SE TV LIVE: Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik kunngjør hvem som tildeles kontrakten for den tredje trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge. Trafikkpakken omfatter Bergensbanen og Vossebanen. Den valgte operatøren får kontrakt for en periode på inntil elleve år og skal starte opp trafikken fra desember 2020. Video: NTB Sc... Vis mer

Vy beholder Bergensbanen

Vy får fortsette å drive Norges mest mytologiserte togstrekning.

Vy har vunnet anbudsrunden for det som kalles Trafikkpakke Vest, som omfatter togstrekningene Oslo S – Bergen, Bergen – Voss – Myrdal og Bergen – Arna

Blant strekningene er altså det som sannsynligvis er Norges mest mytologiserte togstrekning - fra Agnar Mykle til NRKs minutt-for-minutt-dekning: Bergensbanen.

Best på pris og kvalitet

- Vinneren er den som har vært best på både pris og kvalitet i anbudsrunden, og vinneren er Vy tog, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Hun opplyser at Jernbanedirektoratet i anbudsprosessen har vektet kvalitet med 60 prosent tyngde og kostnader med 40 prosent tyngde.

I siste del av anbudsprosessen var det tre selskaper som konkurrerte om anbudet. I tilleg til Vy var det Tide/Arriva og SJ.

Vy får en elleve års avtale for drift av strekningen, med start i desember 2020.

- Etter to andreplasser er det førsteplassen som gjelder, sier persontogsjef Arne Fosen i Vy.

Må betale 2,2 milliarder

Staten vil i avtaleperioden på maksimalt elleve år motta inntil 2,2 milliarder kroner fra Vy Tog for retten til drive persontrafikken på de nevnte strekningene.

Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med inntil to år.

I pakken som nå er tildelt, ligger fjerntogstrekningen mellom Oslo S og Bergen, regiontoget Bergen – Voss – Myrdal og lokaltoget mellom Bergen og Arna. Flåmsbana ligger ikke inne i pakken. Oppstarten er satt til 13. desember 2020.

I 2017 hadde strekningene som ligger inne i kontrakten 2,9 millioner passasjerer, og Bergensbanen er den fjernstrekningen i landet som har størst trafikk.

Vy må betale 2,2 milliarder kroner for å kjøre på strekningene. Arriva og SJ bød henholdsvis 400 millioner og 1,8 milliarder kroner.

Tøff konkurranse

Konkurransen om anbudet har vært hard, ifølge jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse mandag.

– Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger og en spennende videreutvikling av togproduktet, sier Slotsvik.

Strekningen som er 483 kilometer lang har 40 stasjoner. Det er en populær togstrekning, også for turister.

Fra før har britiske Go-Ahead fått tilslaget på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. De overtar driften 15. desember i år.

Svenske SJ har på sin side fått tilslaget på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen. De begynner driften i juni neste år.

I gjeldende direktekjøpsavtale med Vygruppen betaler staten i 2019 cirka 201 millioner kroner for kjøp av persontogtjenester på Regiontog Bergen-Voss-Myrdal og Lokaltog Bergen-Arna, samt Fjerntog Oslo S-Bergen (nattog). Fjerntog Oslo S-Bergen (dagtog) er ikke en del av det offentlige kjøpet.

Vy Tog vil kunne motta en oppstartsbonus på inntil 20 millioner kroner og en årlig bonus på inntil 16 millioner kroner.

VAKKER REISE: Bergensbanen har forbundet Bergen og Oslo siden 1909, og har sitt høyeste punkt ved Finse stasjon. Bildet er tatt ved Gol, på vei mot Bergen. Foto: Tore Meek/NTB Scanpix
VAKKER REISE: Bergensbanen har forbundet Bergen og Oslo siden 1909, og har sitt høyeste punkt ved Finse stasjon. Bildet er tatt ved Gol, på vei mot Bergen. Foto: Tore Meek/NTB Scanpix Vis mer