<strong>CORONAUTBRUDD:</strong> MS «Roald Amundsen» ligger ved kai i Tromsø. Så langt har 42 personer, besetning og passasjerer, fått påvist covid-19 etter å ha vært om bord i skipet.
Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
CORONAUTBRUDD: MS «Roald Amundsen» ligger ved kai i Tromsø. Så langt har 42 personer, besetning og passasjerer, fått påvist covid-19 etter å ha vært om bord i skipet. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Vis mer

Tordner: - Lærte de ingenting?

Omdømmeekspert er overrasket over at Hurtigruten har havnet i coronatrøbbel - og viser til sykdomskrisen for 13 år siden.

Publisert

Hurtigruten står for øyeblikket midt oppe i en alvorlig krise etter utbrudd av coronavirus på MS «Roald Amundsen».

Innrømmer svikt

36 besetningsmedlemmer og seks passasjerer har fått påvist covid-19, hvorav fire besetningsmedlemmer og en passasjer er innlagt på sykehus.

Hurtigruten selv sier at en foreløpig evaluering viser «svikt i flere av våre interne prosedyrer». Blant annet har konsernsjef Daniel Skjeldam innrømmet at de ikke har fulgt karantenereglene.

Selskapet har også fått massiv kritikk, blant annet av helseminister Bent Høie.

Kritikken knytter seg særlig til at interne e-poster viser at kommuneoverlegen i Hadsel kommune hadde sporet mulig smitte til skipet allerede onsdag i forrige uke. Kommuneoverlegen tok da kontakt med Hurtigruten for å avklare hvordan man skulle informere om smitten, noe selskapet sa nei til.

Omdømmeekspert, BI-professor Peggy Brønn, svarer kort og konsist når Børsen spør henne hvordan hun mener selskapet har håndtert situasjonen.

- Dårlig!

Magesjau

Brønn sier hun er overrasket over situasjonen Hurtigruten nå har kommet opp i, og viser til en 13 år gammel krise.

På våren og begynnelsen av sommeren i 2007 fikk godt over 200 passasjerer magesjau om bord på fire hurtigruteskip, ifølge NTB.

Det første utbruddet var på hurtigruteskipene «Midnatsol», «Finnmarken» og «Nordlys», før et nytt utbrudd rammet det da splitter nye hurtigruteskipet «Fram», som seilte til Grønlands vestkyst.

- Det fikk stor internasjonal oppmerksomhet, og var en svær krise for organisasjonen. Det er 13 år siden. Lærte de ingenting, spør Brønn.

Hun peker på at cruiseindustrien er en næring som er utsatt for kriser, og det har de i alle tilfeller ikke vært forskånet for under coronakrisen.

Allerede 9. april utarbeidet magasinet Business Insider en oversikt over cruiseskip som hadde opplevd utbrudd av coronaviruset. På lista var hele 35 skip.

Øverst troner «Diamond Princess» med 712 bekreftede tilfeller av covid-19, tett fulgt av «Ruby Princess» med 612 og «Oasis of the Seas» med 157 påviste smittetilfeller.

- Dette er en høyrisikonæring, fordi det er så mange mennesker på et sted. Det er matservering, det er masse ansatte som samhandler med gjestene, det er så mange punkter der ting kan gå galt. Risikoanalysen, hvor er den i denne organisasjonen? Hvor er planen, hvor er krisekommunikasjonsplanen, spør Brønn.

- Ser ydmyket ut

Hun er heller ikke spesielt imponert over måten ledelsen i Hurtigruten har håndtert krisen.

- Det vi kan se er hvordan lederen håndterer dette. Han ser ydmyket ut. Er det riktig i denne situasjonen? Skulle han ikke heller stå fram som en sterk leder og ta tak i det? Han legger seg flat, det er en klisjé. Kanskje han burde si: «Jeg skal ta tak. Jeg skal fikse det», sier Brønn.

Til NRK sa Brønn mandag at hun tror «noen hoder blant ledelsen kommer til å måtte rulle».

- Overlever konsernsjefen denne krisen?

- Etter min oppfatning, nei. Men kanskje hvis han kommer på banen og begynner å håndtere dette på en bedre måte, sier Brønn.

Samtidig advarer hun om at det å skifte sjef ikke nødvendigvis løser noe som helst.

- For styret er det en lett løsning å skifte leder, men det er mye mer komplisert enn det, selvfølgelig, sier Brønn.

- Å skifte leder løser ikke problemet. Det er ofte systemet det er noe galt med.

Styreleder: - Ingen kommentar

Styreleder i Hurtigruten, Trygve Hegnar, som gjennom selskapet Periscopus eier 4,89 prosent av selskapet, sier til Nord24 at han ikke kan svare på om han har tillit til selskapets konsernsjef.

- Jeg kan ikke si noe om det. Uansett hvilket svar jeg gir, så blir det feil, så det eneste jeg kan si, er at jeg ikke uttaler meg om dette, sier han til nettavisen.

Den største eieren av Hurtigruten er et Luxembourg-basert selskap som er styrt av det britiske oppkjøpsfondet TDR Capital. Selskapet eier 81 prosent av Hurtigruten.

De har heller ikke noen kommentarer.

- På dette har vi ikke noen ytterligere kommentarer fra TDR, skriver oppkjøpsfondets presseansvarlig Will Smith i en e-post til E24.

Selskapets nest største eier er Petter Stordalens investeringsselskap Strawberry Equities. Børsen har spurt Stordalen om han vil kommentere smitteutbruddet og kritikken mot ledelsen for håndteringen.

- Kontakt adm.dir. i Hurtigruten, skriver Stordalen i en SMS til Børsen.

- Full tillit

Men tirsdag ettermiddag kom det en pressemelding fra styret i Hurtigruten, der de skriver at de har full tillit til konsernsjefen.

- Hurtigruten er i en krevende situasjon. Det viktigste nå er å ivareta mannskap, ansatte og gjester på en god måte, komme til bunns i det som har skjedd og over tid reetablere tilliten til selskapet. Styret har full tillit til Daniel Skjeldam og støtter ham og de ansatte i dette viktige arbeidet.

Under en pressekonferanse mandag sa konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, at selskapet «har svikta».

- Vi har gjort feil. Det beklager jeg på det sterkeste, sa Skjeldam.

- Det er en alvorlig situasjon. På vegne av selskapet vil jeg beklage. Jeg er utrolig lei meg. Som øverste sjef i selskapet er det mitt ansvar at våre interne prosedyrer fungerer optimalt. Jeg legger meg flat

LEGGER SEG FLAT: Konsernsjef i Hurtigruta, Daniel Skjeldam, slakter selskapets håndtering av det pågående smitteutbruddet. At noen bevisst har holdt igjen informasjon vil han ikke gå med på. Video: NTB / Jeanette Nyhammer Vik, Dagbladet TV. Reporter: Ingunn Dorholt Vis mer

- Ikke skjult noe

Hurtigruten på sin side avviser at de har forsøkt å skjule noe under coronautbruddet, og at de nå venter på svar fra den eksterne granskningen de har bestilt.

- Manglende og for dårlig tilgang på informasjon internt i selskapet har ført til at vi ikke har klart å ha en god og åpen nok kommunikasjon ut av selskapet de siste dagene, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i en pressemelding.

Tidligere tirsdag sa Folkehelseinstituttet til NRK at Hurtigruten brøt en avtale de hadde inngått i et møte onsdag om at selskapet skulle informere passasjerene om coronasmittede om bord på ekspedisjonsskipet Roald Amundsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer