VANT; Vy har vunnet anbudsrunden for det som kalles Trafikkpakke Vest, som omfatter togstrekningene Oslo S – Bergen, Bergen – Voss – Myrdal og Bergen – Arna.  Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
VANT; Vy har vunnet anbudsrunden for det som kalles Trafikkpakke Vest, som omfatter togstrekningene Oslo S – Bergen, Bergen – Voss – Myrdal og Bergen – Arna. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix Vis mer

Tordner: - En sørgelig affære

Vy vant kampen om Bergensbanen. Men det er langt fra alle som mener det burde ha vært noen kamp i det hele tatt.

Publisert
Sist oppdatert

Klokka 12 i dag ble det klart at Vy har vunnet kampen om Bergensbanen, i konkurranse mot SJ og Tide/Arriva.

- Vinneren er den som har vært best på både pris og kvalitet i anbudsrunden, og vinneren er Vy tog, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik under en pressekonferanse.

Det som er spesielt med denne anbudsrunden er at anbudsvinneren må punge ut for å kjøre på strekningen, påpekte Slotsvik. Under pressekonferansen kom det fram at Vy må betale 2,2 milliarder kroner for å kjøre på strekningene. Arriva og SJ bød henholdsvis 400 millioner og 1,8 milliarder kroner.

Statlig eide Vy skal altså nå betale staten 2,2 milliarder kroner, for å få lov til å kjøre tog på de statlig eide skinnene som strekker seg fra Bergen til Oslo.

Totalt vil staten spare fire milliarder kroner på at Vy nå skal betale for å kjøre tog på strekningene i Vest, hevder samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

- Å bryte opp monopol gir resultat. Etter tre år med jernbanereform har monopolisten Vy utviklet seg til å bli et selskap som tåler internasjonal konkurranse, sier Dale i en pressemelding.

Han understreker at et av hovedmålene med å ha konkurranse om strekningene er å motivere togselskapene til å videreutvikle og forbedre tilbudet.

- Konkurranse skaper mer innovasjon i sektoren og utnytter ressursene langt bedre enn tidligere. Det får aktørene til å tenke nytt og spennende, mener han.

- Sørgelig

Jernbanedirektoratet har i anbudsprosessen vektet kvalitet med 60 prosent tyngde og kostnader med 40 prosent tyngde. Vy var best på begge deler, ifølge Slotsvik.

Det gjør det også trygt å anta at Vy kunne vunnet anbudet til en vesentlig lavere sum, enn de 2,2 milliardene de endte opp med å måtte betale.

<strong>VY VANT:</strong> Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik i Jernbanedirektoratet sammen med konserndirektør Vy Tog, Arne Fosen, etter at Vy fikk kontrakten for trafikken på Bergensbanen og Vossebanen.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
VY VANT: Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik i Jernbanedirektoratet sammen med konserndirektør Vy Tog, Arne Fosen, etter at Vy fikk kontrakten for trafikken på Bergensbanen og Vossebanen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

- Spørsmålet jeg sitter igjen med er: Hvorfor i all verden vi har disse anbudsrundene når vi heller kunne brukt kreftene våre på gjøre norsk felleseid jernbane bedre og billigere for de reisende? spør SV-leder Audun Lysbakken i en pressemelding.

- Hele jernbanereformen er en sørgelig affære. Regjeringens privatiseringsiver har gått foran sunn fornuft. Det truer kompetansen og kvaliteten i jernbanesektoren, og kan svekke lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte, fortsetter Lysbakken.

Han legger til at det er «et plaster på såret at Vy vant anbudet om Bergensbanen», som han mener er «viktig for å gjenreise norsk kontroll over norsk jernbane i framtida, og for de ansatte som slipper å skifte arbeidsgiver.»

- Ikke bedre

Ikke overraskende får Lysbakken støtte fra flere profiler på venstresiden.

- Flere selskaper og flere direktører med millionlønn gir ikke et bedre jernbanetilbud til de reisende, sier transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, ifølge NTB.

Han sier at Vy nå stort sett ikke er annet enn et bemanningsselskap som kjører tog.

– Regjeringens politikk for å splitte opp og til sist privatisere norsk jernbane er i ferd med å bli virkelighet, sier Myrli.

DYRT: Det er ikke gratis å bygge om Vy sine togvogner, men regjeringen setter likevel av 50 millioner i neste års statsbudsjett. Her er de viktigste lekkasjene fra årets statsbudsjett. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

- Fiasko

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen sier at det er en nyhet som kommer med en bismak.

– De siste åra har høyrepartiene jobbet med å splitte norsk jernbane. GoAhead skal kjøre på Sørlandsbanen. SJ kjører nordover. De reisende har ikke lenger ett selskap å forholde seg til. De NSB-ansattes arbeidsplass er ødelagt. I stedet for å satse på jernbanen, har regjeringen splittet den opp. I stedet for å styrke Vy, gambler de med norsk jernbane, sier han, ifølge NTB.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes omtaler privatiseringen av jernbanen som en fiasko.

– Etter privatiseringa av Sørlandsbanen må du fra neste sommer, hvis du skal reise fra Kristiansand til Røros innom tre forskjellige togselskap. Mens du tidligere kunne reise med én rabattert billett, blir prisen nå den dobbelte, sier han.

IKKE FORNØYD: I mars ble det kjent at NSB skulle skifte navn til VY. Ikke alle var like imponerte over navnevalget. Vis mer

- Vy strekker seg langt

Ekspert på statlig eierskap, førsteamanuensis Sverre August Christensen ved Handelshøyskolen BI, mener anbudsprosessen har tvunget Vy til å være offensive med effektivisering.

Han sier til Børsen at det ikke er tvil om at anbudsrunden har hatt noe for seg.

- Vy tapte de to første anbudene, som jo var klare signaler på at dette var helt reelle anbudsrunder. Mye tyder også på at Vy strekker seg veldig langt her. Det eneste stedet de ikke leter etter innsparinger er på lederlønninger. Det er litt rart, sier Christensen, som er passivt medlem i Arbeiderpartiet, til Børsen.

- Hver gang en bedrift, eller det offentlige, skal utlyse et anbud, så må de avveie om kostnadene er større enn gevinstene for å holde anbudet i utgangspunktet. Det andre som er avgjørende, er at innovasjon og kostnadskutt ikke skal gå utover sikkerheten. Det er spesielt krevende på fly og jernbane, fortsetter Christensen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer