<strong>VAKSINELEVERING:</strong> Et fly med en kinesiskutviklet vaksine avbildet etter landing på flyplassen i en brasilianske storbyen Sao Paulo i slutten av juni. Vaksinen ble fraktet til Brasil for testing på den brasilianske forskningsinstuttet Butanta. Foto: Sao Paulo State Government / AFP / NTB scanpix
VAKSINELEVERING: Et fly med en kinesiskutviklet vaksine avbildet etter landing på flyplassen i en brasilianske storbyen Sao Paulo i slutten av juni. Vaksinen ble fraktet til Brasil for testing på den brasilianske forskningsinstuttet Butanta. Foto: Sao Paulo State Government / AFP / NTB scanpix Vis mer

Coronavaksine:

Trenger 8 000 jumbojeter til vaksinelevering

Det vil være behov for 8 000 fly tilsvarende størrelsen på et Boeing 747-passasjerfly for å frakte coronavaksine til alle verdens hjørner.

Publisert

Det er ikke ventet at coronapandemien, som siden utbruddet i den kinesiske byen Wuhan i desember har spredt seg over stort sett hele verden, vil komme under kontroll før en vaksine er på plass.

I dag er det rundt 140 vaksiner under utvikling - noen av dem har nådd stadiet der de testes på mennesker, ifølge BBC.

Det er imidlertid et stykke igjen å gå før en coronavaksine som kan distribueres til verden er klar, ifølge ekspertene, men spådommene varierer fra både måneder til år.

- Århundrets oppdrag

Den internasjonale luftfartorganisasjonen IATA har nå begynt å legge planer for hvordan vaksinen skal nå ut til verden når den omsider er klar.

- Å trygt levere covid-19-vaksiner vil være århundrets oppdrag for den globale luftfartindustrien, sier administrerende direktør Alexandre de Juniac i IATA i en pressemelding.

<strong>ENORMT BEHOV:</strong> Det vil være behov for 8 000 fly tilsvarende størrelsen på et Boeing 747-passasjerfly for å frakte coronavaksine til alle verdens hjørner, varsler IATA. Foto: Michael Probst / AP / NTB Scanpix
ENORMT BEHOV: Det vil være behov for 8 000 fly tilsvarende størrelsen på et Boeing 747-passasjerfly for å frakte coronavaksine til alle verdens hjørner, varsler IATA. Foto: Michael Probst / AP / NTB Scanpix Vis mer

- Men det vil ikke skje uten omhyggelig forhåndsplanlegging, legger han til.

Med omfattende reiserestriksjoner og oppfordringer om å holde seg hjemme verden over, har mange flyselskap kastet seg rundt og omstilt seg til å frakte last i sine fly framfor passajerer.

Omfattende

En vaksine er imidlertid ikke en hvilken som helst last, og er en kompleks operasjon, ifølge Glyn Hughes, IATAs øverste sjef for global levering av last luftveien.

<strong>OMGJORT:</strong> Et fly av typen Boeing 747 fra Emirates avbildet etter at det har blitt omgjort til å frakte last istedenfor passasjerer. Foto: Emirates Airlines / Reuters / NTB scanpix
OMGJORT: Et fly av typen Boeing 747 fra Emirates avbildet etter at det har blitt omgjort til å frakte last istedenfor passasjerer. Foto: Emirates Airlines / Reuters / NTB scanpix Vis mer

Ikke alle fly er kompatible til å skulle frakte vaksiner, fordi vaksiner ofte har behov for at farkosten de fraktes i holder en konkret temperatur mellom 2 og 8 grader. Enkelte vaksiner har også behov for minusgrader.

- Vi kjenner prosedyrene godt. Det vi må gjøre er å tilrettelegge for nivået som kreves, sier Hughes.

TEMPO: Nå skal Folkehelseinstituttet øke tempoet på arbeidet med å planlegge for vaksinering i Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix. Reporter: Frode Andresen. Video: Christian Wehus / Dagbladet TV Vis mer

«Umulig» enkelte steder

Ifølge IATA vil det også være deler av verden der det vil være et kritsik behov for levering av vaksiner, begrunnet med at ikke land vil kunne produsere vaksinen selv.

Organisasjonen ser også på vaksinelevering til for eksempel Afrika som et stort problem, og mener det å skulle levere vaksiner til hele verdensdelen vil være «umulig» i dagens situasjon. Regionens størrelse, samt problemer med å krysse enkelte landegrenser, er blant årsakene.

IATA har bedt myndighetene i forskjellige land om å starte arbeidet med å legge planer for hvordan vaksinen skal distribueres, slik at alle er forberedt på hvordan dette skal foregå når en vaksine en gang i framtida er klar.

- Vaksinen vil være av høy verdi. Derfor må det komme på plass en ordning for å forsikre at frakten forblir trygg og ikke blir utsatt for tyveri eller blir tuklet med, skriver organisasjonen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer