<strong>NEDLEGGELSER:</strong> Plantasjens svenske eier Ratos har det siste året stengt tre butikker, og varsler at de vil se på flere muligheter for å bedre lønnsomheten. - Vi har en jobb å gjøre, sier Plantasjen-sjefen til Børsen. Foto: Bjørn Langsem
NEDLEGGELSER: Plantasjens svenske eier Ratos har det siste året stengt tre butikker, og varsler at de vil se på flere muligheter for å bedre lønnsomheten. - Vi har en jobb å gjøre, sier Plantasjen-sjefen til Børsen. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

Varsler plantekrig etter krisetall

- De har sovet i timen, og nå kommer andre inn på deres område.

Publisert
Sist oppdatert

Plantasjen tapte 202 millioner kroner i løpet av de tre siste månedene av fjoråret. Det viser en fersk rapport fra selskapets svenske eiere Ratos.

Plantasjen-sjef Olav Thorstad innrømmer at selskapet, som er størst i sitt marked i Norge, trolig har sovet litt i timen.

Han viser blant annet til at det er stadig flere konkurrenter som selger klassiske produkter som orkideer, blomsterbuketter og lyng.

- Flere og flere selger de såkalte basisproduktene. Vi har en jobb å gjøre med å utvikle oss som spesialist og Nordens største selskap innen planter. Det er også en jobb å gjøre på innovasjonssiden, for å sørge for at vi er mer relevante og unike enn vi har vært de siste åra, sier Thorstad til Børsen.

Naturlig nok selger plantasjen flere varer om våren og sommeren enn i vintersesongen. Tilsvarende tap for årets siste tre måneder i 2018 var imidlertid på 155 millioner kroner, og Thorstad er på ingen måte fornøyd.

<strong>KONSERNSJEF:</strong> Olav Thorstad i Plantasjen. Foto: Plantasjen
KONSERNSJEF: Olav Thorstad i Plantasjen. Foto: Plantasjen Vis mer

- Trenden er ikke bra nok. Det handler nå om å få flere mennesker inn i våre butikker, og å øke sortimentet, sier han.

Plantasjen har allerede lagt ned én butikk i Oslo, samt to butikker i Finland. Thorstad vil overfor Nettavisen heller ikke utelukke flere nedleggelser.

- Vi sitter på en kostnadsstruktur som ikke er bærekraftig, sa han til avisa tidligere i dag.

Det har vært skrevet om krisetall for plantegiganten og deres svenske eiere flere ganger tidligere. Dagens Næringsliv skrev i mai om et tap på nesten en milliard svenske kroner på ett år. Da Ratos slapp årsresultatene for ett år siden, skrev flere medier om full krise i Plantasjen. De elendige resultatene førte til at den tidligere toppsjefen måtte gå på dagen.

Totalt for 2019 kan imidlertid Plantasjen vise til en omsetning på i overkant av fire milliarder og et driftsoverskudd på 49 millioner kroner. Det er ned fra 72 millioner kroner året før.

Varsler tøffere konkurranse

Hos dagligvaregiganten Coop har man ikke sittet stille og sett på mens hagegiganten har slitt. Det siste året har de satset stort for å få en del av Plantasjens krympende kake.

- Det vi ser er en bransjeglidning. Plantasjen sier selv at de har sovet i timen, og nå kommer andre aktører som Obs Bygg inn på deres område, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, til Børsen.

Coop solgte i 2019 blomster for 550 millioner kroner, i alle sine butikker. Det utgjør en vekst på 7 prosent fra 2018, ifølge selskapet selv. Nå varsler de økt konkurranse og en regelrett plantekrig mot landets hagesentre.

- Markedet økte med 1 prosent i fjor, så Coop driver markedet, mener Kristiansen.

I fjor sommer satset Obs Bygg med hagesenter utenfor alle sine byggevarehus, landet rundt. Det beskriver Kristiansen som en suksess.

- Vi kommer til å satse enda hardere og utfordre hagesentrene enda mer i år, sier han og viser til at ansatte ved Obs Bygg i dag kurses i hvordan de skal klare å selge enda mer blomster til våren.

<strong>SATSER:</strong> Obs Bygg er den mest sentrale delen av konsernets plantesatsing. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
SATSER: Obs Bygg er den mest sentrale delen av konsernets plantesatsing. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

- Skal vokse

Fra å ha vært en rein byggevarekjede, ønsker Coop-eide Obs Bygg nå å ta grep om andre kategorier rundt hus og hytte, forklarer Espen Braaten, kjededirektør for Obs Bygg, til Børsen.

- Hva skal ledelsen i Plantasjen tenke om Coops satsing? Skal dere utfordre dem på utvalg?

- Vi kommer aldri til å ha utvalget til Plantasjen eller et hagesenter, men vil ta vår del av markedet på vår måte. Vi ser mer på 80-prosenten enn 100-prosenten, og vi kommer ikke til å bli faghandelen med ekspertene som tar den siste delen av massene.

- Hva er da planen og målet?

<strong>KJEDEDIREKTØR OBS BYGG:</strong> Espen Braaten. Foto: Espen Solli / Coop Norge
KJEDEDIREKTØR OBS BYGG: Espen Braaten. Foto: Espen Solli / Coop Norge Vis mer

- Planen er å vokse, svarer han kontant.

Hagesenter som Plantasjen har i motsetning til Coops større butikker muligheten til å holde søndagsåpent.

- Hvor stor andel hageprodukter må dere selge før dere kan holde søndagsåpent?

- Der forholder vi oss til hvordan dagens lover er. Jeg har ikke noen ytterligere kommentar rundt det, sier han.

- Et ønske om søndagsåpne Obs Bygg-butikker er altså ikke en del av motivasjonen for en satsing på planter?

- Nei, det er det ikke.

PLANTET KUSTPROSJEKT: Det var først flypassasjerer som la merke til denne spesielle skogen i Irland. Først seks år etter kunstneren døde la kona merke til et helt spesielt symbol i skogen ved siden av huset. Video: Darren Sheaffer via Storyful Vis mer

Ingen gartner

Coop mener de har et enormt fortrinn ved at mange av kundene allerede besøker butikkene deres ukentlig for å handle andre varer. Kommunikasjonssjef Kristiansen viser til at kjedens butikker er lett tilgjengelig.

- Er det ikke en fare for at dere utkonkurrerer små blomsterbutikker, som har ekspertise på dette, og at kundene er de som ender opp med å tape på dette?

- Det er en kritikk vi av og til får på små tettsteder. Når vi snakker om de store hagesentrene, så tenker jeg at det bare er bra for kundene med økt konkurranse. Når det gjelder våre lokale butikker, kontra en lokal blomsterhandel, så tror jeg det er plass til begge deler. Noen kunder vil fortsatt ha behov for mer fagkunnskap. Der vil den lokale blomsterbutikken ha et fortrinn foran oss, innrømmer Kristiansen.

- Hva skal jeg som kunde kunne forvente av plante-ekspertise i butikkene deres?

- Vi har egne blomsteransvarlige og vi kurser ansatte, men du vil ikke treffe en gartner i våre butikker, sier Kristiansen.

Han mener imidlertid at folk besitter mye kunnskap selv, og at det følger god informasjon med butikkenes planter og blomster som beskriver hvordan de skal ivaretas.

- Hvis vi ikke hadde levert det kundene vil ha, så hadde vi ikke hatt den veksten vi har. Vi vokser mer enn markedet for øvrig, sier han

IKKE NOE MAN SER HVER DAG: Dette fascinerende øyeblikket ble fanget opp i England tidligere i år. Her får man se hva som faktisk skjer når en kjøttetende plante har fått tak i byttet sitt. Video: YouTube/Carnivorous Corner via Storyful Vis mer

- Vi må ta ledelsen

Olav Thorstad i Plantasjen har ikke noe ønske om å kaste seg ut i en offentlig plantekrig i media.

- Alle må få lov til å selge det de har lyst til. Vi er spesialister og har det største volumet. Vi må vise hva vi har og hvorfor vi er best på det, så skal alle få konkurrere på akkurat hva de vil.

- Det du sier er at du ikke er bekymret?

- Det er ikke det vi fokuserer på. Det er fint at det er konkurranse, og det ville vært synd hvis det ikke var det. Vi må ta ledelsen i dette markedet, og vise at vi er posisjonen verdig, sier han.

- Dagens Næringsliv gjør et poeng ut av at Plantasjen tapte 200 millioner i løpet av de tre første månedene dine i jobben som selskapets toppsjef. Hva tenker du selv om situasjonen?

- Jeg vet ikke hva de mener med det. Men folk flest som har erfaring med å gå inn eller ut av selskaper vet at det er begrenset hvor mye man får påvirket i løpet av de første 90 dagene. Jeg tar det hele med stoisk ro, og synes formuleringen var såpass morsom at jeg har rukket å le litt av det, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer