<strong>SPØKELSESSELSKAP:</strong> SAS har opprettet en spøkelsesselskap, som kanskje kommer i drift i framtida. Foto: REUTERS / Paul Hanna / NTB scanpix
SPØKELSESSELSKAP: SAS har opprettet en spøkelsesselskap, som kanskje kommer i drift i framtida. Foto: REUTERS / Paul Hanna / NTB scanpix Vis mer

Tordner mot SAS' «spøkelsesselskap»

- Ekstremt vanskelig for oss å akseptere, sier SAS-pilotenes leder.

Publisert

SAS-ledelsens nystiftede selskap Airstar 4 A/S har så langt verken fly, piloter eller kabinpersonal, men skaper like fullt opprør blant SAS-pilotene.

Det danske selskapet, som Expressen kaller et «spøkelsesselskap», skal etter planen fly såkalte «midsize»-fly med 90-140 seter.

Men lenge før det er oppe og flyr, er SAS-pilotenes fagforeninger rasende.

- Det er veldig overraskende at de går ut og lager et sånt spøkelsesselskap, og samtidig tegner en avtale med en annen fagforening bak vår rygg, uten at vi har vært involvert eller forespurt.

Det sier leder Christian Laulund i SAS Pilot Group (SPG), en paraplyorganisasjon for SAS-pilotenes fagforeninger i Skandinavia.

Sjokk-møte

Han forteller at pilotenes fagforeninger først mandag fikk høre om selskapet, under et møte med SAS' konsernsjef Rickard Gustafson om et annet tema.

- Vi oppfatter dette som et selskap på siden av SAS, og det kan ikke vi være med på i den formen som det her skisseres, sier Laulund.

Han forteller om liten forståelse fra konsernsjefen under møtet mandag.

<strong>SJOKKERTE PILOTER:</strong> Under et møte to dager før SAS' resultatpresentasjon onsdag, kom konsernsjef Rickard Gustafson med en opplysning som sjokkerte SAS-pilotenes fagforeningsledere. Her under pilotstreiken i 2019. Foto: NTB Scanpix
SJOKKERTE PILOTER: Under et møte to dager før SAS' resultatpresentasjon onsdag, kom konsernsjef Rickard Gustafson med en opplysning som sjokkerte SAS-pilotenes fagforeningsledere. Her under pilotstreiken i 2019. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Jeg opplevde at han forsvarte det valget de har gjort ved å gå bak vår rygg og signere en avtale med en annen fagforening, sier Laulund, som etterlyser en bedre dialog med pilotene.

- Ukontrollerbar situasjon

- Vi må sette oss ned og finne en løsning. Hvis ikke kan vi komme i en ukontrollerbar situasjon, sier han.

Hva han mener med det siste, vil ikke Laulund utdype.

Fagforeningen SAS har tegnet en slags forhåndsavtale med, er danske FPU, som også har fått klar beskjed om hva SAS-pilotenes fagforeninger mener.

- Dette oppfattes som ukollegialt, sier Laulund. - Det er veldig spesielt at en fagforening tegner en «tom» avtale, uten å ha medlemmer som jobber i SAS på avtalen, sier Laulund, som frykter at FPU nå vil underby SAS' egne piloter.

- I det stille

Fra Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i Wizair, er reaksjonen totalt annerledes.

- For de som skal ut og fly så er det gode nyheter. Det gjør at SAS kan levere sine tjenester på flere flyplasser og destinasjoner enn de kan i dag. Det kan også bety at de kan tilby mer konkurransedyktige priser, sier Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i Wizair, til Børsen.

<strong>PÅ KOLLISJONSKURS:</strong> SAS' finansdirektør Torbjørn Wist (t.v.) og Christian Laulund, leder i paraplyfagforeningen SAS Pilot Group har vidt forskjellig syn på SAS' nye «spøkelsesselskap». Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
PÅ KOLLISJONSKURS: SAS' finansdirektør Torbjørn Wist (t.v.) og Christian Laulund, leder i paraplyfagforeningen SAS Pilot Group har vidt forskjellig syn på SAS' nye «spøkelsesselskap». Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

Ifølge Expressen ble «spøkelsesselskapet» Airstar 4 A/S etablert i det stille den 1. desember i fjor.

Avisa hevder at selskapet er en del av SAS' planer om å stykke opp det nåværende selskapet for å skape et lavkostselskap som skal møte den tøffe konkurransen i flybransjen.

