<strong>DOMMEDAGSPROFETER:</strong> Her er USAs president Donald Trump og hans helikopterfølge på vei fra Zürich til Davos tidligere denne uka. Trump kom til Davos med det som har blitt tolket som et stikk til Greta Thunberg, da han advarte mot å lytte til «dommedagsprofeter» i klimaspørsmålet. Foto: Walter Bieri / Keystone / AP / NTB Scanpix
DOMMEDAGSPROFETER: Her er USAs president Donald Trump og hans helikopterfølge på vei fra Zürich til Davos tidligere denne uka. Trump kom til Davos med det som har blitt tolket som et stikk til Greta Thunberg, da han advarte mot å lytte til «dommedagsprofeter» i klimaspørsmålet. Foto: Walter Bieri / Keystone / AP / NTB Scanpix Vis mer

Verdenseliten ble latterliggjort. - Helt annerledes i år

Mens «flyskam» det siste året har festet seg i den kollektive bevisstheten i flere vestlige land, snakker stadig flere i Davos om «privatflyskam».

Publisert
Sist oppdatert

DAVOS (Børsen): I overkant av 3000 personer, mange av dem medlemmer av verdens absolutte politiske og økonomiske elite, er i år igjen samlet i den sveitsiske alpelandsbyen Davos.

Her møtes noen av verdens rikeste og mektigste personer for å delta på den 50. utgaven av World Economic Forum (WEF).

Forumet selv har lagt ganske tydelige føringer for hva samtalen skal handle om, med «partnere for en sammenknyttet og bærekraftig verden» som tema for årets konferanse.

- Vi har ikke lyst til å nå vippepunktet for klimaendringene. Vi vil ikke at kommende generasjoner skal arve en verden som blir stadig farligere og mindre beboelig – bare tenk på brannene i Australia, sa WEFs mektige grunnlegger Klaus Schwab på en pressekonferanse før årets forum ble sparket i gang.

Det kan imidlertid være vanskelig å overbevise verden om at man skal gjøre en innsats for kloden, når mange av de som er her er regnet som storforurensere.

«Privatflyskam»

Der begrepet «flyskam» det siste året har festet seg i den kollektive bevisstheten i flere vestlige land, snakker stadig flere i Davos om «privatflyskam».

- INGETING HAR BLITT GJORT: Selv om hun har vært med på å øke oppmerksomheten og skape en klimabevegelse, sier Greta Thunberg at ingenting egentlig har skjedd. Video: AP Vis mer

For mens mange av klimaaktivistene som kommer hit for å tale har reist lange avstander med tog, eller faktisk gått til fots, lander det fortløpende nye privatfly i Zurich - hvor det gjerne står en ventende limousine eller et helikopter som skal sørge for å frakte mange av WEF-gjestene trygt til fjells.

- Denne uka kommer tusenvis av klimahyklere til å farte inn til Davos i hundrevis av privatfly. Der skal de belære hele verden om hvorfor de må slutte å bruke fossilt brensel, mens de åpenbart glemmer sin egen hyklerske oppførsel, tordner den britiske politikeren Sammy Wilson, ifølge ITV News.

Britenes egen prins, ved fornavn Charles, benyttet seg av el-bil på turen fra flyplassen opp til Davos onsdag. Etter å ha landet i sitt privatfly.

- Ikke tatt på alvor

Den tidligere journalisten og miljøverneren Ma Jun, som i dag er direktør ved forskningsinstituttet Institute of Public and Environmental Affairs i Beijing, delte tirsdag scenen med den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg.

Han begynner å le når Børsen tar opp kritikken som år etter år kommer mot WEF-gjestene, men blir raskt alvorlig.

- Jeg håper selvfølgelig at alle som kommer hit tenker over påvirkningen vi alle har på klimaet. Å redusere flyreiser er en måte å hjelpe verden på, sier han til Børsen.

<strong>MILJØVERNERE:</strong> Den kinesiske miljøverneren Ma Jun, som er direktør ved forskningsinstituttet Institute of Public and Environmental Affairs i Beijing, delte tirsdag scenen med den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg. Foto: Michael Probst / AP / NTB Scanpix
MILJØVERNERE: Den kinesiske miljøverneren Ma Jun, som er direktør ved forskningsinstituttet Institute of Public and Environmental Affairs i Beijing, delte tirsdag scenen med den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg. Foto: Michael Probst / AP / NTB Scanpix Vis mer

Den kinesiske miljøverneren besøkte WEF for første gang i 2013.

