Foto: Denis Balibouse/Reuters
Foto: Denis Balibouse/Reuters Vis mer

Vurderer å lage ny gigant

- En sammenslåing av de to selskapene vil resultere i et sterkt globalt konsern.

Svenske Volvo Cars og den kinesiske bilprodusenten Geely vurderer å slå sammen selskapene til et globalt gigantselskap. Det melder Volvo selv i en pressemelding.

Volvos personbilproduksjon ble i 1999 solgt til Ford, som i 2010 solgte denne delen av virksomheten videre til kinesiske Zhejiang Geely Holding Group.

- Globalt konsern

Den kinesiske familiebedriften eier med andre ord allerede bilprodusentene Volvo. Nå er det snakk om å slå sammen de to selskapene for å skape en global gigant.

HELT SJEF: Li Shufu, styreleder i Zhejiang Geely Holdings, og HÅkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars, vurderer å slå sammen selskapene Volvo og Geely for å skape en global gigant. Foto: AP / NTB Scanpix
HELT SJEF: Li Shufu, styreleder i Zhejiang Geely Holdings, og HÅkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars, vurderer å slå sammen selskapene Volvo og Geely for å skape en global gigant. Foto: AP / NTB Scanpix Vis mer

- En sammenslåing av de to selskapene vil resultere i et sterkt globalt konsern. Vi ser fram til å samarbeide med Håkan Samuelsson, president og administrerende direktør i Volvo Cars, for å undersøke denne muligheten videre, sier Li Shufu, styreleder i Geely Holding Group, i pressemeldingen.

Han sier videre at «målet er å styrke synergiene i konsernet», samtidig som de ønsker å opprettholde konkurransefortrinnet til hvert enkelt merke.

I pressemeldingen understrekes det videre at merkene Volvo, Geely, Lynk & Co og Polestar vil bevares, uavhengig av sammenslåingen.

Volvo opplyser videre at det vil bli nedsatt en arbeidsgruppe med representanter fra begge selskapene, som skal komme med et forslag til hvert av styrene.

KREATIVT: Svenske Christoffer Castor laget en egen reklamefilm da han skulle selge sin gamle Volvo 240. Nå går den humoristiske videoen verden rundt. Video: Ponyhans/Youtube Vis mer

Ved en eventuell sammenslåing foreslås det en dobbeltnorering på børsene i Stockholm og Hongkong.

Salgsrekord

Før helga kunne NTB melde at Svensk-kinesiske Volvo solgte over 700 000 biler i 2019, men at årsresultatet likevel var svakt.

Årsresultatet for 2019 lå på rundt 9,2 milliarder kroner – noe som er ned nesten 2 prosent sammenlignet med 2018.

Salgsinntektene økte med 8,5 prosent til 263 milliarder kroner, og bilgiganten opplyser at den solgte 705 452 bilder i 2019. Dette er det sjette året på rad med rekordsalg.

Toppmodellene inkluderer SUV-er i XC60 og XC40-seriene.

I Kina, som er verdens største bilmarked, ble det solgt omtrent 155 000 biler, en økning på nesten 20 prosent fra året før.

I USA, som er Volvos nest største marked, økte salget med 10 prosent og rundt 108 000 biler ble solgt i fjor