GRÜNDERE: Tyskerne Philip Siefer (t.h.) og Waldemar Zeiler inngikk et løfte da de startet bedriften om at 50 prosent av overskuddet skulle investeres i fornybare prosjekter. Foto: Einhorn
GRÜNDERE: Tyskerne Philip Siefer (t.h.) og Waldemar Zeiler inngikk et løfte da de startet bedriften om at 50 prosent av overskuddet skulle investeres i fornybare prosjekter. Foto: Einhorn Vis mer

Tjener titalls millioner på kondomer

Vil gjøre beskyttet sex mer miljøvennlig og bærekraftig.

Det var for fire år siden at de to tyske gründerne Philip Siefer og Waldemar Zeiler startet med crowdfunding av sin nyoppstartede bedrift. Håpet var å komme inn på det globale kondommarkedet verdt milliarder av kroner.

I et intervju med BBC forteller de historien om hvordan det hele startet.

– Vi ville lage et produkt som var lett å sende og selge på nett, og noe som gjorde at vi slapp å måtte forholde oss til returer, som er en av de største utgiftene for nettbutikker, sier Siefer til kanalen og fortsetter:

– Så kondomer var det perfekte produktet. Det bestemte vi før vi diskuterte om de skulle være veganske eller ikke.

Vegansk

Mens folk ga penger til bedriften var det flere som spurte om kondomene var veganske. Siefer og Zeiler ble overrasket da de forsto at etterspørselen var stor. De visste nemlig ikke selv at kondomer vanligvis ikke er veganske.

Etter fire år har bedriften, som nå produserer flere veganske hygieneartikler, en inntekt på fem millioner euro, som er i overkant av 50 millioner norske kroner.

Mange kondomer inneholder et animalsk protein ved navn kasein, som kommer fra melk, som skal gjøre lateksen mykere. I de veganske kondomene til Einshorn er kasein byttet ut med et plantebasert smøremiddel. Hovedingrediensen i kondomer er lateks som kommer fra gummitrær.

VEGANSK: Disse kondomene er frie for animalske produkter. FOTO: Einshorn
VEGANSK: Disse kondomene er frie for animalske produkter. FOTO: Einshorn Vis mer

Likevel er innpakkingen ikke like miljøvennlig. Selv om den originale pakningen er erstattet med 100 prosent resirkulerbart papir, jobber de fortsatt med å lage individuelle pakninger uten aluminium.

Populært prevensjonsmiddel

Gutta er ikke de første til å lage et bærekraftig og vegansk kondom. Den første typen kom allerede i 2013, laget av det amerikanske merket Glyde.

Siden det har antallet miljøvennlige alternativer økt, og ifølge BBC vil det globale markedet for kondomer være verdt 15 milliarder dollar, som er rundt 137 milliarder norsk kroner, innen 2026.

Den britiske kanalen skriver at kondomer er det nest-mest brukte prevensjonsmiddelet etter p-piller, i Tyskland.

Siefer forteller til den britiske kanalen at det var mens han handlet sammen med kjæresten at det slo han hvor utdatert kondomene i butikken var.

Han tenkte at dagens kunder kanskje ville satt pris på et nytt miljøvennlig alternativ. Zeiler var skeptisk først, men så etter hvert det store potensialet ideen hadde for netthandel. Sammen ønsket de å lage en business som var rettferdig og bærekraftig, både for planeten og medarbeiderne.

De sier at de fleste av deres kunder er mellom 20 og 40 år, hvor 60 prosent av kjøpene er gjort av kvinner.

– Altfor mange folk synes fortsatt det er flaut å kjøpe kondomer, og ender opp med å gjemme dem mens de er ute og handler. Derfor ønsker vi å nå den miljøvennlige kunden, men samtidig være med på å fjerne tabuet med morsomt design, sier Siefer.

MED SÅPE: #CondomChallenge har fått flere rundt om i vårt land til å kaste seg på trenden. En av dem er Andreas Helgeland fra Stavanger. Han tilførte også såpe i kondomet. Video: Andreas Helgeland Vis mer

– Vil øke bevisstheten

Daglig leder i Miljøfyrtårn, Ann-Kristin Ytreberg, og miljøfaglig rådgiver Lisbeth Melhus sier til Dagbladet det er bra at alle virksomheter må gjøre sitt for å redusere miljøavtrykket.

Tidligere denne uka gikk Frp ut og sa at tiden var overmoden for å diskutere de store utslippene i verden, og slutte å krangle om bagateller som kjøttfrie julebord.

– Vi må ha både det store bildet og det konkrete i tankene. Vi når ikke lavutslippsmålene hvis ikke alle bedrifter jobber med å redusere sin miljøpåvirkning. Da er både store innovasjonsprosjekter og et kjøttfritt julebord en del av løsningen. Det er dette som er grønn omstilling, sier Ytreberg og fortsetter:

– Forbrukerne er veldig opptatt av at produkter skal være bærekraftig og miljøvennlige, og det er både bra for kloden og bunnlinja. Samtidig må man passe på at bærekraft ikke bare er noe man sier, og at noen går bedriftene etter i sømmene.

Uten å kunne gå god for dette konkrete produktet, sier Melhus at det er bra med flere miljøvennlige alternativer slik at forbrukeren selv kan ta grep.

– I disse dager er det mye fokus på klima, og flyskam og kjøttskam. Hvis man får flere miljøvennlige alternativer så vil det også øke bevisstheten hos befolkningen.