Avviser lavkostselskap

«SAS kjemper mot aksellerende kostnader og redusert etterspørsel i selskapets viktigste marked, Skandinavia. Det synes ingen annen vei enn at SAS må etablere en ny driftsmodell som er mer effektiv og har betydelig lavere kostnader», skriver Elnæs på sin egen Linkedin-profil.

Finansdirektør i SAS, Torbjørn Wist, avviser at det er et lavkostselskap SAS har planer om.

- Vi er ikke her for å starte et lavkostselskap, sier Wist til Børsen.

Han sier at SAS vil sette opp en «midsize»-plattform.

- Det blir en juridisk enhet som vil ha ansvar for midsize-fly, det vil si fly med 90 - 140 seter, sier Wist.

- Ingen konsekvens for kunder

Han viser til SAS' framtidige struktur som vil bestå av fire områder.

SAS Scandinavia, som fremdeles er stammen.

SAS Irland, som opererer på de mest konkurranseutsatte linjene.

Wetleasepartnerne til SAS, som er der SAS leier inn kapasitet.

Og den nye midsize-plattformen.

- Det har ikke med lavkost å gjøre. Vi vil plassere et tydelig ansvar for den virksomheten, som er annerledes enn det vi har i SAS Scandinavia, sier Wist.

- Hva slags konsekvens får dette for kundene?

- Det får ingen reell konsekvens for kundene, som fortsatt vil forholde seg til SAS.

Må bytte ut flyflåte

En del av SAS-flåten begynner også å bli gammel, og derfor skal en rekke Boeing- og Airbus-fly fases ut.

- Tanken er å dele SAS og legge mellom 20 og 30 nye fly i det nystartede selskapet, sier en kilde til Expressen.

Flyanalytiker Elnæs peker på at SAS har blant de høyeste enhetskostnadene målt mot tilsvarende flyselskaper i Europa, noe han omtaler som «SAS sin akilleshæl».

- For at de skal kunne være konkurransedyktige, må de gjøre noe med driftsoperajonsmodellen. Det er det selskapet vil med dette opplegget som de prøver å få fagforeningene med på, sier Elnæs.

I SAS kvartalsrapport avsløres også planene om det nye selskapet. Der står det at Airstar 4 A/S har undertegnet en flereårig avtale med det danske fagforbundet FPU, noe Wist bekrefter.

Administererende direktør for SAS Rickard Gustafsson slår fast at SAS skal fly på «skandinaviske vilkår», selv om en kilde sier til Expressen:

- Det blir dårligere vilkår for piloter og kabinpersonal i det nye selskapet.

- Må legge om

Ifølge Elnæs kommer det til å bli en tøff kamp for SAS-ledelsen å få pilotene med på den nye driftsmodellen.

- Pilotene ønsker å ha full kontroll på utviklingen de har internt i SAS. At de går fra andrepilot til kaptein på bakgrunn av ansiennitet når det er ny kapteinsstilling ledig. I andre selskaper kan alle pilotene som har kompetansen søke på nye stillinger som blir ledig, det gjør det mye mer fleksibelt for selskapet, sier Elnæs, og fortsetter:

- Pilotene selv ønsker å styre karrieren som de har gjort siden tidenes morgen, mens SAS mener det er på tide å modernisere, uten å rive ned rettighetene til pilotene. Og det er snakk om skandinavisk lønnede betingelser, det er ikke snakk om å importere billig arbeidskraft fra utlandet.

Barnesykdommer

Det nye selskapet omtales av administrerende direktør Rickard Gustafsson som «hvilende». Finansdirektør Wist sier at det er flere ting som må falle på plass før selskapet settes i drift.

Blant annet finnes det ganske få flytyper i størrelsesorden 90-140 seter, og SAS har behov fly med trygg flyteknologi.

- De mest populære flyene har hatt sine barnesykdommer, og for at vi skal legge inn bestilling så er vi avhengig av å kunne kjøpe fly som ikke blir stående på bakken, sier Wist.

Signert avtale

Det er en forutsetning for SAS at de får på plass en kollektivavtale som er tilpasset denne virksomheten.

- De avtalene vi har i SAS Skandinavia er tilpasset lengre flyvninger enn det vi snakker om på midsize. Etter at vi kunngjorde planene våre så ble vi kontaktet av den danske fagforeningen FPU. Vi har hatt diskusjoner med dem om en avtale, som nå er signert. Avtalen, som har en varighet på seks år, vil først tre i kraft når en slik midsize-enhet er oppe og står, sier Wist.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer