Varslet katastrofen - «ingen» lyttet

Flygiganten får knusende kritikk etter katastrofale ulykker.

KATASTROFALT UTFALL: Flyprodusenten Boeing må tåle tøff kritikk i en ny kongressrapport etter de to katastrofale flyulykkene med Boeing 737 Max. Reporter: Bjørge Dahle Johansen. Video: AP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvis dette systemet feiler, så kan resultatene bli «katastrofale».

Slik lød advarselen fra en testpilot for Boeings 737 Max-fly. Men advarselen kom aldri fram til prosjektets sjefingeniør, skriver Washington Post.

Sjefingeniøren forklarte seg for etterforskere i den amerikanske kongressen, om hvordan han hadde godkjent en kritisk designendring til flytypens programvare - selv om han selv ikke kjente til viktige detaljer om hvordan det fungerte, eller advarselen fra testpiloten.

Ifølge avisa var det nettopp det som skjedde i oktober 2018, og igjen i mars året etter:

Grunnen var en tilbøyelighet til å steile hos denne flytypen, som ble motvirket av et spesialutviklet dataprogram. Dette viste seg å ikke fungere som det skulle. For i gitte situasjoner - som i de to katastrofene - tvang dataprogrammet nesa så kraftig ned at pilotene ikke greide å holde flyet i lufta.

Det begynte da et 737 Max-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia i oktober 2018. 189 mennesker omkom.

Da et fly av samme type fra Ethiopian Airlines styrtet i mars året etter og 157 døde, blant dem norske Karoline Aadland, svarte luftfartsmyndigheter og flyselskaper over hele verden med å ta flyene ut av trafikk.

346 mennesker omkom i de to ulykkene med flymodellen Boeing 737 Max.

REFS: Pilotene refser Boeing etter to dødsstyrter på bare få måneder. Video/reporter: AP / Madeleine Liereng Vis mer

- Alvorlige mangler

I den nye kongressrapporten får selskapet knusende kritikk. En av konklusjonene er at Boeing skal ha prioritert økonomisk gevinst framfor sikkerhet.

Ifølge Washington Post blir ulykkene omtalt som «en fryktelig kulminering» av ingeniørtabber, dårlig ledelse og alvorlig mangel på kontroll fra luftfartsmyndigheter.

Boeing sier i en uttalelse at de samarbeider «fullt og helt» med komiteen.

- Vi har jobbet hardt med å styrke sikkerhetskulturen og med å gjenoppbygge tilliten til våre kunder, myndigheter og passasjerene, sier talsmann Bradley N. Akubuiro, ifølge avisa.

- Passasjerene og mannskapet om bord Lion Air Flight 610 og Ethiopian Airlines Flight 302, så vel som deres kjære, er fortsatt i våre tanker og bønner, fortsetter han.

Dokumentene viser i detalj hvordan en rekke hull i tilsynet med prosessen, førte til at luftfartsmyndigheter sertifiserte flytypen som trygg å fly - selv om tjenestepersoner i både Boeing og den amerikanske luftfartsmyndigheten (FAA) ikke helt forsto hvordan flyet var designet, skriver avisa.

- Folk døde. Systemet er åpenbart ikke bra nok, sier Peter A DeFazio, leder av transportkomiteen, ifølge avisa.

- Denne rapporten dokumenterer et urovekkende mønster av tekniske feilberegninger og urovekkende ledelsesvurderinger.

KANSELLERT Mange fly er satt på bakken og Norwegian har kansellert 19 flyvninger så langt, som følge av Max 8-kaoset. Vis mer

Flengende kritikk

Børsen skrev i sommer om Norwegians anklager mot Boeing, i forbindelse med et søksmål mot flyprodusentene.

«Boeing må ta sine defekte fly tilbake og kompensere Norwegian for den enorme økonomiske skaden Boeings opptreden har forårsaket for Norwegian», heter det i stevningen, som Børsen har lest.

Også for Norwegian ble flystyrtene katastrofale.

Flyselskapet parkerte i mars i fjor sine 18 MAX-fly - og er ikke sikre på at de noen gang ville komme i lufta igjen.

«Andre saker fortsetter å komme til overflaten etterhvert som MAX undersøkes, og alle disse vil ytterligere forsinke muligheten for at MAX noen gang forlater bakken», het det i stevningen.

Ifølge Norwegians søksmål bar det galt av sted fra begynnelsen av, da Boeing startet arbeidet med 737 MAX.

NORWEGIAN: Tidligere konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, er fornøyd med hvordan han arvtakere har jobbet under coronakrisen. Video: Lars Eivind Bones. Reporter: Nicolai Eriksen Vis mer

«Designet av klovner»

Målet skal ha vært å matche konkurrenten Airbus A320neo.

«Boeings førende prinsipp i å utvikle MAX var ikke sikkerhet, men heller å få opp farten ut i markedet og generere profitt. Mens de gjorde dette, skjulte Boeing gjentatte ganger informasjon for FAA (luftfartstilsynet i USA), flyselskapene, og publikum», skrev Norwegians advokater innledningsvis.

Ifølge stevningen skal den amerikanske flyprodusenten ha «systematisk kuttet hjørner» i utviklingen av 737 MAX.

<strong>189 DØDE:</strong> Turbinen fra en av jetmotorene på Lion Airs rute 610 heises opp fra Javasjøen kort tid etter ulylykken 29. oktober 2018, som tok livet av 189 mennesker. Foto: Jaya Kusuma / Antara Foto / Reuters / NTB Scanpix
189 DØDE: Turbinen fra en av jetmotorene på Lion Airs rute 610 heises opp fra Javasjøen kort tid etter ulylykken 29. oktober 2018, som tok livet av 189 mennesker. Foto: Jaya Kusuma / Antara Foto / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

For å underbygge dette, siterte advokatene blant annet interne e-poster som Boeing skal ha frigitt til den amerikanske kongressen.

«Dette flyet er designet av klovner, som i sin tur er under oppsyn av apekatter», heter det blant annet der.

«Norwegian visste ingenting av dette. Offentlig solgte Boeing Norwegian og andre kunder en tullehistorie («bogus story») om et sikkert, state-of-the-art fly som Boeing visste at de ikke bygget. Følgene av Boeings hastverk og vanskjøtsel av sikkerhet skulle vise seg å bli dødelige», skrev Norwegians advokater.

Boeing besvarte ikke Børsens henvendelser i forbindelse med omtalen av søksmålet.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer