- NULLTOLERANSE: En stor mengde av varene som norske kunder bestiller fra Zalando, er plukket fra et varehus i Sverige. Nå svarer direktør for Zalando i Nord-Europa, Kenneth Melchior, på skrekkavsløringen rundt nevnte pakkelager. Foto: Zalando
- NULLTOLERANSE: En stor mengde av varene som norske kunder bestiller fra Zalando, er plukket fra et varehus i Sverige. Nå svarer direktør for Zalando i Nord-Europa, Kenneth Melchior, på skrekkavsløringen rundt nevnte pakkelager. Foto: Zalando Vis mer

Zalando-sjefen om skandalen: - Helt uakseptabelt

Legger seg langflat etter avsløringene.

Den tyske nettkjempen Zalando har kraftig medvind i seilene. Torsdag la selskapet fram sin årsrapport for 2019, som viser at nettgiganten sikret seg 4,6 millioner nye aktive kunder i fjor.

- Vi hadde et veldig sterkt år, med særlig vekst i de nordiske landene. Av de 17 europeiske landene vi opererer i, teller vi nå over 31 millioner kunder, sier direktør for Zalando i Nord-Europa, Kenneth Melchior, til Børsen.

For resultatet er tilsynelatende bløtkake-verdig: 2019 bød på 145 millioner bestillinger, fire milliarder sidevisninger og et driftsresultat på 224,9 millioner euro. Dette til tross - noen sprukne festballonger ble det. På tampen av fjoråret ble selskapet nemlig rammet av en kalddusj.

Artikkelen fortsetter under:

Trusler og snikfilming

Det var like før jul at den svenske avisa Aftonbladet avdekket svært kritikkverdige arbeidsforhold ved Zalandos lager i Brunna, nordvest for hovedstaden Stockholm i Sverige. Avsløringene omfattet blant annet trusler fra ledere, snikfilming og hardt tidspress. Enkelte arbeidere gikk så langt i å beskrive arbeids­plassen som et «fengsel».

Hver dag sendes det ut flere tusen pakker til nordmenn fra nevnte varelager. Derfra fraktes bestillingene videre til utleveringssteder over hele Norge.

- Etter lanseringen i 2012, har vi opplevd en fantastisk velkomst i Norden. Vi ser en ekstrem vekst, med en lojal kundebase. De norske kundene utgjør et sterkt og viktig marked for oss. Det er også en av årsakene til at vi åpnet varehuset i Brunna.

- Hvordan kan norske kunder være sikre på at de handler fra et miljø som er trygt og etisk forsvarlig?

- Det er viktig å understreke at vi har nulltoleranse for forholdene som ble beskrevet. For oss var det naturligvis helt uakseptabelt, og vi reagerte så fort vi ble gjort oppmerksomme på situasjonen, sier Melchior.

Press fra norske influensere

Det er Ingram Micro som driver lageret i Brunna. Sammen med Zalando satte selskapet i gang en umiddelbar handlingsplan etter avsløringene. Dette for å sikre at arbeidernes rettigheter blir ivaretatt.

Zalando hevder at situasjonen nå er tatt hånd om.

- I det øyeblikket vi ble gjort oppmerksom på situasjonen, ba vi om møte med Ingram Micro. Det ble satt i gang tiltak, og nå er situasjonen forsvarlig i henhold til arbeidsmiljøloven, fortsetter Zalando-direktøren.

BLACK FRIDAY: Influencer Ingrid Bergtun mener alle tilbudene som hører med til Black Friday er ødeleggende. Programleder: Ingebjørg Iversen / Dagbladet TV Vis mer

Flere norske profiler samarbeider også med Zalando. Overfor Dagbladet i desember gjorde enkelte det soleklart at et videre samarbeid ville være uaktuelt dersom klesgiganten ikke kunne vise til umiddelbare endringer.

- Vi har alltid god kontakt med influensere som samarbeider med oss. I dette tilfellet gikk vi ut og ga dem nødvendig informasjon så raskt som overhodet mulig. Vi ga også tydelig beskjed om vårt synspunkt på dette.

- Vi hadde gode samtaler med dem, sier Melchior, som videre understreker at ingen norske influensere har avsluttet samarbeidet med selskapet.

Corona-tiltak

Framover satser Zalando på økt vekst, og anslår at de økonomiske resultatene vil være sterke også den kommende tida. Da er riktignok forventningene satt uten en potensiell påvirkning fra coronaviruset.

- Vi har ikke blitt påvirket av dette så langt. Vi overvåker naturligvis situasjonen nøye og ser på alle mulige scenarioer, slik at vi er godt forberedt. Zalando distribuerer mer enn 2000 merker som produseres over hele verden. Vi er derfor i jevnlig kontakt med leverandørene for få innsikt i hvorvidt lagersituasjonen vil bli berørt.

- Er dere bekymret for å bli rammet?

- Med tanke på at vi har så mange leverandører over hele verden, reduserer det trolig risikoen for vår del. Produktene er ikke knyttet til ett spesifikt marked.

- Generelt sett er det mye usikkerhet knyttet til situasjonen, så vi overvåker så godt vi kan. Kreves det at vi må handle raskt, er vi godt nok forberedt, mener jeg. Samtidig har vi sikret at nesten alt av vår- og sommerkolleksjon allerede er på lager.