- Den gang følte jeg ikke at miljø og klima ble tatt på alvor her. Det var minimal interesse fra forretningsverdenen i Davos den gang, sier han og forklarer at det også var grunnen til at han ikke har kommet tilbake før nå.

I 2020 mener han at det er et økt fokus på bærekraft og ansvarlighet i Davos, selv om han legger til at man ikke er i mål.

- Jeg oppfordrer direktører, toppolitikere og statsledere til å reise klimanøytralt, men noen ganger er det ting - som sikkerhetsutfordringer og tidspress - som vil gjøre det praktisk utfordrende å reise mer miljøvennlig.

Han mener imidlertid verdenseliten kan gjøre langt mer for å kompensere for sine utslipp.

- Både personlig og i sine beslutninger innen politikk og næringsliv, kan disse samfunnstoppene inkludere bærekraft og miljøhensyn. I dag finnes det praktiske muligheter for å få det til, og jeg håper at samfunnstoppene som er her kan være pådrivere for endring, sier han til Børsen.

Ble latterliggjort

Kritikken mot Davos-elitens privatflybruk er på ingen måte ny. I fjor toppet det seg på mange måter da Air Charter Service (ACS) meldte at det i løpet av det fire dager lange toppmøtet var ventet å lande nær 1500 privatfly på flyplassene i nærheten. Det ville utgjort en økning på 200 fra toppmøtet i 2018.

WEF selv gikk imidlertid i etterkant ut og avviste tallet, og hevdet det reelle antallet privatflyturer var 309 - noe som i så fall ville vært en nedgang på 20 prosent fra året før.

Skaden hadde uansett allerede skjedd. Eliten som var samlet her og WEF som organisasjon ble både latterliggjort og slaktet i internasjonale medier.

Som Dagbladet har omtalt tidligere mener mange kritikere at den årlige samlingen i Davos først og fremst er en fest- og møtearena for de superrike og mektigste menneskene i verden.

TRUMP: Den amerikanske presidenten Donald Trump var tydelig på hvilken retningen han mener den amerikanske økonomien går, da han talte til toppmøtet i Davos. Video: AP Vis mer

Det er et inntrykk WEF jobber hardt med å snu, og i år har de tatt det mange mener er drastiske grep.

Milliardærene og verdenslederne som skulle kunne føle på «privatflyskammen» får nemlig i år muligheten til å kjøpe såkalt bærekraftig flydrivstoff (SAF) ved flyplassen i Zurich.

Ifølge leverandørene av drifstoffet kan en blanding av 30 prosent SAF og 70 prosent konvensjonelt flydrivstoff kutte opp mot 18 prosent i utslipp på en reise på 180 mil.

Nettavisa Vice sammenlikner det klimavennlige(re) alternativet med å bruke plaster etter å ha blitt skutt. De viser videre til flere rapporter som tyder på at privatfly er et godt reisevalg for dem som måtte ønske å forurense mye.

<strong>TOMME LØFTER:</strong> Ma Jun er oppgitt over det han beskriver som tomme løfter fra verdenseliten i Davos. Foto: Nicolai Eriksen
TOMME LØFTER: Ma Jun er oppgitt over det han beskriver som tomme løfter fra verdenseliten i Davos. Foto: Nicolai Eriksen Vis mer

- Tomme løfter

I år er Ma Jun tilbake i Davos for andre gang. Han forstår kritikken, og står selv for en del av den, men mener likevel det er en forandring på gang.

- I år er det helt annerledes, sammenliknet med da jeg var her i 2013. Det er mye mer snakk om det (klimaendringene, red.anm.) i forretningssamtalene som foregår her. Ledere av store selskaper og toppolitikere som er her snakker mye mer om bærekraft, sier han.

Likevel mener han det er et godt stykke fram til at verdens land og selskaper har tatt grepene han ønsker seg på vegne av planeten vi bor på.

- Jeg har håp, men hvordan man skal stoppe grønnvaskingen og alle de tomme løftene som blir gitt, er et annet spørsmål.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer