KJEMPEBOM: Bompengeselskapet Fjellinjen varsler at det går mot 400 millioner mindre i inntekter enn planlagt. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
KJEMPEBOM: Bompengeselskapet Fjellinjen varsler at det går mot 400 millioner mindre i inntekter enn planlagt. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Varsler 400 mill. i bomsmell

Bompengeinntektene i Oslo og Akershus kan bli betydelig lavere i år enn beregnet. Det kan få følger for kollektivsatsing og veiutbygging.

I handlingsprogrammet til Oslopakke 3, som er en plan for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus, er målet å få inn 3,6 milliarder kroner i bompenger i år.

Nå kan det ligge an til at inntektene blir betydelig lavere enn ventet, skriver NRK.

FERIEBUDSJETTET RYKER: Da tobarnsmor Alexandra innså at familien hennes måtte bruke opptil trettitre tusen kroner i året på bompasseringer, tok hun saken i egne hender. Video: Emilie Rydning og Steinar Suvatne Vis mer

- Slik det ser ut nå så blir bompengebidraget nærmere 400 millioner lavere, sier finansdirektør og fungerende administrerende direktør Magne Liestøl Larsen i bompengeselskapet Fjellinjen, som er eid av Oslo og Akershus.

Gratispasseringer

Tall fra Fjellinjen viser at det er like mye trafikk i år som i fjor. Grunnen til at inntektene har falt er at antallet fritakspasseringer har økt kraftig etter innføringen av nye bomstasjoner og takster 1. juni.

Tidligere utgjorde fritakspasseringene rundt fire prosent, mens de nå utgjør 40 prosent.

LOVNAD: Byråd Lan Marie Nguyen Berg lover 100 km med nye sykkelveier i Oslo. Parkeringsplasser for biler må vike, og prosjektet skal finansieres med bompenger. Men har hun selv tryna på sykkel noen gang? Reporter: Jørgen Gilbrant / Video: Lars Eivind Bones Vis mer Vis mer

Fornebubanen, sentrumstunnel for T-bane, ombygging av Majorstuen stasjon, modernisering av trikkenettet, E16-utbygging og kollektivløsninger i Nedre Romerike er noe av det som skal finansieres av bompengeinntekter.

Krevende

Avtroppende fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), som har sittet i styringsgruppen for Oslopakke 3, mener det er krevende når det mangler såpass mye penger.

- Jeg tror vi er nødt til å se på porteføljen og se på hva vi kan gjøre med de prosjektene vi ønsker å sette i gang, når vi skal sette i gang dem, og om de skal settes i gang slik det er forutsatt tidligere eller om man skal justere seg ned, sier Solli.