg.

- Vi fikk beskjed om at dette ikke er en kommunikasjonskanal i tråd med selskapets kultur, forklarer rumeneren.

Noen uker seinere reiste konserndirektør József Váradi til Bucuresti. På et fellesmøte ga han de ansatte sju dager på å legge fagforeningen død, forteller Constantin.

- Vi ventet turbulens da vi etablerte foreningen. Men jeg forventet ikke å bli gitt en deadline på sju dager til å oppløse min organisasjonsfrihet og rett til å uttrykke meg.

Etter sju dager eksisterte fagforeningen fortsatt. Etter åtte dager fikk Constantin sparken fra Wizz Air. Kort tid seinere var også 19 av Constantins medstiftere ute av selskapet, forteller han.

- Det endret meg fullstendig. Det gjorde at jeg ville ta denne saken til de øverste myndigheter, og gå ut i offentligheten med denne historien.

Trakk Wizz Air for retten

Saken gikk helt til rumensk høyesterett, der Constantin og hans tidligere Wizz Air-kolleger i fjor fikk medhold. Høyesterett slo fast at Wizz Airs oppsigelse på bakgrunn av fagorganisering var diskriminerende og ulovlig, skriver Fri Fagbevegelse.

Oppsigelsen ble reversert, men Constantin fikk ikke komme tilbake til jobben han hadde fram til 2014. Istedenfor ble han utbetalt rumensk minstelønn fra flyselskapet, opplyser han overfor Børsen.

Da coronakrisen traff for fullt i vår, var Constantin blant medarbeiderne som måtte gå.

- Da pandemien startet, forventet jeg at Wizz Air ville gripe enhver mulighet til å bli kvitt meg. Jeg vet helt sikkert at de ikke var fornøyde med at jeg fortsatt var der.

Den tidligere kabinansatte forteller at han angivelig ble oppsagt på bakgrunn av ytelse. Constantin mener imidlertid at selskapet ikke har latt ham slippe til verken i lufta eller som instruktør, og at det dermed ikke er grunnlag for å vurdere prestasjonene hans på jobb.

Denne konflikten skal også opp i rettsvesenet, forteller rumeneren, som opplever seg mobbet og trakassert av Wizz Air.

ALTERNATIVT NORGESKART: Mange sperret øynene opp da Wizz Air viste fram rutekartet sitt i dag. Video: Wizz Air Vis mer

Erna ga håp

I dag jobber han som leder for utvikling i FPU Romania, en fagforening som utspringer fra danske Flyvebranchen Personale Union (FPU), og som organiserer piloter, kabinansatte og bakkemannskap i Romania og Øst-Europa.

- Jeg er en ambassadør for den skandinaviske modellen i Øst-Europa, sier Constantin, som beskriver oppdraget som «en drøm».

Han erkjenner at de siste seks åra tidvis har vært tøffe. Men han har hentet styrke hos familien - og spesielt hos sønnen sin.

- Jeg kan ikke lukke øynene nå og leve med dette hele mitt liv. Om noen år vil han erstatte oss på arbeidsmarkedet. De trenger sterkere beskyttelse.

Romania er et tidligere kommunistland. De har ikke tradisjon for fagforeninger, og mange ansatte er ikke klar over rettighetene de har, forteller Constantin. Det håper han å endre på.

At Norges statsminister gikk hardt ut mot Wizz Airs personalpolitikk, har gitt Constantin håp. Han forteller at Solbergs uttalelser har gjort inntrykk, også i Romania.

- Det var en viktig tillitserklæring for ordentlige arbeidsforhold og fair play.

Budskapet til Norge

Constantin tror Wizz Airs etablering i Norge vil slå ut på to måter: Enten innser selskapet at fagforeninger er en del av samfunnet i 2020. Eller så pakker de håndbagasjen og trekker seg ut av norske lufthavner.

- Det er opp til dere nå, sier rumeneren. Han ønsker spesielt å nå ut til norske passasjerer som lar seg lokke av lavprisbilletter.

Det viser seg nå at billettprisene til Wizz Airs ruter i Norge starter på 99 kroner.

- Nordmenn bør innse at disse tilbudene mange ganger inkluderer en pris som betales av flyselskapets ansatte. Differansen mellom prisen til SAS og Wizz Air er kollektive forhandlinger og standarder som burde gjelde for hele bransjen.

Åpner for norske ansatte

På en pressekonferanse 22. oktober sa Wizz Air-sjefen at rutene som nå åpnes i Norge skal betjenes av den eksisterende arbeidsstyrken i Wizz Air.

Men Váradi utelukker ikke at de kan komme til å ansette flere i framtiden.

- Når vi eventuelt trenger flere så vil vi sannsynligvis gjøre det lokalt. Men vi begrenser ikke rekrutteringen til det lokale markedet. Vi er internasjonale og har en veldig åpen kultur, men vi ender som regel opp med flere lokale arbeidere, og sånn vil det nok være i Norge også, sa konserndirektøren.

Samme dag avviste Váradi at han nekter ansatte å fagorganisere seg.

- Det er ikke min avgjørelse. Det er en avgjørelse som må tas av folkene i selskapet og ikke av folk utenfor, sa konserndirektøren.

I en pressemelding gjør Wizz Air det klart at de «respekterer fullt ut den norske arbeidslivsmodellen», og understreker at de selvsagt vil overholde det norske regelverket.

I forbindelse med at Wizz Air starter sine innenriksruter i Norge, var det torsdag varslet aksjoner blant piloter og kabinansatte som er organisert i arbeidstakerorganisasjonen Parat.

Aksjonen gjennomføres ved flyplassene i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Bodø, skriver NTB.

Nyhetsbyrået har ikke lyktes i å få en kommentar fra Wizz Air i forbindelse med aksjonen.

Børsen har forelagt Wizz Air meningsinnholdet i denne saken, samt sendt en rekke spørsmål til selskapet. Wizz Air har ikke besvart våre henvendelser, men skrev følgende da DN omtalte Constantins historie i oktober:

«Wizz Air kan ikke kommentere forhold knyttet til enkeltansatte, men på generelt grunnlag kjenner vi oss ikke igjen i beskrivelsen fremsatt i denne saken. Wizz Air respekterer de ansattes rettigheter, inkludert retten til å organisere seg.»

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer