«Vi sees i retten»

Spanske fagforeninger truer med beslaglagte fly og trekker inn regjeringsmedlemmer i en brennhet strid med Norwegian-sjefen om inntil en halv milliard kroner.

Publisert
Sist oppdatert

En tilsynelatende vennlig dialog mellom Norwegian-sjef Jacob Schram og fagforeningene SEPLA og USO har i løpet av helga eskalert til åpen strid.

Søndag svarte Schram i praksis nei til å møte de to fagforeningene, slik de og mange andre fagforeninger i Norwegian-systemet hadde bedt om i et brev.

I sitt svarbrev skriver Schram: «For de fagforeningene som representerer ansatte som berøres av kanselleringen av bemanningskontrakter, vil deres arbeidsgiver fortsette fagforeningsdialogen».

Stridens kjerne

Dermed er han inne ved kjernen av striden med de spanske fagforeningene for henholdsvis piloter (SEPLA) og kabinansatte (USO), om Norwegians til sammen cirka 1300 ansatte i Spania.

«Vi sees i retten», svarer USOs luftfartsansvarlige Ernesto Iglesias i en e-post til Jacob Schram på søndag.

Schram og Norwegian mener at de ansatte får forholde seg til et spansk datterselskap hvor de formelt er ansatt og selskapet OSM Aviation hvor Norwegian eier halvparten. Fagforeningene mener at datterselskapet ikke har lov til å drive personalutleie til Norwegian.

Norwegian avsluttet nylig sin innleie fra dette selskapet, etter at det meste av flyene er parkert på grunn av corona-krisen.

«Sees i retten»

Fagforeningene mener at morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) er deres egentlige arbeidsgiver, og har tatt innledende skritt til en rettssak om dette. De frykter at det spanske datterselskapet om få uker vil stå uten penger til å betale sine forpliktelser overfor de ansatte - og at morselskapet Norwegian Air Shuttle nå prøver å unndra seg ethvert ansvar for å betale dem.

Nå løfter USO og SEPLA striden opp på regjeringsnivå, med åpne brev til både samferdselsminister Knut Arild Hareide og næringsminister Iselin Nybø.

- Fly kan bli beslaglagt

Der skriver de at Norwegians utestående gjeld til Spania og sine ansatte, som følge av å ikke oppfylle sine forpliktelser, kan løpe opp i 500 millioner kroner.

«Dette kravet, hvis det fører fram, kan lede til å beslaglegge selskapets eiendeler og eiendom i Spania, eller de som berører spansk territorium, og i det verste scenarioet kan det føre til at fly som lander i Spania kan bli tilbakeholdt som en følge av gjelda som er etterlatt i vårt land, eller til å hindre Norwegian i å gjøre noen forretninger her», heter det i brevet til de to statsrådene.

ÅPEN STRID: - Vi sees i retten, skriver fagforeningen USOs luftfartsansvarlige Ernesto Iglesias i en e-post til Jacob Schram søndag. Foto: Jacques Hvistendahl
ÅPEN STRID: - Vi sees i retten, skriver fagforeningen USOs luftfartsansvarlige Ernesto Iglesias i en e-post til Jacob Schram søndag. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer

«Vi har på følelsen at denne informasjonen ikke har blitt bekjentgjort for aksjonærer, kreditorer og regjeringen», heter det i brevet fra fagforeningene SEPLA og USO.

Norwegian oppnådde på en ekstraordinær generalforsamling 4. mai tilslutning fra aksjonærene til en redningsplan for selskapet.

I planen inngår garantier fra staten for lån på tre millarder kroner, og en pakke hvor flyleasingselskaper og obligasjonslångivere omgjør gjeld til aksjer.

Utleie-krangel

Bakgrunnen for krangelen med Norwegian går tilbake til 2015, da den spanske Arbeidsinspeksjonen avgjorde at innleien av hundrevis av kabinpersonale fra bemanningsselskapet Adecco var ulovlig.

Deretter overtok Norwegians spanske datterselskap i Norwegian Air Resources ES («NAR ES») rollen med å leie ut kabinpersonale til Norwegian. NAR ES har fortsatt denne rollen fram til nå - noe fagforeningene nå vil gå til retten for å få kjent ulovlig.

«Gitt den juridiske bakgrunnen (....) og etter år med operasjoner som et datterselskap for alle praktiske formål, er vi i en situasjon hvor NAS oppfører seg på en måte som utgjør et mulig bedrageri, som om de ikke kjente de spanske arbeiderne, og ved å unndra seg sine juridiske forpliktelser», heter det i brevet til statsrådene.

I brevet ber de om en videokonferanse for å forklare situasjonen.

Majoritetseid av Norwegian

I brevet opplyses det også at NAR ES er eid med 49 prosent av OSM Aviation og 51 prosent av Norwegian Air Shuttle.

Dagbladet har sendt spørsmål til representanter for de tre selskapene, deriblant Espen Høiby og Fredrik Øygard i OSM Aviation, men har foreløpig ikke fått svar.

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen har tidligere svart følgende på spørsmål om Norwegian Air Shuttles forhold til de ansatte i Spania:

«På grunn av den ekstraordinære sitasjonen som har rammet luftfarten spesielt hardt, ble Norwegians datterselskaper i Sverige og Danmark begjært konkurs. Samtidig var Norwegian dessverre tvunget til å avvikle avtalene med OSM Aviation i en rekke land der alle fly er parkert, inkludert Spania. Dette ble kommunisert til alle berørte kolleger og offentligheten allerede 20. april . Ansatte i det spanske selskapet Norwegian Air Resources er underlagt spansk lovgivning og permitteringsregler. Både kabinforeningen USO og pilotforeningen SEPLA har inngått kollektivavtaler med det spanske datterselskapet, så denne dialogen må derfor foregå mellom de rettmessige partene. Vi forstår at våre kolleger er frustrerte over denne situasjonen».

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer