STRÅLENDE: Konsernsjefen sier til Børsen at Norwegian lå an til et strålende år, før coronakrisen rammet brutalt. Video: NTB Scanpix. Vis mer

Tøffe LO-krav for fly-krisehjelp

LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik vil ikke godta selskapsmodeller som «underbyr» ansattes arbeidsvilkår.

LOs 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik vil stille tøffe krav for ytterligere hjelp til flyselskapene, etter at regjeringen allerede har lagt fram en krisepakke på seks milliarder kroner på grunn av corona-krisen.

- Det må en større restrukturering til, hvis de skal komme ut på den andre siden, sier Følsvik til Børsen.

– Da må man se på hvordan bransjen har utviklet seg de siste 10-20 årene, med kreative selskapsstrukturer, kreative ansettelsesmodeller, og folk som er ansatt som selvstendig næringsdrivende, sier Følsvik.

«Ustoppelig kreativitet»

Ifølge Følsvik er det Ryanair som har gått foran i en «nærmest ustoppelig kreativitet», mens andre har fulgt etter.

ANSETTELSESKRAV: - At de er ansatt i det selskapet de jobber i, er kanskje et av de aller viktigste kravene, sier LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik om piloter og kabinpersonell i de norske flyselskapene.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
ANSETTELSESKRAV: - At de er ansatt i det selskapet de jobber i, er kanskje et av de aller viktigste kravene, sier LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik om piloter og kabinpersonell i de norske flyselskapene. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

Både SAS og Norwegian har opprettet selskaper i Irland og tatt i bruk bemanningsselskaper.

- Også SAS og Norwegian har gjort dette, og andre selskaper internasjonalt har gjort tilsvarende.

- Hva er galt med dette?

- Det som er galt med det er at det er opprettet for å underby ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Det har blitt en nedadgående spiral i luftfarten internasjonalt. Her er det utvist stor kreativitet, med selskapsdannelser i ulike land, og også ansettelsesformer, sier hun.

- Må være bærekraftig

Nå mener Følsvik at tida er inne for å ta tak i dette, på en måte som også ivaretar Norges behov for en luftfartsinfrastruktur.

- I den restruktureringen av luftfarten som vi får nå framover, må vi benytte anledningen så vi får en bærekraftig luftfart, også når det gjelder ansettelsesvilkår.

Hun mener at det bør stilles strenge krav for ytterligere statlig hjelp, utover de seks milliarder kronene som allerede er stilt til rådighet i forbindelse med corona-krisen, og hvor halvparten er øremerket Norwegian.

Disse kravene mener LOs 1. nestleder bør utformes i et samarbeid mellom myndighetene og partene i arbeidslivet.

LO-nestlederens krav

Hun tar til orde for flere innstramminger:

- Blant annet bør vi forby bruk av selvstendig næringsdrivende i luftfarten, sier hun. Følsvik vil også ha krav om at tariffavtaler skal ligge til grunn for de ansattes vilkår.

NORWEGIANS TYNGSTE JOBB: Norwegians nye konsernsjef Jacob Schram har fått jobben med å løse selskapets problemer, som ble kraftig tilspisset på grunn av corona-viruset. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
NORWEGIANS TYNGSTE JOBB: Norwegians nye konsernsjef Jacob Schram har fått jobben med å løse selskapets problemer, som ble kraftig tilspisset på grunn av corona-viruset. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Vis mer

- Og så må man også se på regelverket når det gjelder skatt, velferdsgoder og hvilke land folk er ansatt i. At de er ansatt i det selskapet de jobber i, er kanskje et av de aller viktigste kravene.

- Bør dette være et krav for å få hjelp fra staten?

- Ja, det mener jeg må ligge til grunn.

- Håper virkelig

Nestlederen i LO svarer slik på om hun vil stå hardt på sine krav, selv om de skulle gi konkurs i Norwegian, som er det selskapet som sliter aller mest akkurat nå:

- Den krisehjelpen som nå er stilt til rådighet, er gitt uten at disse kravene er stilt. Jeg håper virkelig at Norwegian kommer seg ut av den akutte krisen som de nå står i. På den andre siden av denne krisen, vil vi måtte ha en mer bærekraftig luftfart.

Hun mener at hele den globale luftfartsbransjen står overfor en omstrukturering som det ikke er noen vei utenom.

- De modellene som eksisterer i dag kan ikke fortsette på samme måten. Det tror jeg ikke er mulig, når du ser hva som skjer innenfor luftfarten i Europa og verden rundt oss. Det er en bransje som har levd på veldig små marginer i mange år, og det er mange selskaper som står på randen til konkurs, sier hun.

- Må være pådriver

I denne internasjonale restruktureringen mener hun Norge må ta en pådriverrolle.

- Vi må ta helt andre grep for å få denne bransjen på vingene igjen, så den blir bærekraftig, både når det gjelder arbeidsplasser og miljø. Det kan ikke være slik i framtida at det er billigere å fly til London enn å ta Flytoget til Gardermoen. Det er ikke bærekraftig, og det må også med i denne diskusjonen, sier Følsvik.

Hun tror ikke de «kreative» selskapsmodellene i luftfarten bare handler om å gi folk billige flybilletter, men også om at mange har tjent gode penger på dem.

- Utelukker ingenting

- Når staten og de ansatte nå stiller opp, må også bransjen ta sitt ansvar framover, sier Følsvik.

- Hvis det blir vanskelig å holde liv i de norske selskapene, kan det bli aktuelt at staten går inn og overtar?

- Den situasjonen vi er i nå er så alvorlig at her er det ingen alternativer som kan utelukkes. Her må vi se på alle mulige tiltak for å ha en infrastruktur innen luftfart, så jeg vil ikke utelukke noen virkemidler her, sier Peggy Hessen Følsvik.

- GJØR AKKURAT DET: «Norwegian gjør akkurat det LO tar til orde for. Vi har kun faste ansatte i hel- eller deleide Norwegian-selskap og de aller fleste har tariffavtale», kommenterer Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nilsen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
- GJØR AKKURAT DET: «Norwegian gjør akkurat det LO tar til orde for. Vi har kun faste ansatte i hel- eller deleide Norwegian-selskap og de aller fleste har tariffavtale», kommenterer Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nilsen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix Vis mer

- Gjør akkurat det

Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen betoner at hele bransjen må stå sammen for arbeidsplasser, infrastruktur og lokal verdiskaping.

«Norwegian gjør akkurat det LO tar til orde for. Vi har kun faste ansatte i hel- eller deleide Norwegian-selskap og de aller fleste har tariffavtale, enten de er ansatt i Norge, Spania eller Storbritannia. Alle våre kolleger er fast ansatt lokalt og har konkurransedyktige betingelser. Selvstendig næringsdrivende tillater vi ikke», kommenterer Sandaker-Nielsen.

SAS pressesjef John Eckhoff skriver at norske myndigheter har vist «god og konstruktiv vilje» for å opprettholde næringen.

«Vi har et lite datterselskap med ni fly, og med crew som opererer med irske vilkår og innenfor gjeldende lover og regler», skriver Eckhoff. Han skriver at dette gjør det mulig å ivareta ferie og fritids-flygninger i konkurranse med lavprisaktører, og at også dette selskapet er hardt rammet av krisen.