KRISE: Her står flere tusen dieselbiler fra de tyske bilgigantene Volkswagen og Audi på en bilkirkegård i ørkenen nær Victorville i California. Utslipsskandalen, som ble kjent som «dieselgate» markerte imidlertid bare starten på krisa for tysk bilindustri. Foto: Lucy Nicholson / Reuters / NTB Scanpix
KRISE: Her står flere tusen dieselbiler fra de tyske bilgigantene Volkswagen og Audi på en bilkirkegård i ørkenen nær Victorville i California. Utslipsskandalen, som ble kjent som «dieselgate» markerte imidlertid bare starten på krisa for tysk bilindustri. Foto: Lucy Nicholson / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Verste siden finanskrisen: - En perfekt storm

Bekymret for Brexit? Hva med handelskrigen mellom USA og Kina? Her er den potensielle bomba som holder ekspertene våkne om nettene.

Rundt 35 mil, en hel del hav og et lite hjørne av Danmark, skiller Norges sørligste punkt fra grensene til Europas klart største økonomiske maktfaktor - Tyskland.

År med skandaler, nyvinninger og det definitive startskuddet på Det grønne skiftet gjør at den største industrien i Europas største økonomi nå er rystet. Og ekspertene skjelver.

- Det er som en perfekt storm, sier Christian Lie, sjefstrateg i Danske Bank, til Børsen.

Tyskland er en av Norges desidert viktigste handelspartnere, og det er derfor god grunn til å følge med på utviklingen i landets økonomi.

Han peker på at Tyskland, som i mange tiår har vært lokomotivet i europeisk økonomi, nå er inne i krevende tider.

- Tyskland har blitt rammet av handelskrigen mellom USA og Kina og oppbremsingen i global økonomi, som igjen har ført til dempet verdenshandel og svekket etterspørsel etter tyske eksportvarer, sier han.

Lie viser til at et svakere bilsalg i Kina - sammen med store strukturelle endringer, blant annet knyttet til nye utslippsregler og elektrifisering - har skapt store utfordringer for tysk bilindustri.

- I tillegg har usikkerheten knyttet til Brexit forsterket det tyske næringslivets opplevelse av uforutsigbarhet - både økonomisk og politisk.

GRUNN TIL BEKYMRING: Det mener Danske Banks sjefstrateg Christian Lie. Foto: Danske Bank
GRUNN TIL BEKYMRING: Det mener Danske Banks sjefstrateg Christian Lie. Foto: Danske Bank Vis mer

Problemene som har tårnet seg opp for tysk økonomi har i første rekke handlet om industrisektoren, som representerer rundt 30 prosent av økonomien.

Og den gigantiske tyske bilindustrien er utvilsomt ekstra hardt rammet.

Over 200 000 jobber i fare

Bensin og diesel skal byttes ut med strøm. I løpet av de neste ti åra kan det føre til at så mange som 234 000 arbeidsplasser kan forsvinne fra den tyske bilindustrien, ifølge Center Automotive Research (CAR) ved universitetet i Essen Duisburg.

Allerede har en rekke store leverandører varslet nedbemanning og potensiell utflagging.

De tre selskapene Continental, Bosch og Brose har varslet at de til sammen kan komme til å måtte kutte over 11 000 jobber i løpet av få år, ifølge energiogklima.

Tidligere i november meldte Süddeutsche Zeitung at bilgiganten Daimler, som blant annet produserer Mercedes-Benz, kan komme til å fjerne så mange som 1100 lederstillinger som en del av en omfattende omstrukturering.

Det vil si at rundt ti prosent av selskapets ledere trolig må forberede seg på å dra ut på jobbjakt.

Aller sist ut, i en stadig lengre rekke, er Audi - som torsdag varslet at de skal kutte 9500 jobber i løpet av de neste fem åra.

- Ikke siden finanskrisen

Et av økonomenes favorittverktøy når de skal analysere utviklingen i økonomien det neste halvåret, er den såkalte innkjøpssjefindeksen (PMI).

For Tyskland ligger PMI for november på 49,2, som er den høyeste noteringen på tre måneder. Likevel indikerer en PMI på under 50 at økonomien er ventet å krympe.

- Selv om det har vært tegn til bedring de siste månedene har tysk industri fortsatt blant verdens svakeste PMI-er for industrisektoren - på nivåer som ikke er sett siden finanskrisen, sier Lie.

Antallet nye ordre og planer for nye arbeidsplasser har vært på veldig svake nivåer og skapt frykt for en økonomisk krise i landet.

- Politikerne har likevel beholdt roen og pekt på at resten av økonomien er mer robust, noe som har vært riktig, mener Lie.

- Unngått med et nødskrik

Arbeidsledigheten har vært nær rekordlav, lønnsveksten god og kombinert med lav inflasjon har dette styrket husholdningenes kjøpekraft, sier han.

- Tilsvarende innkjøpssjefindekser for servicesektoren, som utgjør om lag 70 prosent av økonomien, har også vært godt over femti i lang tid.

Til tross for det har altså tysk økonomi balansert helt på grensen til en teknisk resesjon - som vil si to påfølgende kvartaler med negativ BNP-vekst. Resesjon ble unngått med et nødskrik, i hovedsak på grunn av positive bidrag fra nettopp privat forbruk og offentlig pengebruk, påpeker sjefstrategen.

- Enorme utfordringer

Utfordringene står fortsatt i kø, ifølge Det tyske industri og handelskammernettverket (DIHK).

- Utfordringene for Tyskland og landets eksportorienterte økonomi er enorme, sa Martin Wansleben, administrerende direktør i DIHK i en uttalelse tidligere denne måneden.

Eric Schweitzer, president i DIHK, påpekte samtidig at den haltende økonomiske utviklingen setter store spor hos leverandører til industrien.

- I tillegg til bedriftenes bekymringer om etterspørsel, eksisterer det også usikkerhet grunnet næringspolitiske rammebetingelser på hjemmebane. Dette gjelder spesielt i forbindelse med klima- og energipolitikk, sa Schweitzer.

Lie i Danske Bank ser flere positive drivere, som kan være med på å bedre utsiktene for Tyskland: som den høyeste lønnsveksten i eurosona på ti år, et robust arbeidsmarked, høy aktivitet i boligmarkedet og et mindre fall i tysk industriproduksjon.

Det er også mye som tyder på at mange investorer har tro på at svekkelsen i økonomien bare er midlertidig. For tyske aksjer er opp 24 prosent i år, til nær historiske toppnoteringer.

- Problemene kan forsterkes

Likevel ligger det fortsatt mørke skyer på lur over Europas største økonomi:

- Så lenge handelskonflikten mellom USA og Kina pågår, og USA i tillegg ikke har avklart hvorvidt de vil innføre importtariffer på bilimport fra EU, vil usikkerheten tynge store deler av tysk industri, mener Lie.

- Svakhetstegnene i tysk industri har spredd seg til andre deler enn bilsektoren, noe som indikerer at en forbedringsprosess kan ta tid.

Han mener også at Tyskland fortsatt henger etter konkurrerende land når det gjelder områder som digitalisering og innovasjon.

- Og midlene myndighetene har øremerket til dette er altfor små til å utgjøre en forskjell. Dette kombinert med en lite gunstig demografisk utvikling bidrar til å svekke det langsiktige vekstpotensialet for tysk økonomi, sier han.