GAVMILD: Forrige uke oppsto det et flybytte for passasjerer som skulle med United Airlines fra USA til Hawaii. Det førte til nedgradering av seter for flere passasjerer - som skal ha blitt kompensert særdeles godt. Foto: NTB Scanpix
GAVMILD: Forrige uke oppsto det et flybytte for passasjerer som skulle med United Airlines fra USA til Hawaii. Det førte til nedgradering av seter for flere passasjerer - som skal ha blitt kompensert særdeles godt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

VIP-kunder fikk sjokksum

Flyselskapet punget ut da passasjerer måtte bytte seter. Nå svarer SAS og Norwegian på hvordan de ville løst saken.

For ei uke siden skulle United Airlines etter planen frakte en gruppe passasjerer med Boeing 777 fra Newark flyplass til Hawaii.

I siste liten oppsto det endringer og selskapet valgte å benytte seg av et fly med mindre kapasitet. Det resulterte i en nedgradering for flere kunder som hadde punget ut for førsteklasseseter.

Ifølge CNN fikk de berørte passasjerene tilbud om å bytte til «Premium Plus». På tross av at enkelte luksusgoder forsvinner, er man fortsatt sikret komfortable seter med god benplass.

Belønning

Når passasjerene står overfor en direkterute på elleve lange timer, skal gulroten riktignok være ekstra saftig for en nedgradering. I United Airlines' tilfelle falt løsningen på å dele ut svimlende kompensasjoner.

- Innimellom må vi bytte flymodell i siste minutt. Når det skjer forsøker vi å gjøre det riktige slik at kundene våre blir minst mulig berørt, sier flyselskapets talsperson, Maddie King, til CNN.

Totalt ni passasjerer skal ha akseptert en kompensasjon til en verdi av drøye 90 000 kroner som belønning for «strevet». Overfor CNN bekrefter King passasjerantallet, men ønsker ikke å kommentere beløpet.

Artikkelen fortsetter under:

MOTORSVIKT: Et småfly i Brasil måtte nødlande rett utenfor en befolket strand. Video: Viralhog Vis mer

Ikke aktuelt hos SAS

På spørsmål fra Børsen om hvorvidt SAS kunne utbetalt en lik kompensasjon som United Airlines, er svaret klokkerklart:

- Nei, dette er godt regulert gjennom EU261, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff, til Børsen.

Ovennevnte ordning tar blant annet utgangspunkt i flypassasjerers rettigheter ved forsinkelse og kansellering.

- Vi følger EU-forordning 261 og spør først om det er frivillige som kan stå over flighten mot en «fixed compensation» - disse beløpene framgår av forordningen. Dersom ingen frivillige melder seg, blir passasjerer tatt av. Vi prioriterer slik at barn uten følge og reisende som trenger assistanse ikke blir valgt ut og stående igjen.

- Hva kan dere tilby kundene?

- Vi tilbyr standardkompensasjon (DBC - denied bording compensation) - og kompensasjonen følger de samme retningslinjene som for kansellering eller forsinkelse. Det vil si at vi sørger for «care»: Mat, forfriskninger, eventuelt hotell og ombooking.

Punget ut

Når uforutsette hendelser oppstår, kan regninga potensielt sett bli dyr. Det fikk blant annet Norwegian smertelig erfare i 2017.

186 passasjerer skulle fra Molde til Gardermoen, men ble forsinket med tre timer og 27 minutter grunnet en teknisk feil. Sett at samtlige hadde søkt om erstatning, måtte Norwegian ha punget ut 435 000 kroner.

Artikkelen fortsetter under:

For dem som fikk kravet innfridd, ble passasjerene kompensert med 2325 kroner hver - uansett priskategori på flybilletten.

- Norwegian overbooker i liten grad, men i svært sjeldne tilfeller må vi, som andre flyselskaper, omprioritere og omrokere fordi det ikke er flere ledige seter. Det kan for eksempel skje hvis vi må bytte til et fly med mindre kapasitet, sier presseansvarlig i Norwegian, Christer Baardsen, til Børsen, og fortsetter:

- Dersom en kunde ikke får plass på et overbooket fly, har kunden rett til erstatning i henhold til forskriftene som gjelder den aktuelle flygningen.