<strong>LA FRAM KRISEDETALJER:</strong> I en børsmelding i dag la Norwegians konsernsjef Jacob Schram fram detaljene om hvordan gjeld skal gjøres om til aksjer for å redde Norwegian. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
LA FRAM KRISEDETALJER: I en børsmelding i dag la Norwegians konsernsjef Jacob Schram fram detaljene om hvordan gjeld skal gjøres om til aksjer for å redde Norwegian. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix Vis mer

Vil «trylle» bort gjeld

En gigantisk forvandling av gjeld til aksjer skal redde Norwegian.

Publisert
Sist oppdatert

Nå er flere detaljer klare, i Norwegians både ambisiøse og uortodokse redningsplan for selskapet.

I ei børsmelding som ble lagt ut i dag morges, går selskapet ut med flere detaljer enn det som var klart da det for knapt to uker siden ble innkalt til møter for obligasjonseierne, før en ekstraordinær generalforsamling:

  • Opptil 60 - 85 prosent av obligasjonsgjelda på 4,8 milliarder kroner skal omgjøres (konverteres) til aksjer.
  • Selskapet planlegger en emisjon på 400 millioner kroner.
  • Norwegian ber leasingselskapene, som er selskapene som eier flyene, og som leier dem ut, om å gå med på konvertering av minst 500 millioner dollar, framgår det av meldingen.
  • Målet er at den samlede konverteringen av leasing- og obligasjonsgjeld til aksjer blir på inntil 1,2 milliarder dollar.
  • På denne måten beregner Norwegian at dagens aksjonærer vil sitte igjen med 5,2 prosent etter at denne gjelda er konvertert, før den planlagte emisjonen.

Skjebnemøter

Dermed vet eierne av obligasjonslånene langt mer om hva de har å forholde seg til når de om tre dager skal si ja eller nei til Norwegians forslag på det som kan bli selskapets skjebnemøter den 30. juni.

Bankes forslagene gjennom, skal den ekstraordinære generalforsamlingen få dager seinere, den 4. mai, gi aksjonærenes ja eller nei til redningsplanen.

Heller ikke det kan tas for gitt, etter at misfornøyde småaksjonærer har raslet med sablene og truet med å senke løsningsforslaget.

Risikerer konkurs

Nå står Norwegians konsernsjef Jacob Schram foran noen intense dager, hvor han må blidgjøre både kreditorer og aksjonærer. Begge sider vil nødig fire mer enn høyst nødvendig på kravene.

Det holder at bare ett av møtene havarer, så kan løpet være kjørt for Schram og hans team som nå kjemper hardt for å holde Norwegian unna konkurs.

Første skritt er å få tilgang til hele den statlige krisepakken på tre milliarder kroner, men da er Norwegian avhengig av ja til dagens forslag, fra både kreditorer og aksjonærer.

Mer enn usikker framtid

Tilsynelatende stiller kreditorene sterkest, i hvert fall de som har pant av betydning, for eksempel i fly eller hangarer eller landingstillatelser.

Problemet er at heller ikke dette representerer særlig store verdier, i en situasjon da hele verdens flyselskaper har måttet sette flyene på bakken på grunn av corona-epidemien - og framtida for bransjen er mer enn usikker.

Etter at corona-pandemien satte det meste av verdens fly på bakken, er Norwegian nesten uten inntekter. Dermed har selskapet små muligheter til å betjene den rentebærende gjelda på 58,2 milliarder kroner ved årsskiftet.

Norwegian i krise

Norwegian risikerer å gå konkurs hvis ikke aksjonærene på en ekstraordinær generalforsamling den 4. mai sier ja til ledelsens redningsplan.

Forutsetningen er at kreditorene, som har omkring 6o milliarder kroner til gode, på forhånd går med på å omgjøre mye av gjelda til aksjer i selskapet. Idag mandag 27. april la selskapet fram flere detaljer om dette.

Blant kreditorene som må si ja, finner vi banker, obligasjonseiere og flyutleieselskaper (leasingselskaper).

Slik håper Norwegians ledelse å heve egenkapitalandelen til åtte prosent, og oppfylle kravene for å få en statsgaranti på tre milliarder kroner.

Ifølge Norwegian lå sommeren 2020 an til å bli den beste noensinne - inntil coronaviruset satte flyene på bakken. Nå er kassa nesten tom

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer