UFINT: Nettgiganten Zalando bruker ufine metoder når ansatte må vurdere hverandre, mener professor som er spesialist i motivasjon på arbeidsplassen. Foto: Hannibal Hanschke, Reuters
UFINT: Nettgiganten Zalando bruker ufine metoder når ansatte må vurdere hverandre, mener professor som er spesialist i motivasjon på arbeidsplassen. Foto: Hannibal Hanschke, Reuters Vis mer

Zalandos hemmelige rankingsystem slaktes

Nettbutikken Zalando får så ørene flagrer for å la de ansatte vurdere hverandre i et internt rangeringssystem.

De ansatte ved Zalandos hovedkontor har i undersøkelsen kunnet rangere hverandre som lav-, middels- eller høytpresterende.

- Dette framstår som en ufin metode, sier professor i organisasjon og ledelse ved Handelshøyskolen ved OsloMet, Christina Nerstad til Børsen.

Hun forsker blant annet på hva som motiverer medarbeidere til å gjøre sitt beste.

Stress og press

Zalandos interne verktøy, kalt Zonar, har ifølge et tysk forskningsinstitutt bidratt til å skade arbeidsmiljøet uten at det er noen som helst tegn til å ha bedret produktiviteten.

- Her er det ikke kundene som har evaluert et produkt, men de ansatte som skal evaluere hverandre. Det øker opplevelsen av at du konkurrerer med dine kolleger, noe som kan gi økt prestasjonspress og stress, sier Hans Böckler Foundation som har utført undersøkelsen, ifølge avisa Expressen.

Intern-rankingen går også ut over de ansattes personlige integritet, ifølge undersøkelsen.

Jukser mer

Professor Nerstad vil ikke mene så mye om Zalando-undersøkelsen som sådan, men på generelt grunnlag er hun ytterst kritisk til å la ansatte rangere hverandre på denne måten.

EKSPERT-SLAKT: Professor Christina Nerstad. Foto: Sonja Balci / OsloMet
EKSPERT-SLAKT: Professor Christina Nerstad. Foto: Sonja Balci / OsloMet Vis mer

- Jeg vet ikke hva godt det kommer ut av dette. Hvis du ikke liker kollegaen din, hvordan vurderer du da? Kan man egentlig tro på de resultatene? Alt som handler om å sammenligne kollegaers prestasjon, bidrar ofte til rivalisering, sier hun.

- Er det er ikke sunt med litt konkurranse?

- Dessverre finnes det fortsatt miljøer som tror det. Vår forskning og andres viser at et rivaliserende arbeidsmiljø kan skape høyere grad av stress, prestasjonsangst, reduserer prestasjoner, øker faren for at folk blir utbrent, øker sjansen for at folk slutter, og det fører til at folk blir mer tilbøyelige til å jukse, slår professoren fast.

- Angiversystem

Zalando-undersøkelsen ble gjennomført ved hovedkontoret som ligger i Berlin og omfatter et fåtall av nettgigantens ansatte.

LO-forbundet Handel og Kontor slår fast at noe lignende, uansett omfang, ikke ville gått upåaktet hen dersom det hadde skjedd i Norge.

- Det er ikke behov for å ha noe angiversystem i norsk arbeidsliv. Da får du en arbeidsplass der de ansatte ikke har tillit til hverandre, der man ikke våger å feile og ikke blir i stand til å lære av sine feil, sier forbundets andre nestleder Christopher Beckham til Børsen.

- Du ser ingen positive sider?

- Jeg er veldig kritisk til dette. En slik metode vitner om en arbeidsgiver som har null tillit til sine ansatte, sier HK-nestlederen.

Mestring funker

OsloMet-professor Nerstad anbefaler et arbeidsmiljø som legger vekt på mestring.

«Jeg vet ikke hva godt som kommer ut av dette» Professor Christina Nerstad

- Mestringsklima har fokus på læring, utvikling, mestring, innsats og samarbeid, sier hun.

- Litt som Rosenborgs legendariske fotballtrener Nils Arne Eggen som snakket om å spille hverandre gode?

- Nettopp! Da blir du mer opptatt av å sammenligne deg med deg selv. Og ikke så opptatt av sammenligne deg selv med andre. Det er jo litt avhengig av hva man arbeider med, men veldig ofte er man del av et team. Da handler det om å spille hverandre gode.

Erfaring: - Nyttig

Børsen har spurt Zalandos talsperson for Norge, Nathalie Fältlöv, om en kommentar til kritikken. Hun viser til fire pressemeldinger som er publisert på nettbutikkens pressesider.

Her heter det blant annet Zalando gjennomfører fire frivillige undersøkelser blant sine ansatte hvert år der de måler hvor fornøyde de ansatte er med sin arbeidsgiver. I september svarte 67 prosent at de kan anbefale Zalando som en god arbeidsgiver, noe som er femte beste i hele Tyskland.

- Gjennom selskapets elleveårige historie har vi erfart at denne tilbakemeldingskulturen er nyttig både for oss og for de ansatte. Prestasjonsbasert ledelse er en oppfordring både til ansatte og ledere om å ta imot og gi bedre tilbakemeldinger, heter det i en av meldingene.